Torbjörn Holmgren skrev:Länken verkar misstänkt. Jag ser den lite som ett exempel på det jag varnat för, revisionism. Undrar om inte denna län tangerar gränsen, men nåja, det är ju det vi skall utröna.
..............
Samma gör alla syndikalister/anarkister (och faktiskt också trotskister) varje gång de hamnar i trubbel. Som expert på modern syndikalism kan jag säga att detta är det naturliga beteendet hos denna politiska gren.
..............
Ett av de bästa exemplen är kravallerna i Göteborg 2001. Samtliga, skriver och säger alla, förklarade att de inte visste något, inte sett något, inte gjort något. Orsaken är enkel: de hade inget försvar. Vem som helst kunde se på det stora materialet av filmer och bilder att de var skyldiga.
Intressant att ha författaren av "Det rödsvarta spöknippet" på Skalman, och intressant vore det att diskutera budskapet i denna skrift, men
definitivt är Skalman fel forum för detta.
Om vi skall börja utgå från antagna eviga karaktärsdrag hos representanter för en viss politisk riktning, och därav säga oss kunna återberätta historien på ett riktigare sätt, så får vi samtidigt säga bye-bye till varje granskning av historiska skeenden baserad på en utvärdering av de materiella fakta vi har, i form av utsagor eller artefakter.
Det är just detta du gör: säger bye-bye till den objektiva historieskrivningen till förmån för anade egenskaper, halvsagda intentioner och framviskade hemliga planer hos en skenbart homogen grupp och dess enskilda representanter.
Det är detta som är revisionism och ett argumentationssätt som man kan återfinna t.ex. hos krigspropagandister under första världskriget och under mellankrigstiden, där fienden blir avhumaniserad och får ett antal stereotypa beteendemönster.
Bye-bye, Torbjörn Holmgren.