Rüdiger von der Goltz

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Antiscamp
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 februari 2006, 12:55
Ort: Suomi Finland

Inlägg av Antiscamp » 17 oktober 2007, 08:52

Ah! Tackar ödmjukast. Det vore till synnerlig hjälp nu när jag börjat bygga min Rüdiger-biografi. Kan inte fatta varför denna karl är så förbisedd. Jag ska se om det finns nåt skrivet om honom på finska. Han vore för övrigt ett tacksamt objekt för en doktorsavhandling eller liknande (hint).

Inkluderade även informationen om Kapp-Putschen 1920 i min ovanstående korta biografi.

Cheers.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 17 oktober 2007, 09:30

Rüdiger von der Goltz hade åtminstone en son, Hans Graf von der Goltz. Bok: Meine Sendund in Finnland und im Baltikum (1920).
Boken ifråga är den du redan äger,

författare: Goltz, Rüdiger von der
titel: Meine Sendung in Finnland und im Baltikum.
förlag/år: Leipzig, 1920
(http://websok.libris.kb.se/websearch/form?type=simple)

Den tyska orginaltiteln ändrades till "Krigsminnen från Finalnd och Baltikum" i den svenska utgåvan. Eftersom släkten von der Goltz är stor så förväxlas medlemarna med varandra och förnamnen blir fel.

Greve von der Goltz passar alldeles utmärkt in ibland rötäggen eftersom hans truppers agerande förebådade och låg helt i linje med de tyska truppernas framfart under nästa världskrig. Massavrättningar av civila och krigsfångar, systematisk förstörelse av byar ala Oradour mm.

Pierre
Medlem
Inlägg: 77
Blev medlem: 20 maj 2007, 12:34
Ort: Sverige

Inlägg av Pierre » 18 oktober 2007, 18:11

Rüdiger von der Goltz förekommer på några sidor i "Mansfantasier" av Klaus Theweleit (2 bd). Se: http://www.en.wikipedia.org/wiki/Klaus_Theweleit
Greve von der Goltz passar alldeles utmärkt in ibland rötäggen eftersom hans truppers agerande förebådade och låg helt i linje med de tyska truppernas framfart under nästa världskrig.
Om jag inte minns fel konstarerar också Theweleit detta. Han är psykohistoriker...

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Re: Rüdiger von der Goltz

Inlägg av affe » 3 april 2008, 17:49

Fick förresten tag på von der Goltz krigsminnen i två band nu i veckan - hämtade dom från posten precis. Trevliga, osprättade böcker. För 300 spänn känns det som om man fyndat. Trevligt med både kartor och foton från båd Finland och Baltikum ca 1918 - 1919.

/a

Skriv svar