Mannen som ändrade krigets förlopp

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 11 september 2007, 15:41

Hittade en turkisk sida (på engelska :) ), som kastar ljus över det hela:
Henceforth, Commander of the Fortified Area Cevat Pasha assigned Captain Hakki Bey in command of Nusret. On the night of 7 March, he sailed for this significant task. Captain Hafiz Nazmi (Akpinar) was also in Nusret, that night for the pilotage.

On the night of 7 March few minutes after midnight, Nusret left Canakkale. In a complete silence and darkness, it slipped down through the previously laid mines. With the help of pilot Captain Nazmi, it advanced through Karanlik Liman and laid its only twenty-six mines parallel to the Asiatic shore. After it has completed the mission, with in same silence and darkness, returned to Canakkale. That night, Nusret drew the fate of the war.
http://www.canakkale.gen.tr/eng/closer/closer4.html

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 11 september 2007, 15:56

Ha, det finns ju hur mycket som helst på nätet om Nusret och befälhavaren Hakki Bey. Men nu har han blivit degraderad till löjtnant, och heter Hafiz Hakki Bey:
They had carried out a sweeping operation prior to the 18th March. However, the night before, a small, brave mine layer named Nusrat, captained by Lieutenant Hafız Hakkı Bey, had entered the strait and had laid her last 26 mines fifteen seconds apart, parallel to the shore. The other mines were lying across the strait. In order to carry out this highly dangerous operation, Nusrat had almost literally held her breath by decreasing the steam and reducing the circuit of the machinery. On the eighteenth of March, under the impression that they had swept the seas clear of mines, the proud Allied Fleet entered the strait. They anchored in front of the Turkish fortresses and opened fire for hours.

The Turkish fortresses retaliated with opening fire on ships, at the moments, finally Bouvet hit a mine and sank almost instantly. This incident became the turning point of the battle. After Bouvet, the new battle cruiser HMS Inflexible hit another mine and retreated from the battle, closely followed by the Irresistible. The armored cruiser HMS Ocean, who came to the aid of the Irresistible also hit a mine and sank too. The job which had been started by the Turkish Ground gun batteries had been finished by the small mine layer Nusrat.
http://www.diggerhistory2.info/graveyar ... nusrat.htm

Och så här ser hon ut idag:

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 september 2007, 16:23

Försök till sammanställning.

A. Så båten heter Nusret (Nusrat/Nousret).

B.
I. Cevat Pasha var typ försvarsområdesbefälhavare
II. (Hafiz?) Hakki Bey var chef på Nurset
III. Hafiz Nazmi (Akpinar) var lots ombord och/eller minchef?
IV. Överstelöjtnant Geehl var troligtvis ombord såsom tysk (min?) rådgivare (eller mer?)
Vad har jag missat?

Jag lämnar med flit ute graderna då dessa lätt kan översättas fel eftersom ibland det inte finns en direkt motsvarighet. Förutom för Geehl. Cevat Pasha (Jewel Pasha*), är Pasha en grad kanske? Hafiz (Light*) också?

MVH

Hans

* Engelska enligt G:sons site
Ändrat efter G:sons post
Senast redigerad av 5 Hans, redigerad totalt 11 gång.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 11 september 2007, 16:34

:)

Jag tror, att han är tysken, som nämns i mitt tidigare inlägg om tyskar i ottomansk tjänst. Kanske var han med på Nusret, men turkarna vill nog inte betona hans roll i så fall. Här en automatisk översättning, som stöder detta:

Your free translation from Turkish to English:

Germany 1910 grin impudently construction passive , charcoal gain 40 metre yoke , 7.50 metre broad tonluk güvertesinde 40 floating mine carrier Tophaneli Captain Ýsmail Hakký Gentleman komutasýndaki Nusret ship hour but 12 mile yapabiliyordu. Nusret ship , floating mine expert German Lieutenant-colonel Geehl with together Lawn iskelesinden take notice of mayýnlarý , 18 March sea saldýrýsýndan 10 south in front , morning opposed to rainy and puslu one each airborne , in front Rumanian shore pursuit edip afterwards opposed to inshore dönerek , Saint Thick inshore parallel olarak , North-east wind - South-west wind on 26 floating mine döþemiþti.
http://www.ntvmsnbc.com/news/314069.asp

"Alman" betyder tysk, jämför franskan, och "Yarbay" tydligen överstelöjtnant.

