Norska militärflygplatser

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 10 november 2009, 09:27

God morgon, jag arbetar med en artikel om norska flygplatser och har en fråga som jag hoppas nån kan svara på. Gardermoen var såvitt jag förstått en militärflygplats under 1930-talet som bl.a. avlastade Kjellers flygplats. Under kriget byggde tyskarna Eggemoens flygplats några mil norr om Oslo. Men tittar man på Google Earth så står där att i Eggemoen fanns en flygplats redan före andra världskriget. Någon här som kan kasta ljus över det? Jag har kollat frenetiskt på nätet men inte hittat några uppgifter alls om hur det var under 1930-talet. Jag vet att där fanns ett militärläger under en massa år så kanhända ett mindre flygfält var knutet till det?

Hälsningar
Överste Weeks

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Hans » 10 november 2009, 11:12

Kan ju ha funnits ett litet gräsfält som tyskarna byggde ut till en riktig flygplats.

Det verkar ha funnits en flygklubb där (?) redan 1938.
http://www.rmfk.no/om%20klubben/om%20klubben.htm
http://generator.firmanett.no/(or3q2xam ... 3&M=0&M=0/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av frodeh » 10 november 2009, 19:23

Jo takk, Eggemoen er kjent. Jeg har tilbrakt noen år i omkringliggende topografi. Om det var en flystripe der før 1940 så kan det ikke ha vært noe særlig mer enn en stripe med gress.

Ingeniørregimentets leir lå ved Hvalsmoen noen kilometer sørvest og var ikke såvidt jeg vet tilknyttet noe flyplassprosjekt der før krigen. Etter krigen ble også Eggemoen en leir for ingeniørvåpenet og flystripen ble brukt til sivil småflytrafikk og militær øvingsvirksomhet (infanteri-, mine-, sprengningstjeneste m.m.). Småflyopplæringen som de skriver om på historikksidene som Hans lenket til må ha vært meget beskjeden, den utgjorde ikke noe stort hinder for oss i grønt. Begge leirene har vært nedlagt noen år nå.
(Jeg husker at befalet anså det som karakterbyggende å gå fram og tilbake på en av flystripene (2000m) uten at soldatene fikk vite hvor mange lengder de skulle gå - de kommanderte bare helt om når vi kom til enden)

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 11 november 2009, 09:22

Tack för svar, mina herrar. Jo, Hans, jag känner till båda de här länkarna du lade ut. Jag har också varit i kontakt med den här flygklubben men de verkar bara hänvisa till norska försvaret som i sin tur hade väldigt lite info. Men det faktum att den här klubben grundades 1938 gör att man må misstänka att nånting bör ha funnits där. Annars är det ju rätt ologiskt att grunda en flygklubb där det inte finns nåt flygfält. De "officiella" flygfält som fanns under 1930-talet i Oslo-trakten med omnejd verkar vara Kjellers och Gardermoen. Men kanhända det också fanns små "inofficiella" flygfält?

Hälsningar
Överste Weeks

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av JohnT » 11 november 2009, 22:09

Överste Weeks skrev:Tack för svar, mina herrar. Jo, Hans, jag känner till båda de här länkarna du lade ut. Jag har också varit i kontakt med den här flygklubben men de verkar bara hänvisa till norska försvaret som i sin tur hade väldigt lite info. Men det faktum att den här klubben grundades 1938 gör att man må misstänka att nånting bör ha funnits där. Annars är det ju rätt ologiskt att grunda en flygklubb där det inte finns nåt flygfält. De "officiella" flygfält som fanns under 1930-talet i Oslo-trakten med omnejd verkar vara Kjellers och Gardermoen. Men kanhända det också fanns små "inofficiella" flygfält?

Hälsningar
Överste Weeks
Enligt boken "Flyalarm" av Hafsten s 315 så påbörjades arbetet på "träningsfältet" Eggemoen sent 1943,
rullbanan blev färdig Augusti 1944 och en månad senare sågs första flyplanen.

fältlängden var 1800*60 meter.

(boken listar "alla" norska flygfält (inte för jag kan bedömma om det är alla men många är det i alla fall)


Tittat i andra böcker av Tom Kristianssen och han listar inte fältet ens som planlagt 1940.

Cheerio
/John T.

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 13 november 2009, 16:42

Tack för svar, John. Hafstens bok ska jag försöka få tag i på bibblan. Nån som har någon email-adress till den här mannen?

Det ser ju onekligen ut som att det inte fanns något där under 1930-talet men å andra sidan har jag svårt att tro att Google Earth bara skulle fantisera ihop en sån här sak. Det kan ju som sagt ha funnits någon liten gräsplätt där mindre flyg kunde landa i all tysthet. Sen, än en gång, verkar det märkligt att en flygklubb bildas på ett ställe som inte har någon flygplats.

Skål
Överste Weeks

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av JohnT » 13 november 2009, 20:36

JohnT skrev:

Tittat i andra böcker av Tom Kristianssen och han listar inte fältet ens som planlagt 1940.

Cheerio
/John T.
planlagt 1940 Som uttalat militärflygfält.

Men Fokker CVE och liknande flygplan i Norska flyget behövde ju inte mer än en plan gräsyta före kriget,
det tyskarna bygde var betongbana med en massa byggnader.

så boken säger inget alls om vad som gjordes före 1943

Prost
/John

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 14 november 2009, 11:51

JohnT skrev:
JohnT skrev:

Tittat i andra böcker av Tom Kristianssen och han listar inte fältet ens som planlagt 1940.

Cheerio
/John T.
planlagt 1940 Som uttalat militärflygfält.

