Tyska XI:e armekåren

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Tyska XI:e armekåren

Inlägg av FredH » 11 januari 2011, 08:38

Har mer och mer börjat intressera mig för första världskriget. Känns som det på ett radikalt sätt omdanade Europa, betydligt mer än 2:a. Bara det att tre stora kejsardömmen föll och vi såg början på en demokratiseringsvåg är intressant.

Dock, en sak jag funderat över och letat efter är anledningen till att tyskarna flyttade minst en armekår från västfronten till östfront september 1914. Den kår jag hittat som flyttades var XI:e armekåren. Vilket då missade dels slaget vid Marne och även slaget vid Tannenberg. Det sägs bl.a. att slaget vid Marne hade kunnat vinnas om kåren funnits till hands där. Vilket skulle ha ändrat utgångsläget på västfronten inför det kommande skyttegravskriget.

Så varför flyttades kåren(kårerna)?

Vad jag förstått var Tyskarnas tanke att först slå Frankrike, sedan vända mot Ryssland. Detta då de tyska underättelserna ansåg att det för Ryssland skulle ta avsevärd tid att mobilisera och framför allt förflytta sin stora arme för att kunna slå mot Ostpreussen i första hand. Kan det ha varit så att tyskarna blev överraskade att ryssarna klarade av att gå in i Ostpreussen redan direkt när kriget påbörjades, och därmed ansåg sig nödgade att stärka upp östarméerna snabbare?

Nu läste jag en skönlitterär bok om just denna tidsepok, Ken Folletts "Giganternas Fall". F.ö. en mycket bra bok. Givetvis ska inte en skönlitterär bok ligga till grund för en historisk tolkning men ändå.

I den boken förs fram att eftersom Ostpreussen var så bördigt och innehöll så mycket gårdar vilka ägdes av adelsmän/militärer så tryckte dessa på Kejsaren att snabbare än planerat kasta ut ryssarna från Ostpreussen. Detta då adelsmän och deras kvinnor tyckte att det var förfärligt att ryska soldater intog deras adelsgårdar. Och därmed besudlade dessa. Alltså att påtryckningarna i första hand kom via det socialalivets kanaler och behov än rena militära behov.

Vad jag inte lyckats med är att hitta någon litteratur som beskriver beslutstagandet just kring denna händelse. Vart togs beslutet att flytta armekårerna och vem/vilka tryckte på för att så skulle ske?
Några tips av någon kunnig skribent/läsare på forumet.

Skriv svar