Polen under ww1
- Niedzwiadek
- Medlem
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 23 juli 2006, 21:04
- Ort: Malmö
Polen under ww1
Visserligen fanns inte landet Polen under ww1 men folket levde ju kvar. Vi är bekanta med att en del polacker slogs i Pilsudskis legioner för Österrike-Ungern men hur var polackerna som slogs för Ryssarna och Tyskarna organiserade? Hur påverkades civilbefolkningen då kriget på östfronten var "rörligare" än på västfronten. Hur behandlade tyskarna och ryssarna polackerna i de erövrade områdena då vi med facit i hand vet hur ockupationen 1939-1945 tedde sig?
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
- Inlägg: 9613
- Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52
Tror inte tyskarna satte upp några särskilda polska enheter. De polacker som levde i Westpreussen, Pommern, Posen och Schlesien inkallades förmodligen till de reguljära tyska enheter som rekryterades från dessa områden.
Intressant är att man från tyskarnas sida tydligen planerade att återupprätta en polsk stat då man från Generalguvernemenet Warszawa (fd. ryska Polen) den 14 januari 1917 upprättade kungariket Polen. I väntan på en kung (som p.g.a. krigsutgången aldrig kom att utses) styrdes kungariket Polen av tre polska regenter.
Intressant är att man från tyskarnas sida tydligen planerade att återupprätta en polsk stat då man från Generalguvernemenet Warszawa (fd. ryska Polen) den 14 januari 1917 upprättade kungariket Polen. I väntan på en kung (som p.g.a. krigsutgången aldrig kom att utses) styrdes kungariket Polen av tre polska regenter.
-
pandersson2
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
- Ort: Södermanland
Nedanstående är från tråden om de lettiska skyttebataljonerna under 1 VK.
"När den polske generalen Dovbov-Musnicks kår gjorde uppror skickades 4 Vidzemes regemente och 2 kompanier ur 1 Daugavgrivas regemente, totalt ca 3 000 man , mot honom den 9 januari 1918. Vid Galvena hejdades de polska styrkorna. Toscicai erövrades av letterna den 25 januari. 29 januari erövrades Rogacova. Därefter förklarade regementets kommité att man inte ville fortsätta strida med polackerna eftersom det polska folket liksom det lettiska kämpade för sin frihet."
Det jag minns är att den polska kåren hade varit i rysk tjänst under kriget. Efter sovjetrevolutionen vägrade den underordna sig och efter ovannämnda strider så gick den i tysk tjänst. Det är tyvärr allt jag har.
"När den polske generalen Dovbov-Musnicks kår gjorde uppror skickades 4 Vidzemes regemente och 2 kompanier ur 1 Daugavgrivas regemente, totalt ca 3 000 man , mot honom den 9 januari 1918. Vid Galvena hejdades de polska styrkorna. Toscicai erövrades av letterna den 25 januari. 29 januari erövrades Rogacova. Därefter förklarade regementets kommité att man inte ville fortsätta strida med polackerna eftersom det polska folket liksom det lettiska kämpade för sin frihet."
Det jag minns är att den polska kåren hade varit i rysk tjänst under kriget. Efter sovjetrevolutionen vägrade den underordna sig och efter ovannämnda strider så gick den i tysk tjänst. Det är tyvärr allt jag har.
-
Spaningsledaren
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike
Nja, detta är episoder frân vissa tidpunkter. Till att börja med ingick det polska soldater och befäl i de tre länders arméer som delat upp Polen: En del slogs i ryska-, andra i österrikiska- och ytterligare andra i tyska förband.
Inom den österrikiska armén fanns en tid rent polska legioner. Vid sidan av detta öppet kända fanns det sedan diverse kommitéer, nätverk, komplotter, hemliga sammanslutningar, illegala politiska partier o. likn. Innan kriget var slut hade alla de tre "delningsmakterna" hunnit göra politiska utfästelser syftande till ett mer eller mindre âterupprättat Polen, ryssarna först och kanske ocksâ "mest" och tyskarna sist och "minst". Hela det skeende som till sist resulterade i bildandet av det nya Polen är i och fôr sig väl kartlagd men kan nog inte sammanpressas till ett inlâgg här pâ trâden. Det var mânga turer/faser/utspel och aktörer. En sâdan var f.ö. pianovirtuosen Paderewski som i det fjärran USA skickligt och ihärdigt agiterade för Polens sak. Det gav sedan god utdelning i President Wilsons 14 punkter och i sinom tid ocksâ i Versailles. Portalfiguren i sammanhanget, mästertaktikern, slughuvudet och den store överlevaren var annars Josef Piłsudski.
Inom den österrikiska armén fanns en tid rent polska legioner. Vid sidan av detta öppet kända fanns det sedan diverse kommitéer, nätverk, komplotter, hemliga sammanslutningar, illegala politiska partier o. likn. Innan kriget var slut hade alla de tre "delningsmakterna" hunnit göra politiska utfästelser syftande till ett mer eller mindre âterupprättat Polen, ryssarna först och kanske ocksâ "mest" och tyskarna sist och "minst". Hela det skeende som till sist resulterade i bildandet av det nya Polen är i och fôr sig väl kartlagd men kan nog inte sammanpressas till ett inlâgg här pâ trâden. Det var mânga turer/faser/utspel och aktörer. En sâdan var f.ö. pianovirtuosen Paderewski som i det fjärran USA skickligt och ihärdigt agiterade för Polens sak. Det gav sedan god utdelning i President Wilsons 14 punkter och i sinom tid ocksâ i Versailles. Portalfiguren i sammanhanget, mästertaktikern, slughuvudet och den store överlevaren var annars Josef Piłsudski.