Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 9 april 2011, 19:21

jeger skrev:Stefan
Har igjen sett på museets bilder fra orlogsbesøket i Norge 1921
På baksiden av den ene bildet var notert "Tyske minesveipere til ankers"
Hjelper det?
Jeger
Tack för din hjälpsamhet, Jeger, men det verkar inte hjälpa mig något. Jag vet ju redan att tyska eskadrar var i Norge i stort sett varje år. iaf i perioder.

Det som kanske skulle hjälpa mig, vore om DU som sett museibilderna, och rent av kunnat friska upp minnet nyligen - kan bekräfta att det är samma fartyg och eller - samma miljö (skärgårdsmiljö innan jag beskar bilderna något).

Förresten. Ett icke svar är ju också ett svar.
Pansarskeppet skulle säkert ha varit fotograferat. Annars kan man se också på håll de rätt typiska masterna. Och tydligen har du inte sett dem?
Då kan vi för tillfället utgå ifrån att det inte var samma tillfälle... :)


ps. Eller menar du att skepp nr 2 här, var var där antecknat som tysk minsvepare?

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 20:41

Stefan
Jeg vet ikke om vi snakker forbi hverandre, men jeg prøver igjen
De bilder jeg har sett og som jeg refererer til er ikke de bilder som tidl er vist på denne linken, men de bilder som finnes på museet i Trønderlag,kan også sees gjengitt på google under " tyske orlogsbesøk i Norge". Jeg er hærmann og infanterist med kun måtelig kjennskap til spesifikke maritime detaljer, men antallet er åtte og benevnelser er minesveipere.Følgeskipet er avfotografert på stort avstand og slik gjengitt på museets bilder at detaljer ikke definitivt kan bekreftes. Men, det er altså definitivt ikke bilder fra 1930-årene, dateringen er presis (1921)og de skip som vises er definitivt av eldre typer;-skulle bare ønske at fotografen hadde vært nærmere på
Jeger

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Lars A » 13 april 2011, 22:24

Hej Stefan!
Besöker inte detta forum särskilt ofta så det var först i dag som jag började intressera mig för de två fotografierna du bifogat.
Detta är mycket riktigt tyska fartyg men båda är från den kejserliga tiden. Inget av dem härrör sig alltså från Weimar-republiken, eller senare. Så vilka är det?
Det första fotografiet visar ett slagskepp av Brandenburg-klassen. Fyra fartyg sjösattes under åren 1891–92: Brandenburg, Kurfürst Friedrich Wilhelm, Weissenburg och Wörth. Att döma av den enorma akterprydnaden är jag ganska säker på att fotografiet föreställer Weissenburg, och med tanke på att vi ser dubbla kranar på båda masterna är fotografiet taget inte långt efter det att hon färdigställdes hösten 1894.
Det andra fotot är av ett slagskepp ur Sachsen-klassen. Även här byggdes fyra fartyg (sjösatta 1877–80): Sachsen, Bayern, Württemberg och Baden. De hade ursprungligen fyra skorstenar rektangulärt placerade och det gav dem ett ovanligt utseende och de kallades stundom Cementfabrikerna. Jag kan inte avgöra, eller ens gissa, vilket fartyget är. De två höga militärmasterna akteröver tillhör förmodligen ett Brandenburg-skepp så även detta foto är nog från 1890-talet.
Jag tror inte att det handlar om något Göteborgsbesök i något av fallen. Du får gärna sända mig högupplösta (300– dpi) kopior av fotografierna - det skulle vara intressant.
Med vänlig hälsning,

Lars A

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stilleben » 13 april 2011, 22:48

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Schimanski

Ur Folke Schimanskis självbiografi:
"I årsboken Carlshamniana från 2005 figurerar Bengtsson i Charlesens berättelse om hur stadens honoratiores på sin tid bugade för Tredje rikes representanter. Sådana anlände till den lilla hamnstaden i form av besök av slagskeppet Schlesien 1933 och 1934. Under den första flottvisiten hade fartyget som befäl ingen mindre än Wilhelm Canaris----- . Besöket ägde rum under gemytliga former, det spelades en tysk-svensk vänskapsmatch i fotboll, sprangs stafett och bjöds på tysk militärmusik i en av stadens parker. Karlshamns Allehandas reporter föll i stum beundran ”över de väldiga dimensionerna och fartygets stora rymlighet, kanonerna och dyligt”, som han valhänt beskriver slagskeppet. Vid båda besöken mottogs fartygets högsta befäl av borgmästaren, och denne svarade med ett besök ombord på Schlesien. ---Från besöket 1933 berättar tidningen i ett längre reportage, hur slagskeppets besättningsmän ”med äkta tysk grundlighet” bekantade sig med staden Karlshamn och dess omgivningar: ”Överallt på vägar och stigar syntes grupper med matroser, som under sång käckt travade på med mössbanden fladdrande bakefter.” Vid båda besöken bjöd staden på festsupé i Stadshotellet. På trappan upp till festsalen, där jag ett drygt decennium senare skulle göra bort mig på dansundervisningen, skyldrade tyska matroser när gästerna passerade, som vore det en officersbankett i Tredje riket".

