Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av diskutera » 29 juli 2009, 14:01

När genomfördes detta? Vad jag har förstått det som "uppfann" britterna torpedbombaren under Vk1, vilka skulle från hangarfartyg attackera den tyska flottans nordsjöbaser men fientligheterna han lyckligtvis sluta innan detta han genomföras. Vad jag har förstått det som drillades de brittiska piloterna ganska intensivt i detta krigsföringssätt, både under och efter kriget men stannade denna teknik verkligen i malpåse till vk2 eller genomfördes torpedbombningar under t.ex. spanska inbördeskriget eller japans krig i kina? Eller kanske rent av under tidigare konflikter?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 juli 2009, 15:50

Det första fartyg som frangångsrikt angreps och sänktes av ett luftburet torpedanfall var den tyska ubåten U-64 som låg för ankar i Narviks hamn när Royal Navy gick till motanfall dagen efter den tyska invasionen.

Flygplanet var en fartygsbaserad Swordfish från Warspite (?), vilket gör att ett slagskepp lite ironiskt bidrog med den första luftburna sänkningen när det var den fartygstypen som blev ommodern tack vare marinflyget.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av tryggve » 29 juli 2009, 18:19

Mathias Forsberg skrev:Det första fartyg som frangångsrikt angreps och sänktes av ett luftburet torpedanfall var den tyska ubåten U-64 som låg för ankar i Narviks hamn när Royal Navy gick till motanfall dagen efter den tyska invasionen.

Flygplanet var en fartygsbaserad Swordfish från Warspite (?), vilket gör att ett slagskepp lite ironiskt bidrog med den första luftburna sänkningen när det var den fartygstypen som blev ommodern tack vare marinflyget.
Sänktes inte U-64 med 100 lb antiubåtsbomber? Eller har jag läst en version av sänkningen som är helt fel :-) ?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av dc » 29 juli 2009, 21:50

Om mitt minne inte sviker mig så anfölls Turkiska fartyg med flygtorped redan under Gallipolikampanjen ....Har inte tid att kolla noga... Harry Potter slutar- Städdax(sanering)
No one can prevent me from raising towers in babylon

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av varjag » 29 juli 2009, 22:17


Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 juli 2009, 19:14

Gallipolitorpeden träffade ett turkiskt fartyg som redan var sänkt och stod på botten i grunt vatten-

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av björnen » 30 juli 2009, 20:16

Denna tråd kan kanske också vara av intresse.
/Björnen

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av diskutera » 31 juli 2009, 16:35

Intressant det där med att tyskarna planerade insatser med torpedbombare i Rigabukten redan 1916. Var dåtidens luftburna torpeder för lätta och klena för att utgöra ett reellt hot mot slagskeppen? Statistiken på krigsfartyg som blev sänkta av flygtorpeder i strid innan 1919, är ju tämligen klen...

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av diskutera » 31 juli 2009, 21:48

Hittade tydligen även info om en fransk tender - Foudre - som år 1912 designades om från att ha fraktat torpedbåtar till att kunna frakta (torbedbestyckade) sjöflygplan. Enligt wikipedia:
She was initially converted to carry torpedo-carrying planes under hangars on the main deck, from where they were lowered on the sea with a crane.
Hur pass väl fungerade sedan Foudre i praktiken? Kan inte direkt hitta någon info som tyder på att attacker från skeppet eller hennes plan gjort någon direkt åverkan på fienden. Britternas motsvarighet - HMS Hermes - fick i praktiken tjäna som ett fraktfartyg (fraktade plan till Frankrike) innan hon blev sänkt av en tysk U-båt 1914.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av varjag » 1 augusti 2009, 01:45

men stannade denna teknik verkligen i malpåse
Nej det gjorde den inte. Britter, amerikaner och japaner filade på tekniken.....
The first experimental USN aircraft drops were made in May 1920 at the Naval Air Station, Anacostia, Maryland, using two Mark 7 Mod 5 torpedoes. Air speed for these drops is believed to have been 50 to 55 knots at altitudes of 18 and 30 feet (5 and 9 m). It was found that the torpedo dropped from 30 feet (9 m) was badly damaged while the one dropped from 18 feet (5 m) was not. The first mass torpedo practice against a live target was conducted off the Virginia capes on 22 September 1922 by 18 PT aircraft of Torpedo and Bombing Plane Squadron One. The squadron attacked the designated target, Arkansas (BB-33), which was one of a formation of three battleships which were maneuvering while running at full speed.
Engelska flottan tog fram torpedplan under 20-talet och gjorde prov med Mark VII-torpeder som var lätta nog att bäras av enmotoriga torpedflygplan.
carry torpedo-carrying planes under hangars on the main deck, from where they were lowered on the sea with a crane.
De första - var s.k. flygdepåfartyg som just det - sjösatte sjöflygplan med bommar eller kranar och laddade med en torped. Kruxet, var att få upp flygplanet i luften med den tunga torpeden. Om det var bleke (idealiskt för flygplanet) orkade det inte upp i luften...om det blåste för mycket, skadades lätt fpl innan det lättade - vilket i praktiken gav ett mycket smalt ''väderfönster'' för deras användning.

