herulen skrev:att de flesta hembiträden under början av 1900-talet måste ha sexuell förbindelse med den manlige husägaren
varjag skrev:Var i Herrans namn - har herulen fått det där om hembiträdena???? Varjag
herulen skrev:Det är så pass vedertaget att det skulle ta mig minst två dygn att hänvisa till alla de forskare som specifikt eller enbart nämner detta. Är man någorlunda insatt i kvinnors situation under tidigt 1900-tal så känner man till dessa fakta. Ett tips är att söka på undersökningar som handlar om utomäktenskapliag barn under historien.varjag skrev:Var i Herrans namn - har herulen fått det där om hembiträdena???? Varjag
Bara det att ifrågassätta denna vedertagna fakta är symptomatisk för just problemet med att inte fler intreserar sig för denna sajt: att känna till all sorts fakta av kulstorlekar och träffverkan av bomber, eller veta vem av roms generaler som dödade flest, kan säkert vara bra för några. Men att inte ha en susning av mer mänskliga värden för historieforskningen avskrämmer de flesta.
varjag skrev:'Så pass vedertaget...' jaha. Men jag håller med om 'inte en susning', mvh, Varjag
Otto Gaz skrev:Om en önskan att bredda sajten innebär att diskussionerna i fortsättningen ska baseras på tyckande och påståenden som inte kan bekräftas, så föredrar jag att denna breddning inte sker.herulen skrev:Okey! Hur som helst: denna sajt har gett oss stort utbyte mycket och nöje. Men samtidigt så vill vi ju ha fler medlemmar som breddar sajten. Av just den anledningen är det hälsosamt med en självkritik, vilket ju även inkluderar mig själv.varjag skrev:'Så pass vedertaget...' jaha. Men jag håller med om 'inte en susning', mvh, Varjag
Jag har ingen uppfattning om sakfrågan, men om det skulle ta två dygn att redovisa alla forskare som tagit upp detta med hembiträdena, så borde vi på samma tid kunna få en enstaka källhänvisning. Du får tåla att det finns de "som inte har en susning om mänskliga värden" på forumet. Att marginalisera de som ifrågasätter och ber om källor, som om de vore lite efterblivna, är inte rätt väg till en konstruktiv diskussion.
Själv är jag här för att lära mig, och ta del av information. Om jag måste kontrollera varje svar som postas i forumet, och frågor besvaras med "som alla vet..." får jag söka mig någon annanstans.
Det vore mycket tråkigt.
/Otto
Hexmaster skrev:Håller med -- herulen, du har fått två förfrågningar om källor till påståendet om hembiträdenas mindre kända (åtminstone bland oss) ansvarsområden. Nu får du ett till. Lägg det i lämplig avdelning, där det kan bli en utmärkt tråd bland tusentals andra som inte har ett dugg med vare sig pansarsymbolik eller krigsfetischism att göra. (Vad "faktaromantik" är har jag ingen aning om, inte Google heller förresten, men det kan vi ta en annan gång.)Otto Gaz skrev:Själv är jag här för att lära mig, och ta del av information. Om jag måste kontrollera varje svar som postas i forumet, och frågor besvaras med "som alla vet..." får jag söka mig någon annanstans.
herulen skrev:Om Otto efterlyser källor på självklara fakta så ska han få det. Angående de påtvingade sexuella tjänsterna för kvinnliga tjänstefolk så finns ingen direkt om forskning särskilt för det, utan det nämns i mest i forskning som behandlar tjänstepigornas situation som helhet. Några skrifter i ämnet är:Otto Gaz skrev:Om en önskan att bredda sajten innebär att diskussionerna i fortsättningen ska baseras på tyckande och påståenden som inte kan bekräftas, så föredrar jag att denna breddning inte sker.
Jag har ingen uppfattning om sakfrågan, men om det skulle ta två dygn att redovisa alla forskare som tagit upp detta med hembiträdena, så borde vi på samma tid kunna få en enstaka källhänvisning. Du får tåla att det finns de "som inte har en susning om mänskliga värden" på forumet. Att marginalisera de som ifrågasätter och ber om källor, som om de vore lite efterblivna, är inte rätt väg till en konstruktiv diskussion.
Själv är jag här för att lära mig, och ta del av information. Om jag måste kontrollera varje svar som postas i forumet, och frågor besvaras med "som alla vet..." får jag söka mig någon annanstans.
Det vore mycket tråkigt.
/Otto
Bergman, Helena. 1999. “En feministisk konspiration”: svenska kvinnors politiska och sociala aktivism kring utomäktenskapligt föräldraskap under tidigt 1900-tal. Køn, religion og kvinder i bevaegelse: 143-159.
Brändström, Anders. 1996. Life histories of single parents and illegetime infants in nineteenth-century Sweden. The Historie of the Family. 205-226.
-1998.a. Illegitimacy and lone-parenthood in XIXth century Sweden. Annales de démographie historique: 22-41.
-1998.b. Utomäktenskaplighet och sociala nätverk: Sundsvall 1800-1885. I Ericsson & Guillemot, Agneta (red). Individ och struktur i historisk belysning. Forskningsrapporter från Historiska institutionen vid Umeå universitet: 3-30. Stockholm.
Carlsson, Sten. 1977. Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor: ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället. Uppsala.
Carlsson, Stig. 2003. Vem var det ”oäkta barnets” fader? Släktforskarnas årsbok.: 221-232.
Gaunt, David. 1996. De ogifta mödrarna och deras barn. Familjeliv i Norden. 79-84.
Gerard, Jessica. 1994. Country house life : family and servants, 1815-1914. Blackwell. Oxford.
Helgadotter, Annica. 1999. ”På syten”: utomäktenskapliga förbindelser i byn Ytterberg 1860-1905. Skilda Världar. 171-177.
Lindstedt Cronberg, Marie. 1997. Synd och skam: ogifta mödrar på svensk landsbygd 1680-1880. Lund.
Jorde, Tine Susanne. 1995. Stockholms tjenestepiker under industrialiseringen: tjenestepikeyrkets funksjon i individets livsløp og i en ekspanderende storby. Stockholm.