Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
TOL
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 maj 2010, 14:55

Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Inlägg av TOL » 13 maj 2010, 15:16

En undran: Vid fredsförhandlingarna i Brest-Litovsk i mars 1918 tilldömdes Ryssland/Sovjetunionen att betala stora krigsskadestånd till centralmakterna, både i kontanta medel och genom naturtillgångar. Dessutom förlorade Ryssland stora landområden. Men min undran är om någon kan svara på vad som hände vid tecknandet av Versei-freden senare samma år.
Hur var proportionerna mellan de båda skadestånden, vilket av dem var större?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Inlägg av pandersson2 » 13 maj 2010, 16:25

Sovjetryssland skulle betala 6 miljarder mark tilll Tyskland den 28 augusti 1918. Versaillefredens summa för Tyskland fastställdes januari 1921 till 269 miljarder mark. Hur mycket som marken tappade i värde däremellan vet jag ej.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Inlägg av KP-31 » 13 maj 2010, 16:48

pandersson2 skrev:Sovjetryssland skulle betala 6 miljarder mark tilll Tyskland den 28 augusti 1918. Versaillefredens summa för Tyskland fastställdes januari 1921 till 269 miljarder mark. Hur mycket som marken tappade i värde däremellan vet jag ej.
här finns kurvan
http://en.wikipedia.org/wiki/File:GermanyHyperChart.jpg

TOL
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 maj 2010, 14:55

Re: Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Inlägg av TOL » 13 maj 2010, 18:09

Som jag har förstått det hela:
Tyskland tvingades alltså återlämna allt - landområden, industrier, naturtillgångar osv - som de fått vid freden med Ryssland, samt tilldömdes att betala 269 miljarder mark i krigsskadestånd. Men visst kom skadeståndet att ändras i och med Dawesplanen?
Orsaken till att jag överhuvudtaget forskar i detta är att Hitler i Mein kampf skall ha dragit paralleller mellan Brest-Litovsk- och Versei-freden, till stöd för dolkstötslegenden. Så därför försöker jag bena ut vad som hände i efterspelet. För en tysk befälhavare - Ludendorff - borde en fredsförhandlingar sommaren 1918 varit väldigt önskvärt, med syftet att Tyskland skulle få behålla alla resurser och allt land de fått av Ryssland. Min tanke är att det är en av orsakerna - utöver krigslyckans vändning - till att Ludendorff ville fredsförhandla. Men detta abrupta slut på striderna skapade också en bra grogrund för exempelvis dolkstötslegenden.
Eller är det någon aspekt jag missar?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Inlägg av Martin Lundvall » 14 maj 2010, 07:28

TOL skrev:Orsaken till att jag överhuvudtaget forskar i detta är att Hitler i Mein kampf skall ha dragit paralleller mellan Brest-Litovsk- och Versei-freden, till stöd för dolkstötslegenden.
Jag har inte läst Mein Kampf, hur gick Hitlers resonemang?Något så här?
"Se vi vann över Ryssland och kunde diktera villkoren, hade vi bara fått fortsätta kriget någon månad till så hade vi kunnat diktera villkoren i väst också."

/Martin

TOL
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 maj 2010, 14:55

Re: Brest-Litovsk- kontra Versei-freden

Inlägg av TOL » 14 maj 2010, 10:20

Överlag kom förlusten som en fullständig överraskning för många tyskar - inte minst för "den böhmiske korpralen". Och på grunda av de militära framgångarna i början av året var det många som trodde att seger var nära. Allt detta skapade en grogrund för konspirationsteorier, såsom dolkstötslegenden. Medan slutresultatet i verkligheten - efter USA:s inträda - endast kunde bli ett.
Men jag upplever det svårt att hitta litteratur som belyser denna period och dess turer.

Skriv svar