Mannen som ändrade krigets förlopp

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 7 september 2007, 14:45

Bra. Saker där jag inte är säker på att jag har rätt blir jag gärna korrigerad. Saker där jag däremot vet att jag har rätt ........ ;)

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 september 2007, 22:26

Det var rätt svårt att hitta information om krigsproduktion på internet.

Hittade detta
http://history.sandiego.edu/GEN/ww1/1914i.html skrev:In 1915 German shell production was 4m per month (75% went to western front); Russian production rose in 1915 from 450,000 to 1m per month. Russians tended to stockpile shells in fortresses such as Novogeorgievsk and Kovno where Germans captured 3000 guns and 2m shells. Russian War Council sought to save money, did not fill requests from the army for more shells. Starting in 1915, War Council began to place large orders from munitions from America, and from the British Vickers company, and Vickers set up an Anglo-Russian comany, RAOAZ, to make guns in Tsaritsyn, but all this would take time and only 10% of American munitions reached Russia in 1915. The Trans-Siberian RR from Valdivoskok could only send 280 railroad waggons per day. The Archangel port was closed 5 months every winter. A railroad to the port of Murmansk was partly open in 1917, but would not be finished until 1923. American suppliers of boots mailed them to Russia, 3 boots per parcel. More impt than the shell shortage was the crisis of authority in the Russian Army, the lack of officers (60,000 casualties by July 1915 wiped out the officer corps of 1914) and the lack of NCOs (2 per company when Germany had 12 per company), the growth of revolutionary behavior among the soldiers.
/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 10 september 2007, 13:41

Martin Lundvall skrev:Det var rätt svårt att hitta information om krigsproduktion på internet.
Instämmer, även import och export från första världskriget var svårt - men du kanske kan hitta något här? http://www.gks.ru/

Den engelskpråkiga delen hittade jag inget i.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 10 september 2007, 13:52

Om inte Storbritannien och Frankrike hade klarat av att leverera till Ryssland, så hade ju USA åtminstone klarat av det. Sannolikt hade man också gjort det, förutsatt att Ryssland kunde ha betalat. :)

These attitudes were reinforced by the fact that the United States had

made a substantial investment in the Allied war effort. As the war progressed

it became apparent that the British blockade would permit American trade to be

carried on only with the Allies. Before long, American factories and farmers

were producing weapons and food solely for Great Britain and France. Industry

expanded and began to enjoy a prosperity dependent on continued Allied

purchases. Between 1914 and 1916 American exports to the Allies quadrupled.

Allied bonds totaling about $1.5 billion were sold in the United States in

1915 and 1916. It was quite apparent to the Germans that there was little

neutrality on the economic front in the United States.
Undrar om man sålde ryska krigsobligationer i USA, säkerheter i form av fastigheter och mark osv hade ju Ryssland i överflöd, men hur uppfattade man den politiska risken på finansmarknaden? Vore intressant att veta.

http://history-world.org/world_war_one.htm

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 10 september 2007, 18:54

Hans skrev:Instämmer, även import och export från första världskriget var svårt - men du kanske kan hitta något här? http://www.gks.ru/
Tyvärr inte, jag har ägnat några minuter till att söka på ryska. Hittar inget mer än spridda citat som hur underlägsna ryssarna var och hur de tvingades ransonera.

Ett exempel bland många andra.

Varje månad tillkom det 350 000 soldater men man kunde bara förse 200 000 med gevär, det saknades alltså 150 000 gevär.

Låter mycket tycker jag men jag kan inte bedöma om det är rimligt eller ej.
Det står inte under vilken tid och hur länge, men hur stor ansträgning hade det varit för Storbritannien, Frankrike och eventuellt USA att leverera 150 000 gevär i månaden?

Jag hittade detta som var betydligt intressantare, fusköversatte med Babelfish för jag inte orkar mer idag. Ska kolla mer när jag får tid.
In the course of war it turned out that the economy of tsarist Russia could not satisfy demands it was front in the armament and the ammunition. Thus, for the waging of war were necessary 17 mln. rifles, whereas industry could give not more than 37% this need.
/Martin

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 10 september 2007, 19:07

Martin Lundvall skrev:
Varje månad tillkom det 350 000 soldater men man kunde bara förse 200 000 med gevär, det saknades alltså 150 000 gevär.

Låter mycket tycker jag men jag kan inte bedöma om det är rimligt eller ej.
Jag tycker, att det låter ganska rimligt. Jag vill minnas, att Tyskland hade ett underskott i produktionen av samma storleksordning, i slutskedet av andra världskriget, ca 100 000 gevär per månad.

/G:son

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av -vils- » 10 september 2007, 20:44

Hans skrev:I slutet av 1914 bestämdes det att en engelsk flottstyrka med franskt stöd skulle forcera Dardanellerna. Ni får gissa tre gånger vem som låg bakom.
Winston Churchill

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av Hans » 10 september 2007, 22:06

Grattis - Vils har nu vunnit rätten :wink: att hitta mer om överstelöjtnant Geehl - låter lite tyskt, var han verkligen turk?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av G:son » 11 september 2007, 06:33

Hans skrev:Grattis - Vils har nu vunnit rätten :wink: att hitta mer om överstelöjtnant Geehl - låter lite tyskt, var han verkligen turk?

