Olympiafacklan - Hitlers idé?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av lampros » 7 april 2008, 09:25

Vi läser idag hur olympiafacklan på sin väg från Grekland till Peking hamnat i London, och där hamnat i trubbel: någon demonstrant ska ha försökt slita åt sig den. För att protestera mot Kinas demokratiunderskott.

Så till saken: seden med att tända facklan i Olympia och sedan springa med den till platsen för årets olympiad infördes 1936, och detta är allmänt känt. Men jag har också hört att det var Hitler himself som kom på idén; kan det stämma?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av Hexmaster » 7 april 2008, 09:54

Källorna uppger namnet Carl Diem. Här med ett irriterande litet förbehåll: "The torch relay from Olympia to Berlin was the work of Diem, based on a suggestion by Goebbel's ministry." (Encyclopedia of the Modern Olympic Movement)

Se även http://en.wikipedia.org/wiki/Carl_Diem

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av lampros » 7 april 2008, 10:06

En god fingervisning i alla fall.

Huruvida sedan Hitler kanske visar sig vara idékläckaren, nåväl, då får man leva med det...

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av Hexmaster » 7 april 2008, 10:25

Själv utgår jag ifrån att Hitler inte hade ett dugg med saken att göra, tills någon kan visa något annat. Att en tanke är fascinerande har ju inte med dess sanningshalt att göra. :) Och Hitler är föremål för tillräckligt många myter som det är.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av Wooster » 7 april 2008, 15:30

Huruvida det var Hitler personligen som kom på idén eller inte är ju möjligen kuriost intressant, men den mer relevanta frågan är ju hur mycket av nazistisk propagandamakeri som låg bakom? Att det från början skulle varit ett förslag från Goebbels ministerium som gått via denne Carl Diem tyder ju på det.

Och det är ju, med nutidens händelser i baktanke, väldigt intressant.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av lampros » 13 april 2008, 10:08

Mer om OS-facklan och dess kontroversiellare sidor, finns att läsa här:

http://www.krigsforum.se/forum/viewtopic.php?f=8&t=8725

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av Hexmaster » 13 april 2008, 10:12

Wooster skrev:den mer relevanta frågan är ju hur mycket av nazistisk propagandamakeri som låg bakom
Hur menar du nu? Nazisterna kunde vara duktiga på propaganda, för sina egna idéer liksom andra. Går det att se någon nazistisk anstrykning i fackelspringet?

Krigsforum skall man vara medlem på för att läsa...

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av lampros » 13 april 2008, 11:13

Medlemstvång för att läsa Kriforu, det ante mig...

Skaffade internet förra hösten, är ny i dessa sammanhang. Regler ska såklart följas. Tyckte bara det var så ackurat för denna diskussion.

Ska jag säga: gå med i KF, gå till inlägg so-und-so och läs mer om olympiafacklan...?

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av Ola Häggström » 20 april 2008, 22:42

Wooster skrev:Huruvida det var Hitler personligen som kom på idén eller inte är ju möjligen kuriost intressant, men den mer relevanta frågan är ju hur mycket av nazistisk propagandamakeri som låg bakom? Att det från början skulle varit ett förslag från Goebbels ministerium som gått via denne Carl Diem tyder ju på det.

Och det är ju, med nutidens händelser i baktanke, väldigt intressant.
Ett sidospår med anknytning till propagandan är vilken instans som tog initiativet till det tyska deltagandet i damernas höjdhopp (bronsmedalj om jag mins rätt).

Inte särskilt "nazistiskt" men innovativ propaganda.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 9639
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Olympiafacklan - Hitlers idé?

Inlägg av tyskaorden » 21 april 2008, 00:27

Det verkar alltså inte som Hitler var inblandad i detta. Lite OT: Facklan tändes i Olympia 20 juli 1936 och sedan gick vägen via Athen, Delfi till Sofia (25 juli), Belgrad (27 juli), Budapest (28 juli), Wien (29 juli), Prag (30 juli) och den 1 augusti kl.11.42 anlände den till Berlin.

Skriv svar