Svenska Hamnar 30-talet

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Palm
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 2 juli 2010, 19:34

Svenska Hamnar 30-talet

Inlägg av Palm » 5 mars 2011, 02:41

Hallå alla skalmaniter!

Jag jobbar med en modifikation till ett spel vid namnet Hearts of Iron 3 angående Sverige och skulle behöva veta vilka stora hamnar det fanns i Sverige på 30-talet, utöver Malmö, Göteborg och Stockholm.

Hamnar som jag räknar som stora är de som kunde ta emot stora mängder gods och/ eller hade omfattande varvsverksamhet.

Tacksam för information!

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Svenska Hamnar 30-talet

Inlägg av Donkeyman » 5 mars 2011, 12:31

Rent spontant skulle jag vilja nämna: Uddevalla, Falkenberg, Helsingborg, Karlshamn, Kalmar, Västervik, Oskarshamn, Norrköping, Oxelösund, Södertälje, Västerås, Köping, Nynäshamn, Gävle, Sundsvall, Örnsköldsvik, Husum, Holmsund, Skellefteå, Piteå, Luleå. Sedan kan man lägga till Trelleborg tack vare färjetrafiken.

Varav Helsingborg, Norrköping, Oxelösund, Gävle, Sundsvall, Holmsund, Skellefteå och Luleå nog var större än de andra.

Men den stora skillnaden mellan 30-talet och i dag är att på den tiden fanns det 100-tals mindre hamnar och lastplatser runt kring kusten. Ställen som i dag är försvunna. Ett bra exempel är Ådalen som totalt sett skeppade ut mängder med gods men där det hela var uppdelat på ett dussintal olika platser som var och en inte var särdeles stor. I dag har man bara några enstaka skeppningar från ett par olika platser.

Skriv svar