VILKEN TORPED man använde 1915 under den Short 184 som opererade i Dardanellerna vet jag inte. Flygplanstypen hade en maxlast av omkring 400 kg - och en så lätt torped fanns inte i Flottans standardutrustning. Troligast hade man några gamla Whitehead-torpeder som var små och lätta nog - att tillgå. (Någon som vet besked???)

Nästa steg - blev att använda landflygplan på hjul för att slippa de tunga flottörerna. Samtidigt tog man fram speciella lättare torpeder för flygplansbruk.
Den brittiska Mk VII (omkring 750 kg, senare Mk XI 680kg), amerikanska Mark 7 (omkring 740 kg) och den japanska Type 91(=Modell 1931) som vägde 850 kg. Den sistnämnda var troligen den bästa av dem - (tyskarna låg efter japanerna att få ta del av Type 91's konstruktion).

Italienarna, med lång erfarenhet av Whitehead-torpederna byggde typerna Si200 och Fi200, men dessa vägde modiga 900 kg och avsågs för 2-3-motoriga torpedflygplan.

Så nog hände saker inom torpedflyget, men dess riktiga elddop kom inte förrän 1940 och i Taranto. Ett anfall som inte minst - studerades av intresserade japaner :D , Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28514
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av Hans » 1 augusti 2009, 02:09

Hur låg svenskarna till mellan krigen och med sillccommendant Teste (läs Gotland, båten, med flygplan på)?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av varjag » 1 augusti 2009, 04:38

Hans skrev:Hur låg svenskarna till mellan krigen och med sillccommendant Teste (läs Gotland, båten, med flygplan på)?

MVH

Hans
Ja innan vi ens kommer till ''Gotland'' så låg Sverige inte så illa till.
Redan 1924 gjordes försök med ''Flygbåten No.25'' - en Fririedrichshafen FF49C vid Flottan i Karlskrona och med användning av 35-Centimeters Torpedbåtstorped m/03. Fällfarten var omkring 80 km/t och höjden 10 meter.
Via ett misslyckat försök med en Heinkel HD 14 som byggdes av Svenska Aero på Lidingö, köptes två stycken Heinkel HD 16 från Tyskland (T 1 i Sverige). Men här blev fällfarten och höjden högre - ngt som torpeden m/03 ej klarade av.
Man försökte istället med 45-centimeters Torped m/17 som vägde omkring 750 kg (plus 50kg för fällningsapparaturen).
T 1:orna levererades 1929 och torpedfällningsprov gjordes i augusti, samt 1931 och 1932. T 1:orna opererade oftast med flottörer från Flygdepåfartyget HMS Dristigheten, men kunde förses med hjulställl för landbasering.
Som ett kuriosum avsågs ersättaren för T 1, bli Boulton-Paul Sidestrand, med av det blev intet av. Varjag
Bilagor
Friedrichshafen FF49C.jpg
Friedrichshafen FF49C.jpg (33.35 KiB) Visad 3825 gånger
T 1 Heinkel HD 16.jpg
T 1 Heinkel HD 16.jpg (70.55 KiB) Visad 3825 gånger
Boulton-Paul Sidestrand.jpg
Boulton-Paul Sidestrand.jpg (20.83 KiB) Visad 3825 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av varjag » 1 augusti 2009, 13:01

Tja, efter det hände inte mycket på flera år....spargrisarna i regeringen ville ha ett enmotorigt flygplan(billigare) - Flygförvaltningen ville ha två motorer. Det laborerades med en flottörutrustad Handley-Page Hampden t.ex.
Innan den norska flygtorpeden m/38 (800 kg) utvaldes - och den passade bara i den tyska Heinkel 115. Varav man inhandlade tolv stycken som levererades 1939-40. m/38-torpeden krävde en uppvärmt torpedrum för att fungera - och bara Heinkel kunde erbjuda det.
Sist - följde torpedfällande B 3:or, en 1944 helt föråldrad typ baserade på F 17 i Kallinge - mest i väntan på något bättre.
Som blev T 18B - en torpedversion av SAAB B 18, som kunde bära en 1000-kilostorped. Torpedprov med T 18B gjordes i Vättern 1946 - men vid det laget var torpedflyget historia. Och T 18B blev attackflygplan i stället med en mäktig 57-millimeters kanon i det f.d. torpedrummet.
Och därmed var det finis för det svenska torpedflyget....Varjag
Bilagor
T 2 Heinkel.jpg
T 2 Heinkel.jpg (47.75 KiB) Visad 3815 gånger
B 3 föråldrad torpedmaskin.jpg
B 3 föråldrad torpedmaskin.jpg (136.57 KiB) Visad 3815 gånger
T 18B i attackversion.jpg
T 18B i attackversion.jpg (15.75 KiB) Visad 3815 gånger

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av diskutera » 1 augusti 2009, 13:25

Lite spinoff kanske men är inte torpeden idag ett hyffsat föråldrat vapen överlag?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Första luftburna torpedanfallet i väpnad konflikt

Inlägg av varjag » 1 augusti 2009, 14:15

diskutera skrev:Lite spinoff kanske men är inte torpeden idag ett hyffsat föråldrat vapen överlag?
Flygplansfällda torpeder - dödde 1945. Men ubåtstorpeder - lever och mår väl :lol: , Varjag

Skriv svar