Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskriget

Inlägg av Dag den vise » 16 mars 2013, 14:24

Under ryska inbördeskriget (alltså kriget som utbröt efter bolsjevikernas maktövertagande 1917) begicks det många massmord på folkgrupper som hade stött (eller som ansågs ha stött) någon av sidorna i konflikten. Ett av dem är bolsjevikernas massmord på donkosackerna. Vad jag vill veta är hur många kosacker som blev dödade av bolsjevikerna och om det kan räknas som ett folkmord. Jag undrar även om det finns någon bra litteratur som behandlar detta mörka kapitel i Rysslands historia.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av LasseMaja » 17 mars 2013, 23:12

Jag vet inte om det är korrekt att kalla Donkosacker för en folkgrupp. Så vitt jag har förstått så var det fråga om ryssar som ville leva lite utanför samhället. Kanske jämförbart med fristaten Christiania som fanns i Danmark i över 30 år. Samma etniska grupp som vill leva enligt en annan livsstil, nära inpå, men ändå självständigt.

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av Ola Häggström » 18 mars 2013, 00:49

Är det vita kosacker eller Machnos anarkister eller både och du avser?

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av Stefan » 18 mars 2013, 07:46

Det finns ju klassikern "Stilla flyter Don", av Sjolochov tror jag, en mörk bok!
Men den är skriven mest från den röda sidan sett.

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av Dag den vise » 19 mars 2013, 17:25

Ola Häggström skrev:Är det vita kosacker eller Machnos anarkister eller både och du avser?
Jag vet inte när Manchos anarkistiska kosacker stred mot bolsjevikerna, men om de slogs mot dem efter januari 1919 kan man nog räkna med Manchos kosacker till den skara kosacker som blev mördade av bolsjevikerna för att de enligt Lenin var "klassfiender" (källa http://www.levandehistoria.se/files/bro ... ift_ny.pdf). Det skulle i alla fall inte förvåna mig om Lenin såg på anarkistiska kosacker på samma sätt som han såg på vita kosacker.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av Martin Lundvall » 24 mars 2013, 20:43

Du skriver mördade, avser du massakrer på kosacker eller att de blivit dödade i strid? Beroende på vad du är intresserad av så påverkar det också val av böcker, tror inte att det finns någon bok (på engelska) som enbart tar upp massakrer på Donkosacker. Får nog bredda det hela lite, generellt om skändligheter som begått under kriget.

/Martin

Användarvisningsbild
Dag den vise
Medlem
Inlägg: 977
Blev medlem: 15 december 2012, 21:41
Ort: Östra Svealand

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av Dag den vise » 25 mars 2013, 07:49

Jag syftar enbart på de donkosacker som blev dödade i massakrer.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Bolsjevikernas massakrer på donkosacker under inbördeskr

Inlägg av Martin Lundvall » 25 mars 2013, 21:25

Wikipedia:
Following the defeat of the White Army in the Russian Civil War, a policy of decossackization ("Raskazachivaniye") took place on the surviving Cossacks and their homelands, since they were viewed as a threat to the new Soviet regime.[13] The Cossack homelands were often very fertile, and during the collectivisation campaign many Cossacks shared the fate of the kulaks. According to historian Michael Kort, "During 1919 and 1920, out of a population of approximately 1.5 million Don Cossacks, the Bolshevik regime killed or deported an estimated 300,000 to 500,000".[14] The region also suffered greatly during the Soviet famine of 1932–1933 as a result of the Soviet policies
Hänvisar till Kort, Michael (2001). The Soviet Colosus: History and Aftermath, p. 133. Armonk, New York: M.E. Sharpe. ISBN 978-0-7656-0396-8.

En bra start för att börja tror jag

/Martin

Skriv svar