Schleswig - danskt eller tyskt?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Schleswig - danskt eller tyskt?

Inlägg av karlfredrik » 20 juni 2011, 09:58

Var Schlewig ursprungligen danskt befolkat före 1848 eller hade den under med4eltiden huvudsaklig tyskspråkig befolkning?
Min hyresvärdinna i Schleswig hette frau Strom och var tysktalande - men jag har en misstanke att hennes förfäder har hetat "Ström"" och varit dansktalande-som ett exempel.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Re: Schleswig - danskt eller tyskt?

Inlägg av Dûrion Annûndil » 20 juni 2011, 10:31

karlfredrik skrev:Var Schlewig ursprungligen danskt befolkat före 1848 eller hade den under med4eltiden huvudsaklig tyskspråkig befolkning?
Det beror på. Det har ju varit gränstrakten för språken, och sådant är flytande. I södra Schleswig dominerade danska under medeltiden. Men då hade tyska vunnit mark över danskan under en längre tid i södra Schleswig, eftersom familjer fann detta mer praktiskt i den tysktalande majoriteten i hertigdömet Schleswig-Holstein och gick över till tyska. Vid pass 1800 dominerade tyskan.

Man hade ju folkomröstningar efter 1:a Världskriget, och då fick Danmark tillbaka Norra Schleswig eftersom majoriteten där föredrog danska.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schleswig- ... n_Question

Hellbastard
Medlem
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 november 2005, 00:59
Ort: Stockholm

Re: Schleswig - danskt eller tyskt?

Inlägg av Hellbastard » 18 juli 2011, 01:29

Notabelt är väl att Schlewsig-Holstein var det enda område som Tyskland förlorat efter 1vkr som inte återannekterades under 2vkr (eller?). Jag antar att syftet var att hålla Danmark på gott humör/att visa hur väl man behandlade Danmark.

Men ändå.

karlfredrik
Medlem
Inlägg: 782
Blev medlem: 18 september 2007, 16:17
Ort: Eslöv

Re: Schleswig - danskt eller tyskt?

Inlägg av karlfredrik » 18 juli 2011, 13:58

Citat Hellbastard:
Notabelt är väl att Schlewsig-Holstein var det enda område som Tyskland förlorat efter 1vkr som inte återannekterades under 2vkr (eller?). Jag antar att syftet var att hålla Danmark på gott humör/att visa hur väl man behandlade Danmark.
Jag tror det kan finnas ytterligare ett skäl: Danmark följde som enda grannland US-president Wilsons rekomewndationer efter första världskriget.: folkomröstning och skydd för minioriteter.
I öster hölls två folkomröstningar : Allenstein - 98 % för Tyskland, 2 % för Polen; Oberschlesien: 62% Tyskland, 38% Polen.
Båda blev en besvikelse för de polska nationalisterna, Oberschlesien delades mellan Tyskland och Polen.. Ytterligare ett antal områden: Danzig,Memel,Thorn,Bromberg,Graudenz,Wirzits m fl med start tyskt inslag avstods utan omröstning.
Att Poznan var polsk och delar av västpreussen hade polsk majoritet ifrågasätts inte ens i nyutgåvan av JW Putzgers: Historische Schulatlas, Leipzig 1936.
Det är inte svårt att se att bitterheten mot öster var större än mot Danmark, även utanför de nazistiska kretsarna.

Skriv svar