Men Fokker CVE och liknande flygplan i Norska flyget behövde ju inte mer än en plan gräsyta före kriget,
det tyskarna bygde var betongbana med en massa byggnader.

så boken säger inget alls om vad som gjordes före 1943

Prost
/John
Intressant, John. Har du några titlar av den här Kristianssen? Skulle något tyskt plan vid den här tiden kunna landa på en plan gräsyta vid den här tiden? Tyska piloter var ju erkänt skickliga men frågan är om det fanns något flygplan som tekniskt skulle kunna klara det.

Prost,
Överste Weeks

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av lampros » 14 november 2009, 13:29

Överste Weeks skrev:Skulle något tyskt plan vid den här tiden kunna landa på en plan gräsyta vid den här tiden? Tyska piloter var ju erkänt skickliga men frågan är om det fanns något flygplan som tekniskt skulle kunna klara det.
Om du menar plan i allmänhet skulle jag vilja säga att en Me 109 och 110 lätt skulle klara det, även en Stuka. En fullastad Ju 52 mer tveksamt men nog skulle det gå med ett nödrop. "Gräsyta" tolkad som "hårdstampad jord med kort gräs".

Sedan var ju invasionen i april då menföret sätter in, tö och elände, så då blir det ju svårare...

Om jag nu får spekulera en smula. Men gräsfält var väl standard i början av kriget även för tunga plan? Gräs/jordfält, ev förstärkt med s k stålplank el dyl.

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 14 november 2009, 14:04

Det jag hade i åtanke, lampros, var kanske ett mindre plan typ Heinkel He 70 eller nåt i den stilen. Fast då kanske man är begränsad till den snöfria delen av året. Vintertid antar jag man måste ha skidställ och såna vet jag inte om tyska plan hade överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av lampros » 15 november 2009, 00:36

Överste Weeks skrev:Det jag hade i åtanke, lampros, var kanske ett mindre plan typ Heinkel He 70 eller nåt i den stilen. Fast då kanske man är begränsad till den snöfria delen av året. Vintertid antar jag man måste ha skidställ och såna vet jag inte om tyska plan hade överhuvudtaget.
Vintertid skidställ? Inte för att landa på en bas, där hade de väl plogbilar.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av frodeh » 15 november 2009, 14:13

Er spørsmålet slik diskusjonen går nå om Eggemoen hadde en enkel småflyplass i 1940 og om den kunne ha vært brukt av tyskerne under invasjonen 9. april?

På det første spørsmålet er jeg litt usikker, men holder det for sannsynlig at svaret var nei. På spørsmål to er svaret definitivt nei. Flere ting gjør sistnevnte tvilsomt, Fornebu flyplass ligger bare noen få titalls kilometer unna, Hvalsmoen ligger bare 5 km unna og var full av soldater. Det er også andre ting som man skal huske, og det er at Hønefoss, eller Ringeriksområdet har mange andre steder som kunne ha vært gode småflyplasskandidater, dessuten var seilfly og vinterflyplasser (brøytede strekker på isen om vinteren) også en mulighet slik at en flyklubb MÅ ikke ha hatt en operativ flyplass for å eksistere.

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 16 november 2009, 11:21

lampros skrev:
Överste Weeks skrev:Det jag hade i åtanke, lampros, var kanske ett mindre plan typ Heinkel He 70 eller nåt i den stilen. Fast då kanske man är begränsad till den snöfria delen av året. Vintertid antar jag man måste ha skidställ och såna vet jag inte om tyska plan hade överhuvudtaget.
Vintertid skidställ? Inte för att landa på en bas, där hade de väl plogbilar.
Det jag hypotetiskt tänkte på var om det skulle ha funnits en gräsyta att landa på i närheten av Eggemoen så är det osannolikt att den skulle ha varit plogad utan då hade man varit hänvisad till skidställ om det varit mitt i smällkalla vintern.

Överste Weeks
Utsparkad
Inlägg: 272
Blev medlem: 4 november 2009, 12:53

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av Överste Weeks » 16 november 2009, 11:25

Det här var intressant, frodeh. Vilka andra platser i Hönefoss-Ringeriksområdet skulle rent tekniskt kunna ta emot ett flygplan?

jeger
Medlem
Inlägg: 431
Blev medlem: 6 november 2010, 23:01

Re: Norska militärflygplatser

Inlägg av jeger » 27 december 2010, 17:05

Norges første marinefly en Rumpler Taube "Start" fra 1912 ble den første tiden operert som landfly både fra Gannestadjordet flyfelt i Borre i Vestfold og fra Gardermoen. Etter en periode som marinefly med flottører ble "Start" ombygd og igjen fløyet ca 100 timer i 1914 og 1915, med hjulunderstell, både som skolefly og rekognoseringsfly med to manns besetning bl.a fra Hvalsmoen ved Hønefoss. På rekognoseringsoppdrag ble speideren utstyrt med en Krag-Jørgensen Karabin og 120 skudd
(Ref Bokverket Norske Militærfly 1912-1940) Jeg har som gutt sett "Start" på Norges Tekniske Museum under krigen,dvs i begynnelsen av okkupasjonen (WWII)sammen med min far og han fortalte meg da historien om da han så flyet for første gang i 1915.Min far var født 1906 og var da 9 år,-familien bodde på Hønefoss fordi farfar var stasjonert på Ringeriket, og far fortalte hvordan han fikk sin far dvs min farfar med ut til Hvalsmoen en søndag for å se flyet.

Jeg tror derfor at både Hvalsmoen,Gannestadjordet feltflyplass i Borre og Gardermoen skal være med i oversikten over tidlige norske militære flyplasser.
JEGER

Skriv svar