Hembiträden under början av 1900-talet

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Hembiträden under början av 1900-talet

Inlägg av Marcus » 10 februari 2006, 21:18

Denna tråd är ett sidospår i en tråd i "Kommentarer" avdelningen som här får en egen tråd:

herulen skrev:att de flesta hembiträden under början av 1900-talet måste ha sexuell förbindelse med den manlige husägaren
varjag skrev:Var i Herrans namn - har herulen fått det där om hembiträdena???? Varjag
herulen skrev:
varjag skrev:Var i Herrans namn - har herulen fått det där om hembiträdena???? Varjag
Det är så pass vedertaget att det skulle ta mig minst två dygn att hänvisa till alla de forskare som specifikt eller enbart nämner detta. Är man någorlunda insatt i kvinnors situation under tidigt 1900-tal så känner man till dessa fakta. Ett tips är att söka på undersökningar som handlar om utomäktenskapliag barn under historien.

Bara det att ifrågassätta denna vedertagna fakta är symptomatisk för just problemet med att inte fler intreserar sig för denna sajt: att känna till all sorts fakta av kulstorlekar och träffverkan av bomber, eller veta vem av roms generaler som dödade flest, kan säkert vara bra för några. Men att inte ha en susning av mer mänskliga värden för historieforskningen avskrämmer de flesta.
varjag skrev:'Så pass vedertaget...' jaha. Men jag håller med om 'inte en susning', mvh, Varjag
Otto Gaz skrev:
herulen skrev:
varjag skrev:'Så pass vedertaget...' jaha. Men jag håller med om 'inte en susning', mvh, Varjag
Okey! Hur som helst: denna sajt har gett oss stort utbyte mycket och nöje. Men samtidigt så vill vi ju ha fler medlemmar som breddar sajten. Av just den anledningen är det hälsosamt med en självkritik, vilket ju även inkluderar mig själv.
Om en önskan att bredda sajten innebär att diskussionerna i fortsättningen ska baseras på tyckande och påståenden som inte kan bekräftas, så föredrar jag att denna breddning inte sker.

Jag har ingen uppfattning om sakfrågan, men om det skulle ta två dygn att redovisa alla forskare som tagit upp detta med hembiträdena, så borde vi på samma tid kunna få en enstaka källhänvisning. Du får tåla att det finns de "som inte har en susning om mänskliga värden" på forumet. Att marginalisera de som ifrågasätter och ber om källor, som om de vore lite efterblivna, är inte rätt väg till en konstruktiv diskussion.

Själv är jag här för att lära mig, och ta del av information. Om jag måste kontrollera varje svar som postas i forumet, och frågor besvaras med "som alla vet..." får jag söka mig någon annanstans.

Det vore mycket tråkigt.

/Otto
Hexmaster skrev:
Otto Gaz skrev:Själv är jag här för att lära mig, och ta del av information. Om jag måste kontrollera varje svar som postas i forumet, och frågor besvaras med "som alla vet..." får jag söka mig någon annanstans.
Håller med -- herulen, du har fått två förfrågningar om källor till påståendet om hembiträdenas mindre kända (åtminstone bland oss) ansvarsområden. Nu får du ett till. Lägg det i lämplig avdelning, där det kan bli en utmärkt tråd bland tusentals andra som inte har ett dugg med vare sig pansarsymbolik eller krigsfetischism att göra. (Vad "faktaromantik" är har jag ingen aning om, inte Google heller förresten, men det kan vi ta en annan gång.)
herulen skrev:
Otto Gaz skrev:Om en önskan att bredda sajten innebär att diskussionerna i fortsättningen ska baseras på tyckande och påståenden som inte kan bekräftas, så föredrar jag att denna breddning inte sker.

Jag har ingen uppfattning om sakfrågan, men om det skulle ta två dygn att redovisa alla forskare som tagit upp detta med hembiträdena, så borde vi på samma tid kunna få en enstaka källhänvisning. Du får tåla att det finns de "som inte har en susning om mänskliga värden" på forumet. Att marginalisera de som ifrågasätter och ber om källor, som om de vore lite efterblivna, är inte rätt väg till en konstruktiv diskussion.

Själv är jag här för att lära mig, och ta del av information. Om jag måste kontrollera varje svar som postas i forumet, och frågor besvaras med "som alla vet..." får jag söka mig någon annanstans.

Det vore mycket tråkigt.

/Otto
Om Otto efterlyser källor på självklara fakta så ska han få det. Angående de påtvingade sexuella tjänsterna för kvinnliga tjänstefolk så finns ingen direkt om forskning särskilt för det, utan det nämns i mest i forskning som behandlar tjänstepigornas situation som helhet. Några skrifter i ämnet är:

Bergman, Helena. 1999. “En feministisk konspiration”: svenska kvinnors politiska och sociala aktivism kring utomäktenskapligt föräldraskap under tidigt 1900-tal. Køn, religion og kvinder i bevaegelse: 143-159.

