Hiter - Varför?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 november 2002, 01:24

Jag är också inne på denna tråd att just hans rabaita antisemtism väcks till liv under tiden i Wien, givetvis är han redan uppfödd på en världssyn som är antisemtisk, men av mer lantlig variant. Han skriver ju dessutom själv att han innan sin flytt till Wien inte nämnvärt tänkt på vad en jude var och att de judar han mötte i Wien radikalt skilde sig från de judar han rimligen stött på hemmavid.

Det som troligen fick det hela sedan att blomma var troligen det trauma han upplevde vapenstilleståndet, samt den påföljande anarkin i Tyskland. Nu har jag inte boken i närheten, men jag har för mig att han skrev något i stil med att han grät när han fick höra nyheten. Att han sedan befann sig i södra Tyskland - som precis som österrike var genomsyrat av antisemitism gjorde väl inte saken bättre antar jag.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 november 2002, 02:06

Andreas Wien skrev: Jag vill pasta att det borde ha varit direkt efter det första världskrigets slut, da Hitlers kända värld gick under i kaos och han besluatade sig att vidga sitt liv till politik, istället för hans älskade konst och arkitektur.
Tidpunkten är jag nog helt med på. Frågan vad det berodde på just då. Man kan ju tänka sig att det extremaste inslaget var ren politisk-taktisk beräkning (att han verkligen hatade judar behöver vi inte tvivla på) - man behöver en yttre fiende för att hålla ihop en sådan rörelse, och då är det ju bara en fördel att det är en ogripbar fiende (myter, konspirationer, osv) som man kan använda som syndabock för allting (det fyller även en psykologisk funktion för misslyckade existenser som Hitler och många andra), till skillnad från en konkret fiende som "Frankrike" eller "Socialdemokraterna". Den stora skillnaden i och med krigsslutet var kanske inte förändringen i Hitlers sinnelag, utan att det plötsligt fanns jordmån för hans typ av rörelser, med hundratusentals besvikna och hämndlystna nationalister, vilket han uppenbarligen lyckades fånga upp med sin demagogi.
Andreas Wien skrev:För övrigt kan jag nämna att det finns en stor obelisk som hedrar Karl Luegers minne ca 3 minuter fran min dörr. Konstigt att ingen protesterar mot detta i Wien.
Ojdå - ja, det är anmärkningsvärt.

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 5 november 2002, 12:15

Jaså? På vilket sätt var det otydligt? Anledningen till att jag nämnde 1800-talet och 1900-talet var givetvis att det var under denna period som Adolf Hitler levde.
Det var som att skriva "katolicismen var starkt utbredd på medeltiden" men OK.
..också fullkomligt irrelevant. Han gav de facto order om fysisk förgörelse av judarna.
Har du diarienumret?
Jag svarade med en motfråga; skedde det spontant?
Förintelsen var bevisligen inte något planlöst handlande.
Vilka bevis?

[quote]Med "förintelsen" menas den systematiska utrotning av bl.a. sex miljoner judar som bedrevs av Nazi-tyskland under andra världskriget. Vad jag vet har det inte skett någon annanstans och således är det unikt.[/quote]

Jag menar att "deportation och evakuering" av judar inte var unikt för Hitlertyskland. "Systematisk utrotning" och "sex miljoner" får stå för dig (här bortser jag från den massavrättningarna på östfronten).
Fast du kanske har annan information eftersom du påstår att det "inte var något unikt för Hitlertyskland". Jag hoppas isåfall du kan dela med dig av den.
Poängen är att Hitler gjorts till syndabock för den "slutgiltiga lösningen" (vad den nu innebar exakt). Man skapar en föreställning om att "antisemitismen" saknade stöd i den allmänna opinionen och härleder den till Hitler personligen. Resultatet blir - precis som i denna tråd - en diskussion om Hitler istället för om judarna.

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 13:20

Jag vill minnas att det finns en film (brittisk) kring begreppet "den slutliga lösningen" som bygger på en verklig händelse i nazityskland. Det är ett antal tyskar som samlas på en herrgård (eller motsvarande) under kriget för att dra upp riktlinjerna. De lämnar i princip aldrig byggnaden under hela filmen. Där sker en omröstning om "utrotningen av judarna". Jag minns inte säkert vilka tyskar som är med. Kanske Heydrich, men även ett antal civila höjdare. Hur som helst kommer alla överens om att all information om mötet skall förstöras. Men en av dem behåller utskrifterna från mötet, och så hittas det i ett kassaskåp efter kriget. Ett levande dokument som på ett snuskigt sätt beskriver nazismen i dess allra smutsigaste stycke.

