Ryska soldater och alkohol

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
pandersson2
Medlem

Ryska soldater och alkohol

Inlägg av pandersson2 » 14 april 2007, 06:57

När jag läste om striderna vid Riga julen 1916 stötte jag på något som förvånade mig. Det nämdes om ryska förband som, efter att ha intagit de tyska ställningarna, redlöst berusat sig på den erövrade alkoholen. Reultatet blev, av naturliga skäl, att förbandet i stort sett helt utplånades då tyskarna gick till motanfall. För mig låter det ofattbart, därför undrar jag hur vanligt detta var. Hade man samma problem tidigare under kriget, eller var det ett resultat av att disciplinen hade börjat kollapsa? Vilka åtgärder vidtogs för att få bukt med detta problem? Slutlige, utnyttjades detta i strid av tyskarna?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 14 april 2007, 09:36

Man kan kanske vända liiitegrann på iakttagelsen.
Och det är att det fanns uppenbarligen mycket sprit i de tyska ställningarna, utan att tyskarna hade problem med detta med felkonsumption.
Fast en stor del var kanske sjukvårdarnas medicinska alkohol?

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 14 april 2007, 14:14

I äldre tider gällde det att spara det som skördats ena året för att kunna leva på den maten till det var dags att skörda nästa gång.

Här utvecklade sig en hel rad tekniker, anpassade till den tidens samhällen torkning, syrning, saltning och - bränning. Som komplement till att spara själva potatisarna i jordstukor, förjäste man dem och destillerade fram sprit. Den tog mycket mindre plats och hade också ett mer koncentrerat energinnehåll. Syftet med brännvinsdrickandet var därmed inte, primärt, berusningen, utan att helt enkelt föda sig. Den här brännvisnkulturen är fortfarande stark i just Ryssland.
(Även i Sverige hade vi tidigare en stark brännvinskultur där pigor, drängar och andra fick ut en del av sin sold direkt i brännvin.)

Alltså: Brännvin är (också) näring i koncentrerad form.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 16 april 2007, 15:52

Spaningsledaren skrev:
Alltså: Brännvin är (också) näring i koncentrerad form.
I Tyskland kallas ju ölet ibland för "das fliessende Brot", fast särskilt koncentrerad näring är det ju inte när det gäller öl.

Till själva trådens ämne, så är det kanske inte så förvånande. Soldater har i alla tider gärna berusat sig för att lindra tristessen, fira segrar, avtrubba sina känslor o.s.v. Utan att känna till de aktuella omständigheterna, skulle det inte förvåna mig om ryssarna hade sämre disciplin än tyskarna vid den aktuella fronten. Det kan mycket väl ha handlat om en tysk krigslist, att de ryska soldaterna skulle ha svårt att motstå frestelsen visste man säkert.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 16 april 2007, 18:25

Det kan jag också tänka mig, både det ena och det andra.

Det jag ville fresta med var insikten att sprit, i vissa länder, också, sågs som ett näringsmedel.

Det finns t.ex. skildringar från kretsen kring Mannerheim där vissa tog en sup i timmen. Desaa metaboliserades sedan vartefter så de som drack var aldrig berusade. Men det blev ju en hel del sprit per dag och per år.

Göran Schildt beskriver i sin bok "Lånade vingar" ett ryskt anfall under vinterkriget där de anfallande ryssarna kom "raglande och skrålande" fram mot de finska vapnen och där deras lik sedan låg "i drivor" framför de finska ställningarna.

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 16 april 2007, 19:18

Spaningsledaren skrev:Alltså: Brännvin är (också) näring i koncentrerad form.
Nja, energi ("tomma" kcal) kanske men knappast näring.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 16 april 2007, 19:25

I den karolinska armén var det i ranson nära 2 liter sprit dagligen och karolinerna var kända för att dricka mängder inför ett slag. Framförallt för att stå ut med rädslan. Många motståndare beskriver sin fasa över att svenskarna aldrig skrek utan ryckte fram tysta vilket tydligen var ovant.

Källan är Englunds böcker, kommer inte ihåg vilken.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 16 april 2007, 19:43

millgard skrev:I den karolinska armén var det i ranson nära 2 liter sprit dagligen och karolinerna var kända för att dricka mängder inför ett slag. Framförallt för att stå ut med rädslan. Många motståndare beskriver sin fasa över att svenskarna aldrig skrek utan ryckte fram tysta vilket tydligen var ovant.

Källan är Englunds böcker, kommer inte ihåg vilken.
Vill minnas att jag läst det någonstans också. Tydligen om karolinerna förde verbalt oväsen så var det tecken för de svenska befälhavarna att det var något som inte stod rätt till där...

/CvD

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 16 april 2007, 21:56

diskutera skrev:Nja, energi ("tomma" kcal) kanske men knappast näring.
Och skillnaden är?

Har vi inte att göra med en stereotyp som delvis naturligtvis bygger på samma sorts förhållningssätt som exempelvis svenskar åtminstone av tradition har till alkohol parat med mer allmänna etniska, kulturella och kanske också politiska fördomar?