Översättningssajten som "klarar" turkiska, finns här:

http://www.translationbooth.com/tb/aojb/Tpl/index.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 september 2007, 16:41

G:son skrev:Jag tror, att han är tysken, som nämns i mitt tidigare inlägg om tyskar i ottomansk tjänst. Kanske var han med på Nusret, men turkarna vill nog inte betona hans roll i så fall.
"Alman" betyder tysk, jämför franskan, och "Yarbay" tydligen överstelöjtnant.
Lysande G:son! Låter mycket troligt allt du säger!

Jag ändrar i posten ovan.

MVH

Hans

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av Stefan » 12 september 2007, 17:12

Hans skrev: British pre-dreadnought battleships 'Irresistible' and 'Ocean' and the French 'Bouvet' were all lost in this small field, and British battle-cruiser 'Inflexible' badly damaged. If any one small ship changed the course of World War 1 it must be "Nusret".

Här har vi det. Jag funderade just att de sjönk så där utan vidare av bara enda en mina var... (+ enstaka kanonprojektiler, men det var INTE dessa som orsakade sänkningarna).
De kan inte gärna ha varit slagskepp, som allra bäst pansarskepp, tänkte jag... Om ens det. Men saken har sin förklaring: de var kraftigt föråldrade slagskepp, närapå från tiden när farfar var ung.
Kanonerna var fortfarande tillräckligt grova för att vara verksamma. Bepansringen var det inte längre...

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 12 september 2007, 19:01

Darandelloperationen var ett vågspel som hade små chanser att lyckas. Svårigheterna att manövrera slagfartyg i trånga farvatten var en läxa de brittiska amiralerna bittert skulle få lära sig. Chansen att slå ut turkiet då? Antagligen hade det gått lättare och med mindre förluster att genomföra det anfall som britterna genomförde 1917-1918 från egypten och kuwait, samtidigt som ryssarna satte press på kaukasusfronten. Den turkiska offensivkraften hade hursomhelst tagit slut efter deras misslyckade kaukasusoffensiv. Hela den allierade medelhavskampanjen sammanfattades dock av ett planlöst plottrande och hattande. Flera hundratusen soldater satt i flera år i princip och rullade tummarna i ett läger i thessakolonika i grekland till tyskarnas stora glädje.

Sedan kan man diskutera varför turkarna gick med i kriget, omgivna av de brittiska imperiet, ryssland och den fransk-brittiska flottan som behärskade medelhavet.Oddsen var redan dåliga där och ännu sämre när tyskarna inte kunde understödja dem med trupper.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 12 september 2007, 21:16

För de få som är intresserade så är jag numer medlem i det turkiska forumet "nusratproje · Nusrat Çalýþma Grubu" och har i alla fall en första kontakt med en trevlig turk på engelska.

Jag återkommer då jag har mer information.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 23 september 2007, 15:41

Hmm... en turkisk medlem på AHF har svarat på "Geehl Bey" tråden, men förvirringen tycks bara bli större:
The source
http://64.233.169.104/search?q.....&gl=tr
says:
" "Nusret" mayın gemisinde Yarbay Goehl görev alır, bu geminin makinisti yine Alman Yüzbaşı Reeder."
The source give the name as "Lt. Col./Yarbay Goehl" and the enginer German Capt. Reeder who makes duty at Nusret Mine layer.
Thanks Tosun

Goehl is listed here:

http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=107127
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... highlight=

Om jag förstår det ovanstående rätt, så hette alltså överstelöjtnanten Goehl. Dessutom fanns det en tysk maskinmästare, kapten Reeder, ombord?

olle_i_chile
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 april 2007, 22:34
Ort: Stockholm

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av olle_i_chile » 12 mars 2008, 14:54

Till historien hör väl att Churchill nekade landet till att få engelsk tillverkade slagskep som var klara, betalda osv. Då gick man till Tyskarna.