Brändström, Anders. 1996. Life histories of single parents and illegetime infants in nineteenth-century Sweden. The Historie of the Family. 205-226.

-1998.a. Illegitimacy and lone-parenthood in XIXth century Sweden. Annales de démographie historique: 22-41.

-1998.b. Utomäktenskaplighet och sociala nätverk: Sundsvall 1800-1885. I Ericsson & Guillemot, Agneta (red). Individ och struktur i historisk belysning. Forskningsrapporter från Historiska institutionen vid Umeå universitet: 3-30. Stockholm.

Carlsson, Sten. 1977. Fröknar, mamseller, jungfrur och pigor: ogifta kvinnor i det svenska ståndssamhället. Uppsala.

Carlsson, Stig. 2003. Vem var det ”oäkta barnets” fader? Släktforskarnas årsbok.: 221-232.

Gaunt, David. 1996. De ogifta mödrarna och deras barn. Familjeliv i Norden. 79-84.

Gerard, Jessica. 1994. Country house life : family and servants, 1815-1914. Blackwell. Oxford.

Helgadotter, Annica. 1999. ”På syten”: utomäktenskapliga förbindelser i byn Ytterberg 1860-1905. Skilda Världar. 171-177.

Lindstedt Cronberg, Marie. 1997. Synd och skam: ogifta mödrar på svensk landsbygd 1680-1880. Lund.

Jorde, Tine Susanne. 1995. Stockholms tjenestepiker under industrialiseringen: tjenestepikeyrkets funksjon i individets livsløp og i en ekspanderende storby. Stockholm.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 11 februari 2006, 04:11

Vad är det frågan om Herulen, är du allvarlig??

Bevisbördan ligger ju hos dig. Jag har läst flertalet redogörelser och hört ett gäng också från folk som har varit pigorl. Bara för att de i många fall var i underordnad ställning innebär inte det per automatik att de hade en sexuell förbindelse med mannen i fråga.

/Robert Sköld

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 februari 2006, 05:14

Ja herulens litteraturförteckning var ju omfattande. Nu väntar vi bara saklig och underbyggd argumentation
att hembiträdena i stort sett var sexslavar också ? Varjag

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 11 februari 2006, 13:48

Robert Sköld skrev:Vad är det frågan om Herulen, är du allvarlig??

Bevisbördan ligger ju hos dig. Jag har läst flertalet redogörelser och hört ett gäng också från folk som har varit pigorl. Bara för att de i många fall var i underordnad ställning innebär inte det per automatik att de hade en sexuell förbindelse med mannen i fråga.

/Robert Sköld
Gahh! Vad är detta för något? Alltså, upphovet till denna tråd var ju att flera ivrigt flaggade för en forskningshänvisning till det jag påstod, nämligen det att de flesta hembiträden under tidigt 1900-tal var tvugna att ha en sexuell relation till sin manlige arbetsgivare. Men när man själv ska motbevisa mitt påstående (eller mer mitt antagande än så länge, dvs. det jag kan utläsa av vad forskare antyder eller önskar fördjupa sig mer i), så hänvisar man till vad man pratat om i fikarummet eller säger sig ha läst böcker utan att namnge dem. Är det bara jag som ska lämna forskningsuppgifter? Gäller detta inte andra?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 11 februari 2006, 13:54

herulen skrev: ..... nämligen det att de flesta hembiträden under tidigt 1900-tal var tvugna att ha en sexuell relation till sin manlige arbetsgivare.
Frågan var väl ifall Du hade nån källhänvisning på Ditt påstående.
:)

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 11 februari 2006, 16:15

MD650 skrev:Frågan var väl ifall Du hade nån källhänvisning på Ditt påstående.
:)
Detta icke svar antyder att man kanske medvetet väljer att inte läsa vad jag faktiskt säger. Jag har redan nämnt att det inte finns någon forskning som konkret ägnat sig åt just det aktuella ämnet. Däremot har jag tydligt deklarerat att det finns en enorm flora av vetenskapliga verk om föräldralösa barn, ensamstånde mödrar, pigor och tjänstefolk under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal som mer eller mindre tvingas konfrontera sig med det vi nu har samlats för att diskutera om det är trovärdighet eller inte. Därav ville jag åtminstone ge en liten anspråkslös litteraturlista för att visa att vad denna tråd handlar faktiskt är mycket uppmärksammad inom forskningen.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 11 februari 2006, 16:31

herulen skrev:att de flesta hembiträden under början av 1900-talet måste ha sexuell förbindelse med den manlige husägaren
Det kanske ligger någon form av missförstånd bakom.

Jag utläser följande ur ditt påstående.

1) De flesta - med andra ord minst 50% men snarare huvuddelen
2) Måste ha - de var tvingade på något sätt. Direkt eller indirekt men det var inget fritt val
3) Den manlige husägaren - jag tror inte att du menar fastighetsägarna som speciell grupp utan helt enkelt mannen i den familj där hembiträdet var anställd

Jag skäms inte det minsta för att jag inte är speciellt påläst om hembiträdenas situation i början av 1900-talet men jag ställer mig mycket frågande till ditt påstående och skulle (också) gärna vilja veta var du har fått den uppgiften ifrån.