I de flesta krig har väl den statistiskt genomsnittlige ryske soldatern varit nykter (och rädd och modig och vad man nu vill). Att just ryssar skulle ha en särskild benägenhet för excesser i samband med alkohol är ur någon sorts allmänhumanistisk synpunkt väl knappast troligt.

/ Probstner

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 16 april 2007, 22:27

Jag tror nog att bla ryssar är mer tillvanda vid en hög alkoholkonsumtion än många andra. Varför de skulle vara mer nyktra i en krigssituation förstår jag inte. Det är ju en kulturell fråga.

Därmed inte sagt att ryssar är suputer, bara att "brännvinsbältet" existerar i praktiken och har en stor betydelse än idag ur folkhälsoaspekt - svenskar, finnar bland andra är lika goda kålsupare.

diskutera
Medlem

Inlägg av diskutera » 16 april 2007, 22:43

Probstner skrev:Och skillnaden är?
Kolhyderater (i detta fallet, alkohol) har ej samma kemiska sammansättning som aminosyror och vitaminer.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 april 2007, 01:23

diskutera skrev:Kolhyderater (i detta fallet, alkohol) har ej samma kemiska sammansättning som aminosyror och vitaminer.
Och jag som alltid har tänkt näring=energi / Probstner

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 17 april 2007, 06:02

millgard skrev:Jag tror nog att bla ryssar är mer tillvanda vid en hög alkoholkonsumtion än många andra. Varför de skulle vara mer nyktra i en krigssituation förstår jag inte. Det är ju en kulturell fråga.

Därmed inte sagt att ryssar är suputer, bara att "brännvinsbältet" existerar i praktiken och har en stor betydelse än idag ur folkhälsoaspekt - svenskar, finnar bland andra är lika goda kålsupare.
Ja, har man en kulturell benägenhet till att dricka brännvin, och dessutom tillgång till det under en stressig krigssituation, vore det ju märkligt om man inte skulle berusa sig. Många ryska enheter hade riklig med vodka under vinterkriget, finnarna hade i allmänhet inget brännvin alls. Utan brännvin hade nog många ryska soldater vägrat att delta i dessa vansinniga stormningsförsök som var en del av den ryska strategin under krigets början. Snart nog insåg man att asfulla, fysiskt och psykiskt ansträngda soldater i sträng kyla, inte var det bästa sättet att utnyttja det numerära övertag man hade.

Spaningsledaren
Tidigare medlem

Inlägg av Spaningsledaren » 17 april 2007, 08:41

Jag tror inte att vi skall underskatta detta med kulturer.
I kalla länder som Sverige finns det gott om vatten. Bra vatten.
Här hos oss är det "enkelt" att inbjuda någon att t.ex. dricka vatten till maten.
I varmare länder, där vattnet många gången var mer sparsamt förekommande och dessutom tenderade att hålla sig sämre, utan våra mer generösa bäst-före-datum fanns det en större efterfrågan på en bakteriologiskt o.s.v. för hälsan säkrade dryck nämligen vin. Här utbildades kulturen/vanan att dricka vin i stället för vatten.
Därmed, traditionellt, har vinet helt olika status i olika kulturer.
I Sverige är det på många håll inte kallare än att det går att vinterförvara potatis i jordstukor. Dock är potatis ganska extremt fryskänslig. I kallare klimat var det i praktiken knappast möjligt att vinterförvara potatis. Torka den går inte. Mala/baka den är knappast heller ett alternativ. återstår att förbruka den innan högvinterkölden sätter in - eller att bränna den. Jag är väl medveten om att rysk vodka traditionellt har varit basered pv spannmål. Det jag försöker belysa är de klimatinfluerade drivkrafter som utbildat bl.a skilda matvanor.

Själv bor jag på franska rivieran. Härnere, förr i välden, användes knappast smör i hushållen. Det var för varmt och för insektsinfesterat för att kunna hålla kor och det lilla smör som ev. fanns härsknade fort i den höga värmen. Osten härnere var därmed traditionellt getost, uppifrån fäbodvallarna. Matfettet är olivolja. Kött var sällsynt av samma grundorsaker som nämnts i det f.g. Man höll sig till fisk från havet.

Att det dricks mycket brännvin i t.ex. Ryssland är, dessvärre för oss alla, ingen myt. Ryssland är f.ö. ett av de ganska få länderna i världen där medellivslängden för män f.n. är i avtagande. Detta är ett stort bekymmer.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 17 april 2007, 08:44

Spaningsledaren skrev:Jag tror inte att vi skall underskatta detta med kulturer.
I kalla länder som Sverige finns det gott om vatten. Bra vatten.
Här hos oss är det "enkelt" att inbjuda någon att t.ex. dricka vatten till maten.
Men historiskt sett så drack man väl öl i Sverige till maten, inte vatten?

Skriv svar