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av björnen » 12 mars 2008, 20:01

Stefan skrev:
Hans skrev: British pre-dreadnought battleships 'Irresistible' and 'Ocean' and the French 'Bouvet' were all lost in this small field, and British battle-cruiser 'Inflexible' badly damaged. If any one small ship changed the course of World War 1 it must be "Nusret".

Här har vi det. Jag funderade just att de sjönk så där utan vidare av bara enda en mina var... (+ enstaka kanonprojektiler, men det var INTE dessa som orsakade sänkningarna).
De kan inte gärna ha varit slagskepp, som allra bäst pansarskepp, tänkte jag... Om ens det. Men saken har sin förklaring: de var kraftigt föråldrade slagskepp, närapå från tiden när farfar var ung.
Kanonerna var fortfarande tillräckligt grova för att vara verksamma. Bepansringen var det inte längre...
Hej!
Ack, jag måste ta stackars 'Bouvet' och hennes magnifika halvsystrar lite i försvar här! :D
Traditionellt så brukar 'Bouvet' beskrivas som i mycket dåligt skick vid hennes undergång och särskilt anledningen att de vattentäta skotten var svårt korroderade kan anses vara förklaring nog till hennes snabba undergång. Minan hade f.ö. 80kg laddning och exploderade i höjd med hennes främre torn. Eftersom hon gick på en mina så skulle inte något fartygs pansarbälte hjälpa egentligen och hon köllades 1893, långt innan man infört skyddszoner och skott mot undervattensexplosioner. Hon var uppdelad i 16 "vattentäta" sektioner (på tvären) och explosionen inträffade någonstans i höjd med nr 3--5 (räknat från fören) men i sitt dåliga skick så blev säkert alla tre upprivna direkt. Jag spekulerar dessutom i att den innanförliggande krutdurken gjorde att förlusten i flytkraft initial blev starkt assymetrisk vilket skulle ge den snabba slagsidan som nämns.
F.ö. anses Ocean (och hennes många kapsejsande samtida) just drabbats av samma assymetriska flytkraftsförlust men här genom ett för tiden vanliga designfel med ett längsgående skott genom pann- och maskinrum.

/Björnen

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av björnen » 12 mars 2008, 20:21

För att återigen svara på en gammal tråd så hittade jag av en händelse lite uppgifter om Archangelsk i "The Russian Fleet 1914--1917" av René Greger.
-Till Archangelsk gick endast en smalspårig järnväg. Den anslöt till flodtrafiken på Dvina i Vologda.
-Vintern 1914/15 var isförhållandena i A. goda och hamnen höll öppet till mitten av februari. Då hade 450'000 ton engelskt kol (till östersjöflottan) skeppats in och 90'000 ton krigsmateriel.
-Säsongen 1915 inskeppades 1,12 miljoner ton och av det en majoritet angivet som "armaments". Hamnen hade initial inga minsvepare alls och av 285 minor tyskarna lagt togs bara 44 upp innan årets slut (vilket ansågs bra gjort under förutsättningarna). 13 fartyg sjönk på spärren under året.
-1916 inskeppades 2,6 Mton men tyvärr begränsade den dåliga tillgången på arbetskraft och infrastruktur hanteringen så mycket att 1,3 Mton blev liggande kvar till vintern.
-Inga siffror för 1917 men angivet som mycket lägra pga det osäkra politiska och finansiella läget.

Allt blir väl någon glad... :)

Nu vet jag tyvärr inte riktigt vad man skall jämföra dessa siffror med men det kanske någon med förbrukningssiffror edy kan räkna ut?

