Att vara SA-soldat

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Att vara SA-soldat

Inlägg av Hexmaster » 1 mars 2010, 13:47

Kort fråga: Var detta en heltidstjänst, en "fritidssyssla", eller mittemellan?

Fick de betalt och i så fall hur mycket?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av Hans » 1 mars 2010, 14:45

Jag kan inte läsa härifrån men du kanske kan?

http://www.questia.com/library/book/the ... -merkl.jsp

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av Hexmaster » 4 mars 2010, 09:59

Kan inte det, nej...

Ingen annan som vet?

Detta borde väl inte vara en svår fråga. Men varhelst jag tittar så verkar den ha glömts bort. SA är en organisation med ledning och så och så många medlemmar; med makt, interna och externa problem, och så vidare. Men var medlemmarna rekryterade eller oavlönade?

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av NIL » 4 mars 2010, 10:28

Jag har läst i något fiktivt verk om en herre som kom hem från arbetet, böt om till brunt och åkte ut och betedde sig illa.
Detta kan vara en indikation om att det var något slags frivilligverksamhet som bedrevs.

Mina två drachmer
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av Hans » 4 mars 2010, 10:52

The SA was banned in various parts of Germany in 1927 and 1928 but continued with expand rapidly with a lot of new members due to the large amount of unemployed who joined the SA to receiving clothes, food and payment.

http://www.axishistory.com/index.php?id=3078

MVH

Hans

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av lampros » 4 mars 2010, 12:24

Hitler och nazipartiet fick ju stöd av diverse rikisar så nog hade de möjlighet att ge SA-männen en lön att (över)leva på.

Dvs SA var inte bara ett fritidsintresse, många levde på att vara SA-man. Tydligen.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av Hexmaster » 4 mars 2010, 12:40

receiving clothes, food and payment.
Tack.
lampros skrev:Hitler och nazipartiet fick ju stöd av diverse rikisar så nog hade de möjlighet att ge SA-männen en lön att (över)leva på.
Nu är du delvis inne på mytologiskt område då storfinansens stöd till NSDAP har överdrivits genom åren, men det är en annan sak. Men när det alls förekom var det åtminstone framåt 30-talet, tidigare än så hade det varit bra svårt att hitta förmögna personer som var beredda att stödja ett litet revolutionärt bajerskt parti. Finanserna var ett ständigt problem, med en avlönad armé är det begripligt. I AHF-texten - signerad Marcus W.? - står det också att "Later in August [1930] the SA in eastern Germany, led by Oberster SA-Führer Ost Walther Stennes revolted due to lack of payment and problems with the gauleiters."

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av lampros » 4 mars 2010, 13:17

Ja, jag spekulerar. Men att locka arbetslösa till SA måste ha gjorts med mer än ideologi. Slagord mättar inte.

Några outtömliga fonder hade nog inte partiet på 20-talet men något måste de väl ha haft i kassakistan.

KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Att vara SA-soldat

Inlägg av KP-31 » 4 mars 2010, 21:11

Hexmaster skrev:Kort fråga: Var detta en heltidstjänst, en "fritidssyssla", eller mittemellan?

Fick de betalt och i så fall hur mycket?
SA hade över 3 miljoner medlemmar i början av 30-talet. Jag tror inte att partiet hade råd att betala ordentligt lön åt dom. Kan hända att en del fick någon slags dagspenning.

Skriv svar