Storlek på gradbeteckningar
Storlek på gradbeteckningar
Känner någon till om det är en skillnad i storleken på gradbeteckningar i Finland och Sverige? Så att en svensk kapten av en finländare kan bli tagen för överste och en löjtnant för major?
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 17069
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Jag gissar att frågan gäller storleken på stjärnorna; att svenskarna skulle ha större stjärnor än finnarna, men eftersom de svenska stjärnorna efter 1960 är lika stora från fänrik till överste, blir frågan irrelevant. I äldre tider hade ju fänrik - kapten mindre stjärnor än major - överste och då kan ju en relevans i frågan finnas.
Hur ser alls de finska gradbetecknignarna ut?
Det som i Sverige idag skiljer en fänrik från en major är ju kronan över stjärnan. Finns kronan alls som gradbetecknng i Finland?
Hur ser alls de finska gradbetecknignarna ut?
Det som i Sverige idag skiljer en fänrik från en major är ju kronan över stjärnan. Finns kronan alls som gradbetecknng i Finland?
Vad gäller de finska gradbeteckningarna så används iallafall från den finska uniform m/22 de karakteristiska "rosorna", före det har jag ingen aning. Så någon förväxling mellan svenska stjärnor och finska rosor torde knappast kunna föreligga.
Vad gäller de svenska gradbeteckningarna under perioden 1914-1939 (vilket ju är underforumets inriktning) så skiljs de olika graderna väl främst åt genom förekomsten av/ tjockleken på kantbanden på kragen och uniformsmössan. Vilket idag motsvaras av kronan över stjärnorna.
Vad gäller de svenska gradbeteckningarna under perioden 1914-1939 (vilket ju är underforumets inriktning) så skiljs de olika graderna väl främst åt genom förekomsten av/ tjockleken på kantbanden på kragen och uniformsmössan. Vilket idag motsvaras av kronan över stjärnorna.
Hej igen!
Historien är denna. Då Adolf Hamilton anlände till Finland som en av de första svenska frivilliga under frihetskriget 1918 var han svensk kapten, men började uppträda som överste. Det har påståtts att han avsiktligen använde sig av falska gradbeteckningar. En annan förklaringen jag sett är att det var storleken på gradbeteckningarna som orsakade misstaget. Hamilton nämnde också i ett brev att svenska löjtnanter gick som majorer i Finland.
När Mannerheim fick rapport om att Hamilton uppträdde som överste skrattade han och konstaterade att Hamilton ”får kalla sig vad fan han vill, bara han ger mig artilleri.”
Hamilton var nämligen mycket framgångsrik som chef för den vita sidans artilleriskola som i inledningsskedet var placerad här i Jakobstad.
Någonstans man kan studera svenska gradbeteckningar från 1918?
Historien är denna. Då Adolf Hamilton anlände till Finland som en av de första svenska frivilliga under frihetskriget 1918 var han svensk kapten, men började uppträda som överste. Det har påståtts att han avsiktligen använde sig av falska gradbeteckningar. En annan förklaringen jag sett är att det var storleken på gradbeteckningarna som orsakade misstaget. Hamilton nämnde också i ett brev att svenska löjtnanter gick som majorer i Finland.
När Mannerheim fick rapport om att Hamilton uppträdde som överste skrattade han och konstaterade att Hamilton ”får kalla sig vad fan han vill, bara han ger mig artilleri.”
Hamilton var nämligen mycket framgångsrik som chef för den vita sidans artilleriskola som i inledningsskedet var placerad här i Jakobstad.
Någonstans man kan studera svenska gradbeteckningar från 1918?
