98 år sedan

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

98 år sedan

Inlägg av spett » 29 juli 2012, 12:10

IGÅR för 98 år sedan ( skulle skrivit igår men blev supen under bordet ) började det Första världskriget.
Det kanske första skottet avlossades från Klein Zigeuner Insel.
Den heter inte så längre, den är inte ens en ö. Själva ordet zigeuner är förbjudet.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: 98 år sedan

Inlägg av liljen » 29 juli 2012, 15:06

spett skrev:Själva ordet zigeuner är förbjudet.
Är det? Har för mig att jag köpte zigeunersosse (zigenarsås) i en tysk matbutik för något år sedan. Smakrik sås som jag tycker passar bra som pastasås. Vilket straff får man om man använder ordet Zigeuner och är det alltså fult att vara zigenare eftersom det skulle vara förbjudet att använda ordet?

Ledsen att kapa din tråd till språkhistoria, men det här förtjänar väl också att diskuteras.... :)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: 98 år sedan

Inlägg av spett » 29 juli 2012, 17:49

Den första krigsnatten försökte den kejserlige ångaren Alkotmany med ett pråmsläp ånga från Save till Donau. Ett våghalsigt projekt då Save inte bara är smal utan rinner förbi Belgrad.
Hon möttes av kulspruteeld och på bryggan stupade kapten Karl Ebeling och förstestyrman Michael Gremsperger. Alkotmany fick eldunderstöd från österrikiskt infanteri och flera batterier som bombarderade mål i Belgrad.
Andrestyrman Ignaz Kobor fastän sårad tog rodret på Alkotmany och kunde styra henne i säkerhet på Donau. För det tilldelades han Tapperhetsmedaljen i Silver, I klass. Den civila versionen.

Skriv svar