Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 23 mars 2011, 18:40

Jag har tillgång till två bilder av en Skaraborgsfotograf bosatt i Göteborg, tagna då antagligen i Göteborg.
Alla bilderna i albumet som kan identifieras är tagna antingen i Skaraborg eller Göteborgstrakten.

Första bilden ett pansarskepp, så gott som säkert ett äldre slagskepp av Deutschland-klass (läs Schleswig-Holstein). Örlogsflaggan tycks vara Kejsardömets flagga.

Nästa bild ett svåridentifierbart fartyg. Jag ser inte kanonerna, men silhuetten ropar krigsskepp av första världskrigs typ. Storlek kanske en rejäl jagare, minus synliga vapen då... Bortom dem ytterligare en uppsättning likadana skorstenar.
Flaggan tycks vara Weimarrepublikens flagga. (Kejsardömets resp Weimarrepublikens flaggor var fö delvis lika varandra).
Flera skepp syns längre bort - och en smällkaramell: två master framskymtar som är av exakt samma sort som på pansarskeppet nämnd ovan...
Ergo: Flottbesök. Minst eskader. Troligt att bägge bilderna kommer från samma tillfälle.

Tyskland ändrade örlogsflaggan 1935 från Weimar till Kriegsmarinens nazistiska flagga.

Så besöket skedde som senast våren 1935.

Jag kollade lite Schleswig-Holstein i tyska Wikipedia. Hon var Weimarrepublikens flaggskepp, så hon var ofta på flottbesök. Vanligen åtföljd av en rejäl armada av mindre fartyg. Allihopa kanske rent av??
Så under 30 talet hade de flera besök i såväl Norge som faktiskt ett i Stockholm.
Det ÄR möjligt att fotografen reste lite och plåtade dem där. Men jag undrar om de kan ha gjort avstickare till Göteborg när de ändå var på väg?

Således - tyskt örlogsbesök i Göteborg, med ett Deutschland- äldre slagfartyg med. Säkert innan våren 1935, möjligen kan tidsbegränsas till 30-35.

Jag menar inte att ni skall söka er fördärvade, så viktigt är det inte, men kanske någon har ett svar lätt tillgängligt.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 1 april 2011, 10:46

Frågan har varit uppe ganska länge nu. Ingen som kommer på något uppslag?

De besökte iaf Stockholm, 1929 tror jag. Fast min hypotes är ändå att de är på Göteborgs redd. Kanske på en snabbvisit på vägen till Norge - de besökte Norge ett flertal gånger, bla 31,32, 34.

Jag tittade lite närmare på det svåridentifierade militära fartyget. Jag ser fortfarande inga säkra kanoner - de kan ev vara skymda, men den verkar ha något slags "cisterner" i främre del på midskeppet, samt i akterskeppet. Det är ju innan radarns tid, så det kan inte vara tidiga radarkupoler. Och det är ett militärskepp. Man ser manskapet köa på väg ner i en motorbåt, och en sjöman med gevär över axeln är ensam på förskeppet. Dvs landpermis, och hamnvakt i tjänst.
VAD kan det vara för skepp?

På fören är det Weimarrepublikens flagga, men i aktern skymtar faktiskt kejsardömets flagga, dvs samma som
vajar på pansarskeppet: Vit, med svart kors; är det som skymtar här, men övht i mitten kejserlig örn, i övre vänstra hörnet järnkorset (eller miniatyr av weimar-flaggan om man så vill).

Så de KUNDE ha två olika varianter på flaggan i för resp akter?

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 2 april 2011, 11:09

Stefan
Kan ha vært fra tysk flåtebesøk i Norge 1921 langs den svensk-norske kyst med anløp av bl a Bergen og Trondheim
Det finnes en gruppe bilder datert 1921 fotograf Schrøder med Tekst "Tyske orlogsfartøyer på reden 1921"
Finnes ved Sverresborg-Trønderlag Folkemuseum
Jeger

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Amund » 2 april 2011, 11:10

Min enda idé är att det skulle vara redan 1923? Då var det många flottbesök i Göteborg pga ett något försenat 300-års firande, t.ex en brittisk kryssareskader innehållande Curaçao, Caledon, Castor, Carysfort och Cambrian. Besök gjordes även av den norska pansarbåten Tordenskjolds, den argentinska fregatten Presidente Sarmiento, och den amerikanska kryssaren Pittsburgh den 26:e juli. Två dagar senare blir det intressant, då anlände danska Niels Juel tillsammans med det tyska slagskeppet Braunschweig med sällskap, sex torpedbåtar och en tender.
Braunschweig.jpg
Braunschweig.jpg (13.96 KiB) Visad 3042 gånger
nielsjuel.jpg
nielsjuel.jpg (19.51 KiB) Visad 3042 gånger

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 2 april 2011, 11:19

Året for tysk flåtebesøk var definitivt 1921,antall skip i den tyske eskadren var åtte (8), kommer vi nærmere
Jeger

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 2 april 2011, 20:42

Tack för responsen!

Jag ser att jag får göra en anstränging och försöka klistra i bilderna här - jag scannade in dem i fredags, så nu kan jag nog göra det. Jag gör det på mån då.
Det verkar inte vara Braunschweig. Masterna på mitt pansarskepp påminner om såna där vindsnurror som liknar "assistent-blandare"
Deutschland / S-H, på bilder ser framsidan synnerligen krigisk ut, men från aktern är det en massiv överbyggnad, och ett stort kanontorn. Dessutom en stor lastbom vid sidan av. Det är därför jag tror det är Deutschland-klass sedd bakifrån..
Deutschland själv såldes till skrot 20, skrotoades 22.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ein%22.jpg

- Bilden visar S-H sedd från sidan.

