Strasser i GHT

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Strasser i GHT

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2010, 14:17

Såg en uppgift om att Otto Strasser en tid skulle ha medverkat i GHT, på deras tredje sida (en lite "finare" avdelning för intellektuella debatter). Är det någon som känner till detta? Har ögnat igenom några nummer utan att hitta något.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Strasser i GHT

Inlägg av Osprey » 3 augusti 2010, 20:05

Vid en snabb sökning finner jag att följande nummer av GHT har stoppats (antagligen efter utgivning) med stöd av tryckfrihetsförordningen på tyskt initiativ:
Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning nummer 212
Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning nummer 213
Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning nummer 214
Vad dessa nummer motsvarar i årtal och datum vet jag inte, men det står kanske på dem.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Strasser i GHT

Inlägg av Hexmaster » 3 augusti 2010, 20:11

Okej, ja då är de nog så intressanta i sig. Lustigt med numren, månne 1 januari = nr 1? För det var ju en dagstidning. Så året behövs nog.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Strasser i GHT

Inlägg av Osprey » 3 augusti 2010, 20:32

Kanske avser numren "utgåva sedan tidernas begynnelse", dvs. tidningsnummer sedan första numret av GHT gavs ut? Jag har för mig att från början så utgavs GHT bara en gång i veckan, eller kanske en gång i månaden.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Strasser i GHT

Inlägg av Stilleben » 3 augusti 2010, 20:51

Osprey skrev:Vid en snabb sökning finner jag att följande nummer av GHT har stoppats (antagligen efter utgivning) med stöd av tryckfrihetsförordningen på tyskt initiativ:
Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning nummer 212
Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning nummer 213
Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning nummer 214
Vad dessa nummer motsvarar i årtal och datum vet jag inte, men det står kanske på dem.
Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning utkom dagligen och blev p.g.a. sin chefredaktör, Torgny Segerstedt, och hans antipati mot nazismen under krigsåren beslagtagen ett 20-tal gånger.De tillkom p.g.a det tyska trycket mot Sverige. Beslagen hade knappast med Otto Strasser att göra, om han nu verkligen skrev i tidningen.

Se Wikiartikel om Torgny Segerstedt samt http://www.alba.nu/artikel/artikel.php?id=570

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Strasser i GHT

Inlägg av Osprey » 4 augusti 2010, 12:51

Jag tittade efter igen i den listan jag har och jag hade missat att året skall vara 1940, så borde det vara lite lättare att hitta rätt utgåva... :wink:

Skriv svar