Bonus Army slås ner 1932

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av Marcus » 25 december 2009, 18:43

unmo300 skrev:
Palpatine skrev:Bild

Vad har hant har?
Krigshjaeltarna MacArthur och Patton slaar till mot demonstranter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bonus_Army
Jag brukar tyvärr inte hänga med i de olika quizzarna här men idag besökte jag mellankrigstidsquizzen och där fick jag lära mig lite av hur "Bonus Army" (bestående av veteraner från första världskriget, deras familjer och andra sympatisörer) slogs ner brutalt av militär ledd av Douglas MacArthur och George S. Patton på Washingtons gator, något jag inte kände till tidigare alls.
viewtopic.php?p=544512#p544512

/Marcus

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av lampros » 26 december 2009, 03:29

Militären drev förvisso bort dessa demonstranter som slagit läger i Washington. De ville ha ut en viss krigsbonus de utlovats som veteraner; regeringen hade inte hållit sitt löfte, därför protesten. Hooveradministrationen trodde att detta var början till ett uppror så militären kallades in för att driva bort dem. Och det gjorde de. Brutalt? Ingen dog, så mycket kan jag säga.

Sist brände man ner deras provisoriska bostäder, se bild.

Visst är "Bonusinsatsen" lite av en fläck på Pattons och MacArthurs banér men vad skulle de ha gjort? Ordervägrat? Visst är det lite "Ådalen 31"-vibbar över det hela men vilket hemskt brott generalerna gjorde sig skyldiga till förstår jag inte.

Palpatine
Medlem
Inlägg: 375
Blev medlem: 1 september 2009, 09:22
Ort: Texas

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av Palpatine » 26 december 2009, 05:47

lampros skrev:De ville ha ut en viss krigsbonus de utlovats som veteraner; regeringen hade inte hållit sitt löfte, därför protesten.
Betalningen av krigsbonusen skulle ske 1945. Pa grund av depressionen och deras svara fattigdom sa ville veteranerna att krisbonusen skulle betalas ut redan 1932. Det vagrade regeringen ga med pa (Representanthuset sade ja, men Senaten och Hoover sade nej).
lampros skrev: Brutalt? Ingen dog, så mycket kan jag säga.
Tva spadbarn ska visst ha dott under krossandet av protesterna plus en mangd skadade.
lampros skrev: Visst är "Bonusinsatsen" lite av en fläck på Pattons och MacArthurs banér men vad skulle de ha gjort? Ordervägrat? Visst är det lite "Ådalen 31"-vibbar över det hela men vilket hemskt brott generalerna gjorde sig skyldiga till förstår jag inte.
MacArthur vagrade faktiskt att lyda en direkt order fran presidenten. Hoover gav en direkt order att demonstranternas taltlager absolut inte fick anfallas. Men den ordern sket MacArtur i och anfoll lagret anda. Han var ju overtygad om att Bonus Army var ett gang kommunister som maste krossas innan de kunde omstorta staten.

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av LasseMaja » 26 december 2009, 10:15

Händelsen brukar nämnas i samband med att man tittar på den europeiska antidemokratiska utvecklingen vid samma tid. Samma utveckling fanns till viss del även i USA. Våld mellan arbetlösa, protesterade och strejkande å ena sidan och polis, säkerhetsvakter och företagarmilis å andra sidan, förkom ofta. Krigsveteranernas protest i Washington var en bred och folklig protest som var fredlig, och som på det stora hela skötte sig mycket bra. Visst förekom tendenser till både höger- och vänsterextremism bland deltagana. Kommunisterna blev dock så pass spöade av patriotiska protestdeltagade att de fick söka polisbeskydd. Protestdeltagarnas ledare övervägde ett tag att bilda en sorts milis i Mussolinistil, kakiskjortorna, men det blev inget av det. Bland konservativa sågs dock hela protesten som "kommunism".

