Östafrikas nybyggarhistoria

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
T
Medlem

Östafrikas nybyggarhistoria

Inlägg av T » 26 april 2007, 11:58

Kan någon tipsa mig om bra litteratur kring de vita pionjärerna som slog sig ned i Östafrika i början av 1900-talet? Jag hittar en hel del levnadsöden och reseskildringar men inget som ger en bra bild av pionjärlivet, orsaker till att folk emigrerade dit och så vidare.

/T

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Östafrikas nybyggarhistoria

Inlägg av Hans » 26 april 2007, 16:45

T skrev:Kan någon tipsa mig om bra litteratur kring de vita pionjärerna som slog sig ned i Östafrika i början av 1900-talet? Jag hittar en hel del levnadsöden och reseskildringar men inget som ger en bra bild av pionjärlivet, orsaker till att folk emigrerade dit och så vidare.

/T
Det kanske blir lättare om du avgränsar frågan till ett land i taget. Jag inbillar mig att svaret för det portugisiska Mozambique skiljer sig från det sedemera brittiska Kenya.

MVH

Hans

T
Medlem

Så sant

Inlägg av T » 26 april 2007, 16:49

Jo, du har rätt. Det gäller det brittiska området, det vill säga Karen Blixens omgivningar där vi bland annat hade en hel del skandinaviska bosättare.

/

Användarvisningsbild
Hans

Re: Så sant

Inlägg av Hans » 26 april 2007, 17:04

A Modern History of Kenya, 1885-1980 - William R. Ochieng'

East Africa: An Introductory History - Robert M. Maxon

The British in Mombasa, 1824-1826: Being the history of Captain Owen's protectorate (Transactions of the Kenya History Society) - John Milner Gray

The Settler Economies: Studies in the Economic History of Kenya and Southern Rhodesia 1900-1963 (African Studies) - Paul Mosley

MVH

Hans

T
Medlem

Inlägg av T » 26 april 2007, 17:31

Stort tack för hjälpen!! Är du själv intresserad/insatt i ämnet?

/T

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 april 2007, 20:00

T skrev:Stort tack för hjälpen!! Är du själv intresserad/insatt i ämnet?

/T
Ingen orsak. Inte speciellt - men det är alltid intressant med frågor man inte tänkt på innan - och jag är en hävert på Google :wink: . Du kan väl fylla på här när du har mer kött på benen.

MVH

Hans

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 26 april 2007, 20:56

Varför blev det ingen större nybyggaranstormning i Brittiska Östafrika, jfr t.ex med invandrarantalet till Sydafrika?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 juni 2007, 13:20

Giancarlo skrev:Varför blev det ingen större nybyggaranstormning i Brittiska Östafrika, jfr t.ex med invandrarantalet till Sydafrika?
Klimatet kanske gör att det inte kan försörjas lika många? Och det något mer tempererade klimatet i Sydafrika kanske passade nybyggare från Europa bättre?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Harkett
Medlem

Inlägg av Harkett » 11 juni 2007, 16:08

Giancarlo skrev:
Varför blev det ingen större nybyggaranstormning i Brittiska Östafrika, jfr t.ex med invandrarantalet till Sydafrika?

Hans skrev:
Klimatet kanske gör att det inte kan försörjas lika många? Och det något mer tempererade klimatet i Sydafrika kanske passade nybyggare från Europa bättre?
Dessa delar av Afrika som låg mellan Sydafrika och Sahara kallades i folkmun för den vite mannens grav. Jared Diamond har nog skrivit om detta i sin bok Vapen, vete,virus. Afrikanerna var immuna mot många av de sjukdomar som dräpte de vita. Detta stod det också mycket om i pressen. Därför lockade mera attraktiva alternativ som Nordamerika, Australien - och Sydafrika. Jordmånen var dock bördig i British East Africa. Och några européer försökte sig på jordbruk där. Men den var nog mera kapitalkrävande än annorstädes vilket också snävade in rekryteringsunderlaget.

Skriv svar