MVH

Hans

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 11 februari 2006, 17:16

Hans skrev: Jag skäms inte det minsta för att jag inte är speciellt påläst om hembiträdenas situation i början av 1900-talet men jag ställer mig mycket frågande till ditt påstående och skulle (också) gärna vilja veta var du har fått den uppgiften ifrån.

MVH

Hans
Se ovan nämnda litteraturlista och de diskussioners som förs bland forskarna. En del är antyder ämnet flyktigt medan andra är mer rakt på sak.

Men det som egentligen fick mig att intressera mig för ämnet var Willhelm Moberg som i en radiointervju sade att hans favoritperson bland karaktärer i verket ut- och invandrarna var monica. Hon var i Sverige prostitutierad och jobbade som piga åt olika herrar. För att kunna bryta sig ur sin livssituation så gick hon med en frikyrkoförsamling. När erbjudandet att få åka till stateran tvekade hon inte eftersom hon där hade större möjligheter att få ett drägligt liv, och inte som i Sverige att hela tiden tvingas mota bort och passa sig för gårdsherrar som såg ogifta kvinnor som var mans egendom bara man kunde betala för sig. Detta var enligt Moberg något han hade erfarit från sin barndom. Monica ska ses som en spegelbild mot Anna: Monica är den som inget hade men hade allt att vinna på att utvandra, istället för Anna den oskyldige som hade allt kärt hemma men förlorade allt när hon emigrerade. Och för att inte tala om Ingmar Bergman som av radiojournalisten Ursula Richter fick frågan varför han så öppet och självklart framställde som att Fanny och alexanders barnjungfru skulle ha sex med deras farbror, varvid Ingmar svarade: "ja, men det var ju så. Barnpigor hade ett helvete med sina husherrar. Det finns faktiskt en j*vligt tragisk verklighet i det jag framställst i just detta". Nu är Mobergs och Bergmans åsikter i detta ämne inte. Därför är deras åsiktere inte relevanta för en mer vetenskaplig granskning.
Senast redigerad av 1 herulen, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 februari 2006, 17:24

herulen skrev:
Se ovan nämnda litteraturlista.
Eftersom jag har vissa svårigheter att få tag på alla dessa så kanske du kan peka på den som bäst bekräftar din tes. Enklast vore förstås om du kunde citera det stycket.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 11 februari 2006, 19:00

Var i Utvandrarna förekommer Monica och Anna (förutom Kristina och Karl Oskars dotter, som dog redan i Sverige)? Du menar väl Ulrika och Kristina?

Jag är övertygad om att du har rätt i den mån att hembiträdena stod i en rejäl beroendesituation och att närmanden, sexuella trakasserier och rena våldtäkter var oerhört vanliga. Jag undrar dock, utan att ha studerat innehållet i din uttömmande litteraturlista, om det kan tolkas som att anställning som hembiträde sas var omöjligt utan sexuell relation (annat än i undantagsfall)?

Mvh Petter

herulen
Medlem

Inlägg av herulen » 11 februari 2006, 21:49

Gutekrigaren skrev:Var i Utvandrarna förekommer Monica och Anna (förutom Kristina och Karl Oskars dotter, som dog redan i Sverige)? Du menar väl Ulrika och Kristina
Mvh Petter
Ursäkta alla skalmaniter! Vad jag innan menar är naturligtvis Ulrika (som i tv-serien var spelad av Monica Setterlund) och kristina (som i tv-serien var spelad av Liv Ullman). Karl Oskar spelades av Max von Sydow.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2006, 03:06

Att blanda in Mobergs 'Ulrika i Västergöhl' med hembiträdenas lott - är väl lite
långsökt? Ulrika var ju 'sockenhoran' som tog betalt för sina 'tjänster'. Varjag

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 12 februari 2006, 10:52

varjag skrev:Att blanda in Mobergs 'Ulrika i Västergöhl' med hembiträdenas lott - är väl lite
långsökt? Ulrika var ju 'sockenhoran' som tog betalt för sina 'tjänster'. Varjag
Nå, hon blev ju utnyttjad av sin fosterfar, så nog kan hon få slinka med i resonemanget...

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 februari 2006, 11:06

Diskusionen gäller väl inte om det förekom - utan i vilken omfattning. Sedan kan det diskuteras hur relevant det är referera till romanfigurer.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 februari 2006, 12:19

Nu är spåret till Moberg utrett och vi kan kanske lämna det. Herulen, jag är fortfarande nyfiken på svaret till min fråga i mitt förra inlägg. Spontant verkar Jordes bok vara den mest lämpade. Jag har svårt att ta mig till bibliotek för närvarande, så kanske du kan bestå med ett citat ur den (eller annan lämplig bok).

Mvh Petter

Skriv svar