Den lokala ordningsmakten hade problem med att utrymma några okuperade byggnader, bland annat sköts två veteraner och flera personer skadades, både polis och veteraner. Hoover gav då order till Douglas MacArthur att utrymma dessa byggnader. General MacArhur, sin vana trogen, strunade i ordern och gav sig istället ut i "krig". Det hela var mycket brutalt, man använde stridsvagnar, kavalleri och tårgas. Även åskådare blev drabbade och protesterade våldsamt mot MacArthurs framfart. I efterhand så är det nog den egenmäktige generalen MacArhur, ofta iförd sin egen designade uniform och engelska ridstövlar, som sågs som en kandidat till att bli en USA:s egen Mussolini.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av Wooster » 26 december 2009, 11:35

lampros skrev:Brutalt? Ingen dog, så mycket kan jag säga.
Enligt den länkade wikipedia-artikeln dog minst fyra personer - två personer sköts ihjäl i det första försöket (av polisen) att få bort Bonus Army-lägret. Därefter dog minst två (namngivna som William Hushka och Eric Carlson) vid militärens stormning.

Jag var för övrigt lika ovetandes om denna händelse som Marcus var fram tills nu. Det är det fascinerande med det här forumet!

I den lilla "faktarutan" i Wikipedia-artikeln omnämns förutom McArthur och Patton Eisenhower som inblandad, men ingenting nämns om honom i artikeln. Varför kan hans namn ha hamnat där?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av unmo300 » 26 december 2009, 12:12

Eisenhower tillhoerde MacArthurs stab och var vael paa saa saett medansvarig.
Saag nyligen filmen om MacArthur med Gregory Peck i huvudrollen. I en av slutscenerna faar MacArthur fraagan av sin fru om han tror att Eisenhower kommer bli en bra president naer det visar att denne har vunnit. MacArthur svarar: "Yes, he will be a good president, he was the best clerk I ever had on my staff".

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av sonderling » 28 december 2009, 13:42

32? jag hade för mig att detta hände på 20-talet men nåväl i David Halberstams bok om Koreakriget "the Coldest winter" förekommer ett långt sidospår om Macarthur liv, där denna incident förekommer.
Läste den förra vintern och detta var då nått nytt för mig med. Macarthur verkar förövrigt komplett sinnesjuk men det kan ju vara Halberstams person tolkning. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av Hans » 28 december 2009, 20:30

lampros skrev:Sist brände man ner deras provisoriska bostäder, se bild.
Jag såg också bildtexten på Wiki - men visst ser det ut som en vattenstråle av kraftigare kaliber på bilden? Kraftigare stråle=brandkår=myndighet=armén. Verkar konstigt eller har jag bommat något?

MVH

Hans
Bilagor
warxs.jpg
warxs.jpg (18.21 KiB) Visad 4509 gånger

Palpatine
Medlem
Inlägg: 375
Blev medlem: 1 september 2009, 09:22
Ort: Texas

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av Palpatine » 28 december 2009, 23:04

Hans skrev:
lampros skrev:Sist brände man ner deras provisoriska bostäder, se bild.
Jag såg också bildtexten på Wiki - men visst ser det ut som en vattenstråle av kraftigare kaliber på bilden? Kraftigare stråle=brandkår=myndighet=armén. Verkar konstigt eller har jag bommat något?

MVH

Hans
Det ar nog den lokala brandkaren som slacker eldar efter det att lagret tomts pa demonstranter. Det kan ju ocksa vara sa att nagon annan kopplat en slang till en av de manga brandpostar som finns i omradet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av sonderling » 4 januari 2010, 12:44

Palpatine skrev:
Hans skrev:
lampros skrev:Sist brände man ner deras provisoriska bostäder, se bild.
Jag såg också bildtexten på Wiki - men visst ser det ut som en vattenstråle av kraftigare kaliber på bilden? Kraftigare stråle=brandkår=myndighet=armén. Verkar konstigt eller har jag bommat något?

MVH

Hans
Det ar nog den lokala brandkaren som slacker eldar efter det att lagret tomts pa demonstranter. Det kan ju ocksa vara sa att nagon annan kopplat en slang till en av de manga brandpostar som finns i omradet.
Ja, det kan ju vara så att man inte vill ha en okontrollerad brand så även om myndigheterna bränner ner "skiten" så vill man förhindra en spridning av elden?

Sonderling

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Bonus Army slås ner 1932

Inlägg av Göstring » 4 januari 2010, 13:23

Snabb sökning i dåtida press ger vid handen att man från ledande håll försökte lägga skulden på BEF, men en löjtnant och en menig ingav edsvurna skriftliga förklaringar att de satt eld på lägret.

Löjtnant George M. Kernan: "The police were knocking down shacks and I gave Davis and other soldiers orders to fire the huts."

Det finns säkert mer utförliga undersökningar.

Skriv svar