/Björnen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av Hans » 14 mars 2008, 23:30

björnen skrev:Allt blir väl någon glad... :)
Ja. Jag i alla fall :D

Välkommen till forumet!

Jag kan inte tillbringa längre tid nu eller de närmaste två veckorna :cry: men jag ser fram emot mer fakta ifrån dig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
björnen
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 februari 2008, 21:06
Ort: Malmö

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av björnen » 15 mars 2008, 23:07

Hans skrev:
björnen skrev:Allt blir väl någon glad... :)
Ja. Jag i alla fall :D

Välkommen till forumet!

Jag kan inte tillbringa längre tid nu eller de närmaste två veckorna :cry: men jag ser fram emot mer fakta ifrån dig.

MVH

Hans
Tack! Kul att jag kunde bidra med något till ämnet. :D

Jag har förutsatt mig att leta upp någon motsvarighet till siffrorna jag gett ovan för Svarta Havs-hamnarna. Eftersom de tack vare Geehls insats inte trafikerades under kriget så är det naturligtvis inte möjligt att få reda på den krigstida maxkapaciteten men någon slags idé skall man väl kunna bilda sig. Nu är jag iofs helt övertygad om att kapaciteten var väldigt mycket större, bara de faktum att man exporterade det ukrainska vetet från hamnarna och dessutom var kapabel att bygga slagskepp (inkl. Dreadnoughts) antyder ju en omfattande infrastruktur, men siffror på saken hade ju varit trevligt.
Om man spanar in 1911 års utgåva av Encyclopedia Britannica,
http://www.1911encyclopedia.org/
, så får man ju reda på sådana saker som:

-Odessa hade 449'673 invånare år 1900; 6 hamnanläggningar med pirar och vågbrytare;
A new and spacious harbour, especially for the petroleum trade, was constructed in 1894-1900
; hamnen infrusen runt två veckor om året; 81% av alla rysk varuimport (räknat per värde) före kriget; exporten värderad till 16--20 M£ stirling/år.

-Sevastopol hade 50'710 invånare 1897;
The estuary, which is one of the best roadsteads in Europe and could accommodate the combined fleets of Europe...
; hamnen dock nästan helt militär och den kommersiella verksamheten flyttad till Theodosia.

-Theodosia (27'236 inv. 1897); värdet på årlig export >1M£ Stirling (felscannat och svårläst);
...1894, when new harbour works made it a convenient port for grain ships...
.

-Nikolayev (92,060 inv. 1897);
chief naval station of Russia on the Black Sea
; omfattande varvsanläggningar och tunga industrier; öppen året om medelst isbrytare; stor exporthamn med ett årligt exportflöde på 7--9 M£.

-Förutom alla stora floder (Dnestr, Dnepr, Don) så gick det järnväg mellan Odessa och Moskva över Kiev och Kharkov; alla de övriga hamnarna ovan var också ansluten till denna linje. Järnväg till Rumänien från Odessa dessutom.

En kort inblick i Rysslands Svarta Havs-ekonomi anno 1911! :)

Fortfarande inga volymer att jämföra med men man kan nog utan vidare dra slutsatsen att möjligheten att hjälpa Ryssland, och för Ryssland att hjälpa sig själv, hade varit obeskrivligt mycket bättre om man lyckats forcera Dardanellerna. Öppna hamnar av mycket hög kapacitet och, som redan sagt i diskussionen, möjlighet till exportinkomsterna från det ukrainska spannmålet.
Mycket dyra minor för de allierade och Ryssland det där...

/Björnen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av Hans » 28 januari 2009, 10:31

Stötte på en omfattande hemsida om Nourset/Nusret/Nusrat eller vad båtrackarn nu heter.

http://www.nusratmayingemisi.com/english/index.php

De flesta frågor man kan ha blir besvarade där.

MVH

Hans

Skriv svar