Om slagskeppet Schlesien (byggt före WWI) se http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_Schlesien

Ovanstående tyder på att tyska flottbesök i varje fall åren före WW2 (och med utpräglat propagandasyfte!) varit vanliga och att även andra städer måste ha besökts.

Sålunda uppger sign. Battler här 2005 under "Besök av örlogsfartyg", viewtopic.php?f=26&t=21537&start=15 att "De tyska fickslagskeppen (panzerschiff) besökte alla Sverige, Deutschland var till Göteborg i aug 1934, Admiral Scheer var i svenska vatten 23 - 29 juni 1936, i Stockholm besöktes hon av kung Gustav V och Admiral Graf Spee besökte Visby i sep 1937".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av varjag » 14 april 2011, 22:35

FNP skrev:Örlogsbesöket ägde rum senast 1919.

Depåfartyget är Würtemberg med sina karraktäristiska 4 skorstenar. Hon utrangerades 1920.

Slagskeppet är inte utav Deutschland klass. Jag tror det är Wörth eller möjligen Brandenburg. Fotografiet är i så fall taget före VK I.
FNP har alldeles rätt - slagkeppet är av WÖRTH-klassen (se det typiska ''sköldpaddstornet'') - vilket placerar bilden före 1914.

Depåfartyget (det okända skeppet) är säkert ett depåfartyg av ngt slag men 4 skorstenar? Jag ser inga fyra skorstenar....Varjag

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 15 april 2011, 18:12

Guys. Nu är det flera som tjatat om Wörth - klassen, sannolikt Weissenburg.

Så jag kollar om igen noggrannt igenom både Wörth och Weissenburg i tyska Wikipedia, och upptäcker en smällkaramell:
Uppslagsordet här är Weissenburg:
"1896 besuchte die Division die Niederlande und Norwegen. 1898 erfolgte eine Manöverreise mit der ersten Umrundung der britischen Insel durch eine Kriegsflotte seit den Zeiten der Armada mit Stops in Queenstown, Greenock und Kirkwall und vom 9. bis 13. Dezember noch ein Aufenthalt in Kungsbacka."

KUNGSBACKA av alla de ställen!!! Ingen tänker väl knappast på Kungsbacka som en hamnstad. Men bilderna visar ju klart och tydligt att fartygen ankrat i skärgården, och manskapet far på landpermission med motorbåt. Så vad är det som hindrar dem att kasta ankar säg, i det hyfsat närligande skärgården utanför Särö, och sedan ta lokaltåget in till Kungsbacka??

Stillebens Schimanski-citat visade ju tydligt att den större halva poängen med besöken inte var att visa musklerna, utan ha lite seeightseeing, umgås, inmundiga en våt middag på stadshotellet, och allmänt visa en ömsesidigt god vilja.
Och Kungsbacka resp Särö är defintivt tillräckligt nära för våran Göteborgsbaserade fotograf. :)
Ja, jag tror faktiskt att på den tiden gick en liten tågbana ut till Särö. Särö fungerade som Göteborgs badort. Så det var ingen big deal alls för vår gode Arthur Ahlberg att ta sig ut och ta sina foton.

Så såvida inte det är nåt skrivfel i Wikipedia, kan vi nog anse att vi med förenade krafter lyckats lösa gåtan nr 1.

Pansarskeppet är Weissenburg, året är 1898 - besöket är i Kungsbacka. Eller om man så vill, skärgården utanför Särö..

Kvar har vi då det okända skeppet nr 2. Jag skall titta en gång till på Lars A förslag om Sachsen-klassen. Hade han rätt på det ena, har han därmed första tjing även på nr 2.
Det som stör mig är att jag inte ser några kanoner. Nån fjutt kanonpipa på ett hjälpskepp kan säkert försvinna bakom linorna, men inte grova kanoner...


ps. Nu tog jag en snabbkik på pansarkorvetten Sachsen. 4 skorstenar ja. En mast som skulle kunna gå an.
Det är 6 fjuttkanoner, två där fram och fyra uppe på "bryggan".
Det är inga kanontorn, utan de står en och en innanför en pansrad inhägnad, s.a.s. (är det det som kallas för barbican? Edit: Barbette, så det var nästan rätt. Tack!) Så jag antar att de faktiskt inte syns mycket om man tittar lite underifrån.

Problemet är de två cylindrarna, "vattentornen". Som jag antar är något slags pansrade stridsobservationsplaltser, fast utan master. De syns INTE på skissen. Så antingen blev det nån ombyggnad, eller också är det inte just Sachsen... :)
Forts. Men jag ser på bilden på klasskompisen Württemberg finns en sån där cistern, iaf i fören.
Så antingen det har skett en ombyggnad vid något tillfälle, eller också en pansarkorvett av Sachsen-klassen - men INTE just Sachsen :lol:

Så även DEN gåtan torde vara löst! Tack guys!