Någon som känner till filmen, jag minns tyvärr inte vad den heter. Det är väl ingen riktig höjdare, men sevärt trots allt. Inte minst med tanke på att den bygger på äkta information.
--

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 november 2002, 13:30

Filmen heter Konspiration och debatteras under filmforumet. :)

en mycket, mycket bra film faktiskt...

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 5 november 2002, 14:01

Mycket talande titel. Säger något om den judiska självbilden.

Tyskar som "konspirerar" mot judar - i Tyskland.

Nu skjöt väl sig Hollywood i foten ändå.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Wannsee-konferensen

Inlägg av Battler » 5 november 2002, 14:35

SVT har för en massa år sen, sändt ett tyskt program (1,5 h) som var baserat på protokoll som fördes under mötet, samt föhör med Adolf Eichmann.

MVH

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Konferensen i filmen

Inlägg av Stefan » 5 november 2002, 17:00

Konferensen i filmen, var det Wannseekonferensen? (stavning lite osäker).

Omständigheterna kring dem var snarlika, jag antar att den var då någon form av halvdokumentär.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 5 november 2002, 17:28

Stefan skrev:Konferensen i filmen, var det Wannseekonferensen? (stavning lite osäker).

Omständigheterna kring dem var snarlika, jag antar att den var då någon form av halvdokumentär.
Ja det var Wannseekonferensen, halvdokumentär är väl det rätta ordet när man försöker efterlikna något, baserat på vittnesföhör och protokoll.
I mina ögon såg det rätt ut vad gäller uniformer, byggnader, fordon och sist men inte minst, skådespelarna talade tyska. Har ej sett Konspiration, så jag kan ej jämföra, men jag gissar att det talas engelska i filmen.

MVH

Kompanichefen
Medlem
Inlägg: 279
Blev medlem: 2 november 2002, 22:44
Ort: Främre ledningsplats

Inlägg av Kompanichefen » 5 november 2002, 18:11

Snabba svar minsann. Dock ingen Hollywoodproduktion, som jag uppfattade det.

--

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 5 november 2002, 18:59

[Vad exakt menar du med det??
Att judar skulle springa runt dagarna i ända o konspirera el??
"Konspiration" brukar syfta på att några gaddar ihop sig mot någon som normalt är övermäktig. Tydligen uppfattar Hollwwood den "slutgiltiga lösningen" som att tyskarna stack upp mot judarna.
Pssst, du, Sions vises är en förfalskning, bara ifall du inte vissta det.
Vad vet du om det?

I vilket väsentligt avseende skiljer sig Sions vises protokoll från "officiella" judiska dokument som Gamla Testamentet eller Talmud?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 november 2002, 19:18

Livdragon skrev:I vilket väsentligt avseende skiljer sig Sions vises protokoll från "officiella" judiska dokument som Gamla Testamentet eller Talmud?
I de flesta väsentliga och oväsentliga avseenden.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 5 november 2002, 19:21

Livdragon skrev:"Konspiration" brukar syfta på att några gaddar ihop sig mot någon som normalt är övermäktig. Tydligen uppfattar Hollwwood den "slutgiltiga lösningen" som att tyskarna stack upp mot judarna.
P.S. du glömde frimurarna...
Livdragon skrev:I vilket väsentligt avseende skiljer sig Sions vises protokoll från "officiella" judiska dokument som Gamla Testamentet eller Talmud?
Here we go...

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 5 november 2002, 19:29

Patrik skrev:
Livdragon skrev:"Konspiration" brukar syfta på att några gaddar ihop sig mot någon som normalt är övermäktig. Tydligen uppfattar Hollwwood den "slutgiltiga lösningen" som att tyskarna stack upp mot judarna.
P.S. du glömde frimurarna...
Livdragon skrev:I vilket väsentligt avseende skiljer sig Sions vises protokoll från "officiella" judiska dokument som Gamla Testamentet eller Talmud?
Here we go...
Du har redan vunnit SM i konformism. Du kan koppla av nu. Gå hit istället: http://www.lunarstorm.se

Livdragon
Utsparkad
Inlägg: 123
Blev medlem: 30 september 2002, 18:09
Ort: K1

Inlägg av Livdragon » 5 november 2002, 19:30

Lindir skrev:
Livdragon skrev:I vilket väsentligt avseende skiljer sig Sions vises protokoll från "officiella" judiska dokument som Gamla Testamentet eller Talmud?
I de flesta väsentliga och oväsentliga avseenden.
Nämligen?

Skriv svar