Vad hade de på smalbenen?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 8 mars 2012, 18:14

Soldater i början av 1900-talet verkar ofta ha något som ser ut som lindade tygremsor på smalbenen. Vad var det för något, varför förekom det och varför övergavs det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Hans » 8 mars 2012, 19:00

Benlindor på svenska. Skriver på telefonen så jag letar inte vidare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av CvD » 8 mars 2012, 19:04

Kommer inte ihåg vad de heter på svenska :roll: :oops:
men på engelska heter det puttee och var till för att skydda smalbenet från smuts samt att ge stöd åt ankeln och benet.
Kan noteras att japanerna brukade puttee även under VK2.

Länk som visar hur man sätter på sig puttee
http://www.hardscrabblefarm.com/80th/pu ... uttees.htm

/CvD

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Stefan » 20 april 2012, 18:34

Jag gissar att ordet puttee kommer från Indien, liksom tex jodpuhrs mfl...

De användes även på svenskt botten, vanligt bla hos skogvaktare och rättare på 1800-talet, även en och annan jordbrukare (dvs godsägare som själv drev sitt gods jordbruk) kunde ha det till arbetet.
Säkert även hos andra.

Vanliga arbetare tenderade att använda avlagda finkläder som arbetskläder, så puttee som renodlade arbetskläder slog nog aldrig igenom i Sverige.

Jmf fö med fotlappar, "onuce" i östeuropa. Lite av samma idé, rätt använda funkade bra även under stränga vintrar.
Fotlappar användes bland enkelt folk även i Sverige.

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem
Inlägg: 322
Blev medlem: 30 april 2004, 09:48
Ort: Katrineholm

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Kai Robert » 21 april 2012, 08:48

Benlindor har används under lång tid, var bl.a vanligt under vikingatiden.

http://histvarld.historiska.se/draekter ... indor.html

Lantmätaruniform från 20-talet.

http://web.telia.com/~u88707287/mus69.htm

Även under en insamling 1940 till Finlanshjälpen nämns benlindor "damasker och benlindor 5 par"

http://www2.finspong.se/1900/politik/cglimtar.htm

Jag har själv gått benlindor hela dagar och förstår vitsen med det hela, skyddar byxbenen och täcker glappet mellan sko och byxben.

De ersattes senare av damasker grovt tyg som snörades ihop eller fästes ihop med spännen.
De i sin tur utgick när man fäste en rem nertill på byxbenet som häktas fast i kängan.

/ Kai (som har ett par amerikanska benlindor från första världskriget, märkligt lika de vikingatida benlindorna)

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Blixten » 21 april 2012, 10:21

(Hoppas att det är ok att spinna vidare med en följdfråga?)

Jag gjorde lumpen i en blandning av m/59 och m/90 där byxan sitter säckigt över kängorna, snörps åt nedtill och sitter fast med en krok i kängsnörningen.

Andra arméer har varken benlindor eller krok i brallorna. Hur löser dom problemet med glappet? För inte brukar byxorna slafsa på civilt sätt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 16:00

Jag tycker både 59 och 90 var bra lösningar.

Jänkarna hade väl damasker men stoppar numera bara in byxorna i kängorna.
Bild

Grodorna verkar köra med något liknande det svenska.
Bild

Och även finnarna.
Bild

Samt norrmännen.
Bild

Ryssarna som jänkarna.
Bild

Och även Israel.
Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Blixten » 21 april 2012, 16:27

En lysande översikt!

Då kommer nästa fråga: hur set det ut i tex Israeliska armen under blus...jag menar kängorna? Vad gör man om byxorna åker upp tex under en rusch undan granatbeskjutning? Måste man stanna och stoppa i dem i kängorna med fara för sitt liv? Eller är uniformsbyxorna typ "kalasbyxor" med en rem under foten?

(Jag var isht nöjd med 59-brallorna och har använt sådana civilt. Dock oftast med gummistövlar till, dvs utan remmar och krok, tyvärr.)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 16:39

Trålen ger inget men jag vill minnas att jag sett militärbyxor med typ ett par snören fastsatta längst ner.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Hans » 18 maj 2012, 16:14

Jag får nog korrigera mig själv, jänkarna verkar inte ha byxorna nedstoppade, i alla fall inte Marinkåren.

Bild
http://www.strategypage.com/military_ph ... 95628.aspx

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Schwemppa » 18 maj 2012, 16:54

På min tid i statens tjänst körde vi med gummiband för att få snärtiga buntar. Ett resårgummiband runt ankeln vid kängskaftet, sedan viks bunten in under. Men då var det terrängdräkt M63 (tror jag) som gällde, de här nyare tycks ha någotslags resårer.

Med buntarna instoppade i kängskaftet ser man ut som en repgubbe, ju. :)

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Dalmas » 21 juni 2012, 23:14

Glappet är väl ett ganska litet problem om man inte träffar på snö.

Benlindor/ långa strumpor är helt suveränt till korta byxor typ knickers eller ridbyxor, man kan hoppa i och ur skor, ridskor och stövlar utan problem. Dessutom behöver man inte byta byxor om man skitar ner sig upp till anklarna.

Man bör komma ihåg och iaktta det faktum att yllestrumpor inte stoppar myggen från att sticka.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av sonderling » 27 juni 2012, 12:00

Om dagens GI har de byxor man tex kan köpa USCAV så är det ju nått snöre man ska dra åt runt byxbens(slutet?) och stoppa ner i kängan. Men jag har sett på foton från fält (Irak; Afghanistan) hur en del skiter i detta och tillslut ser det ut som vanliga byxor som hasar runt kängan. (Jag förstår dem, jag brukar dra ut och slängs snodden. :? )

Sidospår: I Vietnam har jag sett hur SF styrkor snor ett band runt smalbenen enda upp till knät, så det ser ut som nån ballett snörning. Detta för att förhindra blodiglar att leta sig upp till skrevet. :P

Jag minns när man först kom till Lumpen och man kastades åt ett par byxor, några krokar och några pytte pytte skärp? Och blev tillsagd att klä på sig under x antar minuter. Jag fattade ingenting? Lyckligt vis hade forumsmedlem Viking 67 koll på läget och intruerade mig vad de var till för.

Sonderling

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av hasse lindquist » 17 december 2012, 20:39

Ett slags benlindor användes till svenska arméuniformen m/23 vid skidåkning.
Nästa uniform - m/39 - hade ett slags damasker, som inte gick ned över foten utan endast täckte skarven mellan kängskaftet och byxan. Låstes med två läderremmar+spännen på utsidan av vristen. Damasken kunde fixeras vid skon, genom att skosnöret drogs genom en öljett framtill i damaskens nederkant. Damask m/39 fungerade mycket bra men var krånglig att ta på.
Tyskarna hade en liknande damask + marschkängor under de sista krigsåren. Sannolikt för att den tyska soldatstöveln var alltför materialkrävande vid tillverkning.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Vad hade de på smalbenen?

Inlägg av Der Löwe » 18 december 2012, 11:43

Dessa damasker, M 39, användes så sent som 1987 när jag gjorde lumpen vid I 13. Vi använde dem tillsammans med överdragskläderna, grötkläderna. Det var en bra förbättring i stället för att ha de fladriga grötbyxorna slängandes runt foten som den värsta 70talsdansfilmen.

Skriv svar