Jaktluftballonger

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Jaktluftballonger

Inlägg av CvD » 11 mars 2006, 20:20

Råkade tråla en BBC:s sida för skolelever om VK1. Och där finns det uppgifter att observationsballonger användes som skenmål för att locka jaktflyget nära och istället för att bära en observatör så var den fylld med sprängmedel för att därmed slå ut jaktplanet. Detta är uppgifter jag aldrig har stött på förut, finns det någon mer information om ämnet??
More accurate than any moving aircraft, these balloons could also be used as decoys to destroy enemy aircraft. For example, when the enemy approached all but one of the balloons would be winched down. Instead of observers, the basket of the remaining balloon was filled with high explosives.

'The hero who dived on the balloon would be welcomed by Archie, flame throwers, and the bursting balloon itself.'
Cecil Lewis, First World War air ace
http://www.bbc.co.uk/schools/worldwaron ... 4_03.shtml

/CvD

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 11 mars 2006, 21:48

"Explosives" betyder nog inte sprängmedel, utan Anti aircraft gun or gunner =Archie, +eldkastare, vad jag kan läsa på siten du länkade till.

Decoy-ballongen var med andra ord inte en observationsplattform utan en vapenplattform.

Att ballongens "bursting" även kunde ta ner fiendeplanet på nära håll handlar väl om att gasen inte precis var inert.
Dvs, soldater ombord räknades som expendable "goods" om händelsen utmynnade i att ta ner ett fiendeplan.

My thoughts.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 11 mars 2006, 22:47

Om jag inte minns fel finns en incident med en försåtsminerad ballong av det här slaget, obemannad men full av sprängämnen, i någon av de första Biggles-böckerna. (Mitt minne är luddigt, det var bra länge sedan jag läste Biggles, men jag undrar om ballongen i det fallet inte var pyntad med "observatörer" av halm för att få det att se äkta ut.) W. E. Johns var väl själv pilot i första världskriget, så han kan mycket väl ha haft på fötterna.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 mars 2006, 00:14

Den Dubbelpucklade minns helt rätt. "Biggles - Stridsflygaren" var det. Biggles hämnas genom att fylla en egen docka med sprängämnen och bluffar att "piloten" faller ur planet under en roll (eller looping) i närheten den tyska ballonggrupperingen. När tyskarna rusar fram för att beskåda den urdrullade "piloten" detonerar dockan och spränger de tillskyndande tyskarna i småbitar...

Bland annat det tyska ässet Rudolf von Eschwenge dödades av en brittisk försåtsminerad ballong - tycker mig också minnas åtminstone ett allierat äss som mötte döden på samma sätt när tyskarna tröttnat på att få sina drakar nedskjutna, men jag kan inte finna åter det.

Skriv svar