MVH

Hans
Har tänkt på samma sak, och sannolikt är han tysk. Men googling på "Geehl" ger för många träffar, och förnamnet eller initialerna har ja inte hittat. Däremot finns en Geehl med militärgraden "Torpedo-Kapitän", på en lista över tyskar i ottomansk tjänst. Kan namnet vara felstavat? "Gehl" är en mycket vanligare stavningsform.

http://www.politikcity.de/forum/showthr ... 706&page=4
Geehl Torpedo-Kapitän a. D. 1915/1918
Finns en tråd om denne Geehl på AHF, men lika klent med information.

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 03#1111403


/G:son

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av Hans » 11 september 2007, 10:37

Tackar för all hjälp. Jag tog och provade med att leta efter båten istället. Hittade detta:

Nusret (also Nusrat or Nousret) (minelayer)
Nusret (Nusrat) (Lt Cdr Tophaneli Hakki) was one of a number of miscellaneous mine warfare ships. On the night of the 8th March 1915, under the guidance of Lt Col Geehl, a Turkish mine expert, she laid a line of 20 mines in Eren Keui or Arenkioi Bay at the time of the Allied naval attack on the Dardanelles defences. Ten days later on the 18th, British pre-dreadnought battleships 'Irresistible' and 'Ocean' and the French 'Bouvet' were all lost in this small field, and British battle-cruiser 'Inflexible' badly damaged. If any one small ship changed the course of World War 1 it must be "Nusret".

http://www.diggerhistory2.info/graveyar ... h_navy.htm

Som snart gav detta:

Here is the short but brave story of Turkish Minelayer, Nusret. It was ordered in 1910 from German ship builders, Schiff & Maschinenbaun AG 'Germania' , Kiel. Launched on Dec. 4, 1911, commissioned 1913 and joined the Ottoman Navy [1]. On March 8, 1915, she left from Nara , loaded some 26 mines at the Çimenlik Iskele and laid these mines in the bay of Erenköy in the early morning parallel to the Asiatic shore [1,2,6] * . (These mines were transported on Feb 17, 1915 steamers Selanik from Istanbul and loaded to Nusret [6] ). She was under the commander of Lieutenant Tophaneli Hakki (Guverte Kidemli Yuzbasi Tophaneli Ibrahim oglu Hakki). This bay was known safe for enemy ships. Mines were laid down with 100 meter distance and in the 5 meter depth [1,2,6]. Lieutenant Nazmi ( Mayin Grup Komutani Guverte Kidemli Yuzbasi Nazmi Bey) was the Mine Group Commander who gave the order [1,2,6]**.
http://www.iit.edu/~agunsal/canakkale/n ... usret.html

Mayin Grup Komutani Guverte Kidemli Yuzbasi Nazmi Bey verkar vara mannen och inte Geehl.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av G:son » 11 september 2007, 11:27

Hans skrev:
Mayin Grup Komutani Guverte Kidemli Yuzbasi Nazmi Bey verkar vara mannen och inte Geehl.

MVH

Hans
Ja, det verkar ju mycket troligt. Hade det varit en tysk, så hade han sannolikt blivit dekorerad, och lämnat lite fler spår efter sig. Få se, om det går att hitta uppgifter den här turken, helst på något annat språk än turkiska.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Mannen som ändrade krigets förlopp

Inlägg av Hans » 11 september 2007, 14:21

Eftersom att andra länken nämnde Geehl igen så gjorde jag ett nytt försök.
** 5th reference claimed that the decision had been madden by Turkish mine expert, Lieutenant-Colonel Geehl. (At that time there were numbers of German military officers on duty under the Ottoman Army both as commanders or experts.)
Då fick jag fram ett turkiskt namn (titel?), Alman Yarbay Geehl – som faktiskt ger lite i trålen – men bara på turkiska – min är en aaaaning rostig så här behövs hjälp. Det kanske är två personer - bara på olika nivåer i den militära herarkin?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 11 september 2007, 14:39

Synd att det inte finns turkiska på babelfish. :) Konstigt, att ingen turk svarat på frågan på AHF, de brukar vara snabba att berätta hur det verkligen gick till, när det gäller turkisk historia. :)

Hittade en bild på Nusret i alla fall.

Bild

http://www.gallipoli1915.org/01yetkin.i ... iyorum.htm

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 september 2007, 14:51

Jag kör en Hex nu. :lol: Jag jobbar på att bli medlem i en turkisk diskussionsgrupp om båten - får se om jag lyckas och får något mer där.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 11 september 2007, 14:53

Ja, det var inte mycket till båt som ändrade världshistorien.

MVH

Hans

Bild
http://www.iit.edu/~agunsal/canakkale/n ... usret.html

Skriv svar