Tyska slagskepps färg

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
LEW
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 5 augusti 2002, 12:55
Ort: Berlin

Tyska slagskepps färg

Inlägg av LEW » 1 maj 2008, 13:04

En liten information för de intresserade. Jag vet inte riktigt var inlägget passar men jag försöker här.

Jag fick en guidad tur i en fabrikshall för en månad sedan. Guiden var en gammal pensionär som var tredje generationen som arbetat i denna shall. Fabrikshallen byggdes i början av 1900-Talet. Eftersom det var den första stål/glas konstuktionen i Tyskland behövde dom tillstånd av den tyske kejsaren Wilhelm den andre. Tillståndet beviljades på villkoret att byggnaden målades med samma färg som de tyska slagskeppen. För ett paar år sedan begärde Siemens tillstånd att renovera byggnaden och samtidigt byta färg. Tillståndet avslogs med motiveringen att man inte kunde ändra kejsarens beslut. Därför har Byggnaden än idag samma färg som de tyska slagskeppen i första världkriget.

Personligen tycker jag att färgen verkar lite för grön för ett slagskepp

Byggnade kann hittas i Google Earth koordinaterna är 52°31'43.46"N 13°19'28.95"E

LEW

Användarvisningsbild
MajorLove
Medlem
Inlägg: 257
Blev medlem: 30 juli 2006, 19:30
Ort: Karlstad

Re: Tyska slagskepps färg

Inlägg av MajorLove » 18 juni 2008, 13:13

Intressant och kul detalj! Tack för att du delat med dig!

Appropå den "gröna" färgen, kan det förhålla sig (om jag tillåts spekulera) på samma sätt som med svenska regementsfanor vilka ursprungligen var silver på blå botten men av ålder förändrats till svart på gul botten? Eller kan det förhålla sig så, förutsatt att du såg den innifrån, att belysningen utgörs av Hg-lysrör, vilka ger ett grönaktigt vitt sken?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tyska slagskepps färg

Inlägg av varjag » 19 juni 2008, 13:03

Modellbyggarna - är, inte oväntat, oerhört noga med färgautencitet. Här en länk till några av Kriegsmarine's färgsättningar...

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DG

Eftersom ett 'Kaiser-Befehl' ligger vid tiden för 1:a VK, ger kanske denna länken någon vägledning.....

http://images.google.com.au/imgres?imgu ... n%26sa%3DN

Min egen uppfattning efter mångårigt modellbyggande, är att Kaisermarinens fartyg var målade i en något mörkare grå färg - än Kriegsmarines standard, Hellgrau 7038. Eftersom första länken anger en 'förkrigs-färg' (Hellgrau RA 7001) gissar jag att den, låg närmast Kaiser Wilhelms dekret :) .

Jag är inte säker på att Siemens, var lika 'noga' som modellbyggarna - i sitt färgval, I valet - skulle jag satsa på modellbyggarna!
Varjag

Skriv svar