Hej gott folk. "Long time listener, first time caller".
Jag försöker gräva fram lite information/dokument från Svensk Säkerhetspolis historia till ett
projekt jag pysslar med. Det jag redan vet i ämnet är följande summering:
Detektiva Polisen i Stockholm, 1900, bekämpa brott mot rikets säkerhet.
Generalstaben Polisbyrån, 1914,bekämpa brott mot rikets säkerhet.
Avdelning 100, 1918 - militära underrättelsetjänsten, övervaka utlänningar och politiskt aktiva Svenskar.
Omfattande och systematisk personregistrering.
Allmänna säkerhetstjänsten 1940, spaning, cencur, bekämpa brott mot rikets säkerhet.
Beredskapsdetaljen/Collector/03, 1957, värdera militära sabotagerisker, inhämta information.
T-kontoret/IB, 1965, hemlig politisk parallellpolis,samla uppgifter om främmande makter och politiska
organisationer i Sverige
SÄPO, 1957, säkerhetspolisen.
Jag är främst intresserad av tiden mellan 1918 - 1950. Det som står högst i kurs är scannade dokument
(gärna högupplösta), papper och dossiers, särskilt tidiga personregistrerings- och upplysnings-dokument,
men även andra papper och handlingar är intressant också. Jag förstår att detta kan vara känsliga dokument
och därav inget folk kanske sitter på och kan passa vidare hur som helst, men om någon har sett dokument
av det här slaget så kanske de åtminståne förklara hur dokumentstrukturen ser ut (typ av papper, layout,
font/handskrift, stämplar, sidhuvuden etc, färger) och vilket typ av fackligt myndighetsspråk som användes.
Hoppas ni som kan hjälpa mig dräller i drivor här.
Tack på förhand
Söker Svenska Säkerhetspolis historiska handlingar/dokument
Re: Söker Svenska Säkerhetspolis historiska handlingar/dokument
Har du kontaktat Riksarkivet ? Annars är det ju där större delen av materialet du efterfrågar finns..
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: