USA ---> Pengar till Hitler?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Jauchzet
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 16 april 2006, 16:31
Ort: Göteborg

USA ---> Pengar till Hitler?

Inlägg av Jauchzet » 6 maj 2006, 16:50

Jag läste i en tidning för längesen (minns inte vilken det var) att det fanns bevis på att USA hade givit pengar till Hitler innan kriget? Stämmer detta? Var det i så fall för att de trodde att de skulle kunna styra Hitler som de bland annat försökt att göra med Saddam Hussein eftersom han kom till makten med USA´s hjälp...?

Lekmannen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 september 2005, 14:28
Ort: Sollentuna

Re: USA ---> Pengar till Hitler?

Inlägg av Lekmannen » 6 maj 2006, 17:26

Jauchzet skrev:Jag läste i en tidning för längesen (minns inte vilken det var) att det fanns bevis på att USA hade givit pengar till Hitler innan kriget? Stämmer detta? Var det i så fall för att de trodde att de skulle kunna styra Hitler som de bland annat försökt att göra med Saddam Hussein eftersom han kom till makten med USA´s hjälp...?
USA gav nog inga pengar till Hitler som jag känner till. Ford däremot gav enligt uppgift 15,000 dollar till Hitler. Kan det vara så att du förväxlar USA med honom?

Sen undrar jag vad du har för källa till påståendet att Saddam Hussein kom till makten med USAs hjälp. Det anses annars att Saddam Hussein var ryssarnas trognaste allierad i Mellanöstern när det begav sig.

commuter
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: 6 oktober 2003, 18:44
Ort: Stockholm

Re: USA ---> Pengar till Hitler?

Inlägg av commuter » 6 maj 2006, 17:57

Jauchzet skrev:Jag läste i en tidning för längesen (minns inte vilken det var) att det fanns bevis på att USA hade givit pengar till Hitler innan kriget? Stämmer detta? Var det i så fall för att de trodde att de skulle kunna styra Hitler som de bland annat försökt att göra med Saddam Hussein eftersom han kom till makten med USA´s hjälp...?
Du kan inte applicera en modern förklaringsmodell på händelser för åttio år sedan sådär. Den typen av rävspel och polarisering var en rätt okänd metod på den tiden, och hör mer till kalla kriget. Det låter dessutom helt otroligt att det isolationistiska USA skulle ha lagt sig i göranden och låtanden i Europa på den tiden.
Det fanns dock kraftiga protyska strömningar i USA under trettiotalet, med en jättestor del tyskättade invandrare. Därifrån gick det säkert penningbidrag.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 8 maj 2006, 16:24

Håll er till ämnet, så som det definieras av avdelningens tidsbegränsningar. Mao, om inte Saddam var i farten redan under första världskriget och mellankrigstiden - diskutera det inte här, utan låt den här tråden handla om ev. amerikanskt stöd till Hitler. :)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: USA ---> Pengar till Hitler?

Inlägg av Amund » 26 februari 2012, 17:59

Jauchzet skrev:Jag läste i en tidning för längesen (minns inte vilken det var) att det fanns bevis på att USA hade givit pengar till Hitler innan kriget? Stämmer detta?
Från USA specifikt vet jag inte men NSDAP erhöll helt klart stora summor från utlandet, bl.a åkte han hösten 1923 till Zurich och återvände sägs det med en resväska full med Schweizerfranc och dollar.

En intressant konspirationsteori är även den att Frankrike ekonomiskt stödde den vältalige partiledaren i samband med de politiskt oroliga åren 1922-23 som kulminerade i de franska ockupationsstyrkornas dödsskjutningar av strejkande i Essen i mars 1923. Då var det nära till en resning mot fransmännen när både Reichswehr och de flesta paramilitära grupperna utom kommunisterna samlade sig för att slå tillbaka med vapenmakt, alla utom de knutna till NSDAP, Hitler hade nämligen hotat med uteslutning av den/de som skulle angripa fransmännen i Ruhrområdet. 8O Hans von Seeckt hade till och med ställt en förfrågan till Hitler om SA skulle låta sig inlemmas i Reichswehr i händelse av aktivt motstånd, vilket Hitler svarade med att först måste regeringen störtas, de s.k "novemberförbrytarna".

Detta har av många betraktats som starka indicier på att det var franska pengar som förstärkte partiets kassa vid den här tiden. Hitler var pragmatisk i sina tidigare gärningar, annars hade han aldrig blivit så framgångsrik, dessutom kunde han vara ganska skamlös när det gällde att utnyttja olika aktörer, men han var ingen mutkolv i den klassiska bemärkelsen så det är inte lätt att veta vad man ska tro.

Kanske någon har mer information och/eller teorier kring detta?

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: USA ---> Pengar till Hitler?

Inlägg av Axial » 30 november 2012, 15:04

Amund skrev: (...)
Kanske någon har mer information och/eller teorier kring detta?
Ett långskott i mörkret kanske, men kan det kanske röra sig om någon slags informationsförbistring? Jag tänker på patenttvisten mellan USA och Tyskland, eller rättare sagt firma Mauser, angående mekanismen till springfield m1903?
Enligt diskussionstråden nedan så löste sig den tvisten inte förrän 1928.
http://www.thehighroad.org/archive/inde ... 78849.html

Skriv svar