Svenska slagskepp

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Svenska slagskepp

Inlägg av koroshiya » 21 april 2011, 08:51

Hej!

Jag blev inspirerad av tråden om det tyska flottbesöket i Kungsbacka och satte igång att läsa lite om Sverigeklassen.

Om jag förstod rätt verkar det som att man kanske främst byggde dem för att kunna slå ryska skepp som Slava och Andrei Pervozvanny.

En sak jag undrar är om huruvida det någon gång förekom en diskussion om att bygga riktiga dreadnoughts? Ryssarna byggde ju under tiotalet fyra sådana för östersjöflottan.

Sedan undrar jag lite om hur man hade tänkt använda dem och var de vanligen var stationerade. Jag tror det var Psilander som nämnde att man övade på att skjuta på mål utan att se dem, med jagare fungerande som någon form av eldledningscentral. Hur tidigt kan man ha börjat med det?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Svenska slagskepp

Inlägg av Der Löwe » 22 april 2011, 16:22

Det finns nog en hel del marinjärer som kan skriva mer utförligt. Men jag har för mig att man insåg att svenska slagskepp låg utanför vår ekonomiska förmåga. Sverige skeppen är en kompromiss som skulle vara snabbare än dåtidens slagskepp och starkare än kryssarna. Jag har läst att i ett senare användande skulle vetskapen om Sveriegskeppens närvaro i skärgårdsområdet tvinga in motståndarnas slagskepp in i trånga vatten där de skulle vara sårbara för torpedanfall av lätta stridskrafter. Debatten om uppföljaren till Sverigeskeppern var het. Olika försvarsgrenar stod emot varandra och i marinens fall var delar av flottan och kustartilleriet på varsina sidor. Det hela sköts på framtiden och till slut blev det de lätta kryssarna av Tre kronor klassen som till slut blev av. Men de var ju inte direkta ersättare till Sverigeskeppen, mer en ny typ av fartyg som behövdes i det nya sättet att strida till sjöss.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska slagskepp

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 april 2011, 16:32

Jag vill minnas det fanns ett slagskeppsprojekt under VK 2. Ritningar från ett italienskt varv, men kommer inte ihåg om det var Ansaldo eller (mer troligt) CRDA. K-E Westerlund hade en översiktsritning.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Svenska slagskepp

Inlägg av Urban » 23 april 2011, 14:50

Finns en del info i en tidigare tråd på Skalman, viewtopic.php?f=26&t=33147

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Svenska slagskepp

Inlägg av koroshiya » 24 april 2011, 10:18

Tack - det var sådan information jag letade efter.

Skriv svar