Olympiafacklan - Hitlers idé?
Olympiafacklan - Hitlers idé?
Vi läser idag hur olympiafacklan på sin väg från Grekland till Peking hamnat i London, och där hamnat i trubbel: någon demonstrant ska ha försökt slita åt sig den. För att protestera mot Kinas demokratiunderskott.
Så till saken: seden med att tända facklan i Olympia och sedan springa med den till platsen för årets olympiad infördes 1936, och detta är allmänt känt. Men jag har också hört att det var Hitler himself som kom på idén; kan det stämma?
Så till saken: seden med att tända facklan i Olympia och sedan springa med den till platsen för årets olympiad infördes 1936, och detta är allmänt känt. Men jag har också hört att det var Hitler himself som kom på idén; kan det stämma?
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Källorna uppger namnet Carl Diem. Här med ett irriterande litet förbehåll: "The torch relay from Olympia to Berlin was the work of Diem, based on a suggestion by Goebbel's ministry." (Encyclopedia of the Modern Olympic Movement)
Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Diem
Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Diem
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
En god fingervisning i alla fall.
Huruvida sedan Hitler kanske visar sig vara idékläckaren, nåväl, då får man leva med det...
Huruvida sedan Hitler kanske visar sig vara idékläckaren, nåväl, då får man leva med det...
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Själv utgår jag ifrån att Hitler inte hade ett dugg med saken att göra, tills någon kan visa något annat. Att en tanke är fascinerande har ju inte med dess sanningshalt att göra.
Och Hitler är föremål för tillräckligt många myter som det är.
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Huruvida det var Hitler personligen som kom på idén eller inte är ju möjligen kuriost intressant, men den mer relevanta frågan är ju hur mycket av nazistisk propagandamakeri som låg bakom? Att det från början skulle varit ett förslag från Goebbels ministerium som gått via denne Carl Diem tyder ju på det.
Och det är ju, med nutidens händelser i baktanke, väldigt intressant.
Och det är ju, med nutidens händelser i baktanke, väldigt intressant.
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Mer om OS-facklan och dess kontroversiellare sidor, finns att läsa här:
http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=8725
http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=8725
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Hur menar du nu? Nazisterna kunde vara duktiga på propaganda, för sina egna idéer liksom andra. Går det att se någon nazistisk anstrykning i fackelspringet?Wooster skrev:den mer relevanta frågan är ju hur mycket av nazistisk propagandamakeri som låg bakom
Krigsforum skall man vara medlem på för att läsa...
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Medlemstvång för att läsa Kriforu, det ante mig...
Skaffade internet förra hösten, är ny i dessa sammanhang. Regler ska såklart följas. Tyckte bara det var så ackurat för denna diskussion.
Ska jag säga: gå med i KF, gå till inlägg so-und-so och läs mer om olympiafacklan...?
Skaffade internet förra hösten, är ny i dessa sammanhang. Regler ska såklart följas. Tyckte bara det var så ackurat för denna diskussion.
Ska jag säga: gå med i KF, gå till inlägg so-und-so och läs mer om olympiafacklan...?
-
Ola Häggström
- Medlem
- Inlägg: 899
- Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
- Ort: Österlen
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Ett sidospår med anknytning till propagandan är vilken instans som tog initiativet till det tyska deltagandet i damernas höjdhopp (bronsmedalj om jag mins rätt).Wooster skrev:Huruvida det var Hitler personligen som kom på idén eller inte är ju möjligen kuriost intressant, men den mer relevanta frågan är ju hur mycket av nazistisk propagandamakeri som låg bakom? Att det från början skulle varit ett förslag från Goebbels ministerium som gått via denne Carl Diem tyder ju på det.
Och det är ju, med nutidens händelser i baktanke, väldigt intressant.
Inte särskilt "nazistiskt" men innovativ propaganda.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9639
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?
Det verkar alltså inte som Hitler var inblandad i detta. Lite OT: Facklan tändes i Olympia 20 juli 1936 och sedan gick vägen via Athen, Delfi till Sofia (25 juli), Belgrad (27 juli), Budapest (28 juli), Wien (29 juli), Prag (30 juli) och den 1 augusti kl.11.42 anlände den till Berlin.