Hej! jag är relativt ny på forumet men ändå inte, har under ett kanske halvårstid varit inne på forumet och läst och så men utan att sätta några fotspår efter mig.
Jag är en 17 årig kille som är intresserad av historia.
Har fått 2st frågor som jag ska gå igenom som lyder
1. Det brukar sägas att skotten i sarajevo var det som utlöste första världskriget men vilka var de egentliga orsakerna. Redogör för dessa samt diskutera hur man idag ser på någon elle några av dessa orsaker
2. Diskutera:
"Det var inte tyskarnas (folkets) fel att det blev ett andra världskrig"
Motivera och argumentera och för din åsikt kring detta påstående.
Detta har jag i uppgift att göra och båda frågorna får max uppgå till 3 sidor.
Jag tänkte höra vad ni har att säga och hur jag ska lägga upp det här. Jag har väldigt lätt för och kringå just det rätta svaret och få med väldigt mycket annat, att glida ifrån själva ämnet även om jag får med det.
Hej! Hjälp angående 2st frågor
-
Olof af Olofsson
- Ny medlem
Det finns en serie böcker som heter "problem i modern historia" eller liknande. Där finns din frågeställning med. Jag skulle dessutom tro att din lärare utgår från just den boken eftersom frågeformuleringen antyder detta.
Jag är/var gymnasielärare i bla historia så jag har boken i hyllan...
Men du skall göra jobbet själv, annars lär du dig inget. Lycka till!
Leta på biblioteket.
Jag är/var gymnasielärare i bla historia så jag har boken i hyllan...
Leta på biblioteket.
Re: Hej! Hjälp angående 2st frågor
Välkommen!
Visa gärna vad du kommer fram till så kanske vi kan ge ett råd eller två.
MVH
Hans
Edit - Pucktvåa.
Som jag ser det så rör inte frågorna själva kriget - som glöm det utan koncentrera dig på spelet mellan stormakterna låt säga från slutet av 1800-talet och fram till krigsutbrottet. Skaffa bakgrundsinformationenen via nätet eller varför inte gå till biblioteket och kolla vad som finns där?Olof af Olofsson skrev: Jag tänkte höra vad ni har att säga och hur jag ska lägga upp det här. Jag har väldigt lätt för och kringå just det rätta svaret och få med väldigt mycket annat, att glida ifrån själva ämnet även om jag får med det.
Visa gärna vad du kommer fram till så kanske vi kan ge ett råd eller två.
MVH
Hans
Edit - Pucktvåa.
-
Olof af Olofsson
- Ny medlem
Jag antar att Hans och millgard syftar på den odödliga klassikern "Problem i modern historia- Första och andra världskrigets utbrott" av Göran Rystad och Sven Tägil. Vi hade den när vi läste Hi 21-40 i skolan, så var beredd på att det är en bra bok som hanterar svårknäckta nötter, men som också kan vara tung nog för att slå ihjäl en anakonda. 
Ursäkta mitt bisarra sinne för humor, men nu har jag julledigt... Räddingstjänsten i grannstaden skulle ha haft god användning av klassikern "Problem i modern historia"...
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=116700
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=116700