Jeger, har du nån länk /bild? Jag googlade lite hastigt, var också inne på museets hemsida. Men deras utställning verkar inte vara online. Eller??

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 4 april 2011, 13:58

SchleswigH.jpg
SchleswigH.jpg (59.79 KiB) Visad 3010 gånger
Här är den troliga Schleswig-Holstein akterifrån.


"lv-explosioner" är så gott som säkert fnas på någon av kopiorna...
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 4 gånger.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 4 april 2011, 14:01

OkäntSkepp.jpg
OkäntSkepp
OkäntSkepp.jpg (42.48 KiB) Visad 3009 gånger
Här är det oidentierade tyska örlogsskeppet, med sina stora "cisterner". Långt akterut syns grova master, nästan säkert tillhöriga pansarskeppet S-H, jmf förra inlägget.


bägge bilderna tagna av Arthur Ahlberg, och bilderna tillgängliga på Vänermuseet.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Urban » 4 april 2011, 22:23

Tyskarna fick ju inte behålla så många fartyg och det ser ut som om detta skulle kunna vara ett gammalt pre-dreadnought slagskepp som man tagit bort bestyckning, stridstorn (brygga) och byggt om till någon form av depåfartyg.

Då rör det sig om följande fartyg som kan vara kandidater:

Lothringen eller Preussen (fd Braunschweig klass, ombyggda till minsvepningsdepåfartyg). Hade tre skorstenar i original
Schwaben eller Wittelsbach (fd Mecklenburg klass, ombyggda till minsvepningsdepåfartyg). Hade två skorstenar i original

Med tanke på hur inskärningen i sidan går nästan ända fram till stäven så borde det vara antingen Lothringen eller Preussen då de andra två hade en betydlig kortare sådan.

Preussen sattes i reserv 1922 men ströks inte förrän 1929. Lothringen ströks inte förrän 1931.

Masten tillhör nog inte Schleswig-Holstein då hon hade kvar sina två stridsmaster tills hon sänktes vad jag vet.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 5 april 2011, 12:21

Urban skrev: Masten tillhör nog inte Schleswig-Holstein då hon hade kvar sina två stridsmaster tills hon sänktes vad jag vet.
Tack för responsen och tipsen, Urban. Så nu har jag något mera att gå efter.

Men anmärkningen om SH förstår jag inte.
Den har ju sina bägge grova master på bägge bilderna.

SH på nedre bilden är akterut, men de skymtar fram.

Och de är inte olika till SH som avbildat på den länkade bilden heller.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 737
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Urban » 5 april 2011, 18:00

Stefan skrev:
Urban skrev: Men anmärkningen om SH förstår jag inte.
Den har ju sina bägge grova master på bägge bilderna.

SH på nedre bilden är akterut, men de skymtar fram.

Och de är inte olika till SH som avbildat på den länkade bilden heller.
Aha, då förstår jag, trodde du menade masten på det okända fartyget! Den har ju kvar sin aktra stridsmärs men saknar sin främre.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 6 april 2011, 22:00

Ah, ombyggda gamla pansarskepp... Då förklarar det mycket, inklusive de där "cisternerna". Det är de gamla fd strids-observationsplatserna, som fanns i såna där bepansrade holkar med bara små siktspringor högst uppe.
Främre masten togs ner, men holken finns kvar.

En snabb sökning antyder att de lades i malpåse/skrotades ganska tidigt, 1926 som längst, om min snabba kik inte lurar mig. Skall titta igen när jag har tid och ögonen inte är trötta.
Det just nu placerar det alltså bilderna och flottbesöket här till mellan nånstans 1920-1926...

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av FNP » 8 april 2011, 17:31

Örlogsbesöket ägde rum senast 1919.

Depåfartyget är Würtemberg med sina karraktäristiska 4 skorstenar. Hon utrangerades 1920.

Slagskeppet är inte utav Deutschland klass. Jag tror det är Wörth eller möjligen Brandenburg. Fotografiet är i så fall taget före VK I.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av Stefan » 9 april 2011, 03:27

Tack FNP för responsen!

Ja Vürttemberg skulle kunna vara en bra förklaring. Alltså inte två skepp bredvid varandra, utan just V. med sina 4 skorstenar 2+2, och dessutom cylindern. Som jag antar är något slags bepansrad utkiksplats, fast utan stridsmast.

Slagskeppet får jag väl fortsätta att titta på... jag tycker nog fortfarande att överbyggnaden sedd bakifrån ser ut som SH överbyggnad där bak - som ser ganska okrigiskt ut.
Jag skrev tidigare att SH gjorde ett flertal besök i Norge i början på 30 talet, och tänk om den då gjorde en snabb avstickare till Göteborg? Men nu ser jag att SH hade en serie besök i Norge på 1910-talet, så samma tankegång gäller fortfarande. Även om kompisen var troligen då V. och antagligen ytterligare nåt eller ett par små flytetyg. Nån tender eller nåt.

Tack!


Urban. Ett par av de minsvepardepåfartyg du nämner såg jag på tyska Wikipedia var REJÄLT ombyggda, de såg ut närmast som hangarfartyg. De förde tydligen dessa små minsvepare upphissade ombord, alla 14.

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Tysk flottbesök i Göteborg före 1935?

Inlägg av jeger » 9 april 2011, 11:33

Stefan
Har igjen sett på museets bilder fra orlogsbesøket i Norge 1921
På baksiden av den ene bildet var notert "Tyske minesveipere til ankers"
Hjelper det?
Jeger

Skriv svar