Förluster på västfronten

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Erik F
Tidigare medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 7 oktober 2002, 19:03
Ort: Mont Cuq

Förluster på västfronten

Inlägg av Erik F » 11 januari 2003, 18:21

Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa mig om siffror som visar förluster
för de Västallierade respektive Tyskland i striderna på västfronten i slutet av 2:a Världskriget (dvs ung. från och med invasionen av Normandie till Tysklands kapitulation).
Intressant är siffror över förlorade stridvagnar och siffror över förluster av manskap.

Eller är det någon som kan höfta till med ungefärliga siffror, hur förlusterna för de västallierade respektive Tyskland stod i förhållanden till varann osv.?

Mvh Erik

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förluster på västfronten

Inlägg av MD650 » 11 januari 2003, 18:40

Erik F skrev:Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa mig om siffror som visar förluster
för de Västallierade respektive Tyskland i striderna på västfronten i slutet av 2:a Världskriget (dvs ung. från och med invasionen av Normandie till Tysklands kapitulation).
Intressant är siffror över förlorade stridvagnar och siffror över förluster av manskap.

Eller är det någon som kan höfta till med ungefärliga siffror, hur förlusterna för de västallierade respektive Tyskland stod i förhållanden till varann osv.?

Mvh Erik

Niklas Zetterling har skrivit en bok om Normandie 1944 (tyvärr glömt titeln) som beskriver främst tyska förluster under striderna sommaren -44

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förluster på västfronten

Inlägg av MD650 » 11 januari 2003, 18:41

Erik F skrev:Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa mig om siffror som visar förluster
för de Västallierade respektive Tyskland i striderna på västfronten i slutet av 2:a Världskriget (dvs ung. från och med invasionen av Normandie till Tysklands kapitulation).
Intressant är siffror över förlorade stridvagnar och siffror över förluster av manskap.

Eller är det någon som kan höfta till med ungefärliga siffror, hur förlusterna för de västallierade respektive Tyskland stod i förhållanden till varann osv.?

Mvh Erik

Niklas Zetterling har skrivit en bok om Normandie 1944 (tyvärr glömt titeln) som beskriver främst tyska förluster under striderna sommaren -44

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 januari 2003, 18:46

Hoppsan...trippelinlägg.... Inte meningen :oops: :oops:

:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 11 januari 2003, 18:50

Här är titeln:

Titel: Normandy 1944 : German military organization, combat power and organizational effectiveness / Niklas Zetterling


:)

Skriv svar