Det sista som återstår är: Nu är det fastslaget. Den korrekta flaggan är den i aktern, som klart och entydigt är Kejsardömets flagga.
Men vad är det för flagga som vajar i fören? Som ser ut som Weimarrepublikens flagga skulle sett ut på en halvtaskig bild?

Edit: felaktigt årssiffra, 1898 ist f 1896.
Senast redigerad av 2 Stefan, redigerad totalt 15 gång.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av FNP » 15 april 2011, 19:12

Bifogad bild ur Erich Gröner "German Warships 1815-1945 vol 1" visar Sachsen klassen.

Ur texten: ... "Because of the square central barbette and the initial design of four funnels arranged in a square the ships were populary known as the "Zementfabriken" (cement factories. Wûrtemberg fitted with 1,5 m higher funnel in final conversion, also covered barbettes (for use as acommodation rooms etc)".....
Bilagor
Sachsen kl.jpg

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 16 april 2011, 08:10

FNP. Lustigt, skissarna är inte identiska. Men det är kanske ombyggnaderna som spökar, de verkar ha hållit "hela tiden" på med nåt..
Vidare det finns en sachsen byggd lite senare - har inte kollat upp den så noga, fel skepp men här är den iaf: http://de.wikipedia.org/wiki/SMS_Sachsen_%281916%29.

Tyska wikipedia-artikeln jag kollade, med Sachsen-skissen: http://de.wikipedia.org/wiki/SMS_Sachsen_%281877%29

Och artikeln med bild på Wurttemburg, där Cylindern "stridsobservationsplatsen" syns. Och som ni ser, kanonerna syns inte för naket öga, inte på den här bilden heller. De är bakom barbetterna, och syns inte underifrån. Iaf inte om man inte vet exakt vart man skall titta.
http://de.wikipedia.org/wiki/SMS_W%C3%B ... %281878%29

Wurttemburg hade fö en intressant historia. Den var med om ett Kina-uppdrag, att slå ner Boxar-upproret. Något senare såldes den till Turkiet..

Lars A
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 7 februari 2010, 21:00

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Lars A » 16 april 2011, 21:33

Hej Stefan!

Tänkte faktiskt inte på att "flaggan" i fören, d.v.s. gösen, skulle försvåra identifieringen. Men gösen är kejsardömets och inte Weimarrepublikens. De var emellertid snarlika (se nedan).

Vad gäller Sachsen-skeppet så har jag svårt att tro att det skulle var från december 1898, beroende på att Sachsen och Württemberg då var under ombyggnad och Baden och Bayern då redan blivit ombyggda, och de hade då ett helt annat utseende.
Gös - Tyskland - Kejsardömet.jpg
Kejsardömets gös
Gös - Tyskland - Kejsardömet.jpg (8.05 KiB) Visad 374 gånger
Bilagor
Gös - Tyskland - Weimarrepubliken.jpg
Weimarrepublikens gös
Gös - Tyskland - Weimarrepubliken.jpg (23.25 KiB) Visad 374 gånger
Med vänlig hälsning,

Lars A

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 26 april 2011, 20:15

Så er vi vel enige om at det er i keiserdømmets tid, og i forrige århundre, dvs mellom 1900-1918, kommer vi nærmere ?
Jeger

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 27 april 2011, 20:11

Vi har vel konkludert, men har vi likevel tatt feil? På side 169 i boken "Urladning-1940-Blixkrigens år-" Red:Bo Hugemark er det en illustrasjon som er verd å se på.
Bildet viser Anders Forshell, den gang svensk marineattache i Berlin, p t tjenestegjørende som sambandsoffiser ved "Schleswig-Holsteins" besøk i Gøteborg i augusti 1933, idet han helsar på tyske flottechefen, vicadmiral Gladisch og kommandør Boehm.
Jeger

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 29 april 2011, 11:20

jeger skrev: På side 169 i boken "Urladning-1940-Blixkrigens år-" Red:Bo Hugemark er det en illustrasjon som er verd å se på.
Bildet viser Anders Forshell, den gang svensk marineattache i Berlin, p t tjenestegjørende som sambandsoffiser ved "Schleswig-Holsteins" besøk i Gøteborg i augusti 1933, idet han helsar på tyske flottechefen, vicadmiral Gladisch og kommandør Boehm.
Jeger
Så S-H VAR i Göteborg under tiden ifråga? Tack för infot. Skulle vara bra att få det belagd också från andra håll. Besöket måste ju varit rätt känt på sin tid, så det är lite udda att det går inte att googla, och Göteborgs Stadsmuseum har inget info heller...

Men S-H är inte längre mitt huvudspår. Eftersom det okända skeppet nr 2 är inte något ombyggd och nedrustad pansarskepp som vi trodde först, utan en pansarkorvett från 1800-talet. Kanonerna är i barbette, så de syns inte på bilder tagna underifrån.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 29 april 2011, 11:26

Stefan, se på den ref. boken jeg viste til og kontroller opp mot utklipp eller helt foto-remser av Gøteborgstidningen fra samme tid hvor flåtebesøket er omtalt, kanskje også med flere detaljer enn du/jeg idag kjenner til. Lykke til.
Jeger

Skriv svar