Frivilliga i spanska inbördeskiriget

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
ORosengren
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 januari 2011, 10:54

Frivilliga i spanska inbördeskiriget

Inlägg av ORosengren » 23 februari 2012, 22:46

Hejsan,

jag har läst lite om spanska inbördeskriget och vill nu fördjupa mig ytterligare i ämnet.

Det jag nu söker är fakta ang. svenska resp. tyska frivilliga(Legion condor).

Länka gärna sidor(helst inte wikipedia) och skriv gärna några rader intressant fakta. Skippa boktipsen...

Tack!

Mvh

OR

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Frivilliga i spanska inbördeskiriget

Inlägg av von Adler » 24 februari 2012, 10:21

Slår till lite med kalenderbitardata.

Gruppe Imker, som var landstyrkedelen av Legon Kondor ställde upp med;
Artilleriskola (utbildade artillerister och artilleriobservatörer)
Kulspruteskola
Pansarskola
Pansarvärnsskola

Dessutom ställde man upp 3 kompanier med Pz IA och ett kompani med 3,7 Pak35. Dessa var i teorin spanska förband, men i själva verket tycks de till största delen bemannats med tysk personal. Ett kompani erövrade T-26 las senare till.

Legion Kondors flygdel hade också en bataljon 8,8 Flak36.

Källor talar också om två bataljoner tunga kulsprutor - jag har aldrig lyckats reda ut om det är kulspruteskolan som avses, eller om den ställde upp två kulsprutebataljoner, eller om det handlar om förband med 20mm Flak30 som tillhörde Legion Kondor.

Tyskarna tycks ha tjänstgjort i 9 månader och sedan roterat hem. De flesta i pansarskolan och Gruppe Imker tycks ha kommit från 6:e Pansarregementet.

Gruppe Imker ska ha slagits som en enhet under offensiven mot Barcelona strax innan jul 1938.

Här finns en tråd som bl.a. detaljerar de exakta flygplansleveranserna till Legion Kondor och nationalisternas flygvapen från Tyskland.

ORosengren
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 22 januari 2011, 10:54

Re: Frivilliga i spanska inbördeskiriget

Inlägg av ORosengren » 24 februari 2012, 10:43

Mycket bra!!! :D

Mvh

OR

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Frivilliga i spanska inbördeskiriget

Inlägg av Hans » 24 februari 2012, 11:10

Om du söker på spanska inbördeskriget får du detta vilket snabbt leder till denna tråd som jag tror kan intressera dig.

MVH

Hans

Skriv svar