Turkiska mord nedtystade?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Turkiska mord nedtystade?

Inlägg av Carolus » 27 januari 2006, 21:45

Varför har de mord och utrensningar som utförts av osmanerna / turkarna inte blivit aktuella förens nu?
Det armenska folkmordet börjar bli allmän kännedom, men mordet på assyrierna samt utresningen av grekerna i Mindre Asien är fortfarande inget som talas högt om. Varför denna nedtystning?

Är det något medvetet? Är det av politiska anledningar (Turkiets vikt efter WW1, NATO m.m.) eller kulturella (osmanerna ansågs vara öppna m.m.)?

Någon som vet?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 januari 2006, 22:10

Jag kan villigt och lite sorgset erkänna att jag inte vet något om folkmordet på greker och assyrier. Utrensningarna mot armenierna däremot känner jag till, mest därför att diverse armeniska kulturföreningar hade en kampanj på min gymnasieskola för ett par år sedan, då de satte upp affischer med (objektiv?)information om folkmorden, grekerna och assyrierna ville de däremot inte nämna något om, och de flesta av mina kompisar från Turkiet jag pratat med vill absolut inte känna vid något folkmord alls.
Jag känner att jag inte riktigt kan svara på just varför det är på detta sättet, men det är förmodligen en känslig politisk aspekt.
Andreas

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 28 januari 2006, 02:17

Hmm.. "utrensningen" av grekerna i mindre asien var väl inget folkmord utan snarare ett "folkomflyttnings"utbyte med grekland, då Grekland bytte sin turkiska minoritet mot den grekiska minoriteten i Turkiet.. Resultatet blev stora förorter som t.ex Nea Smyrni i Athen eller stora delar av Izmir i Turkiet som utgörs av en invandrad befolkning.

Folkmordet på Assyrier, Kaldéer och Araméer behöver mycket mer uppmärksamhet.. Speciellt här i sverige som har en stor syriansk befolkning..

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Re: Turkiska mord nedtystade?

Inlägg av wreezig » 28 januari 2006, 02:53

Carolus skrev:Varför har de mord och utrensningar som utförts av osmanerna / turkarna inte blivit aktuella förens nu?
Det armenska folkmordet börjar bli allmän kännedom, men mordet på assyrierna samt utresningen av grekerna i Mindre Asien är fortfarande inget som talas högt om. Varför denna nedtystning?

Är det något medvetet? Är det av politiska anledningar (Turkiets vikt efter WW1, NATO m.m.) eller kulturella (osmanerna ansågs vara öppna m.m.)?

Någon som vet?
Själv har jag hört talas om detta många gånger genom åren , fast det kanske beror på att jag är intresserad av det Osmanska Riket och liknande.
Jag tycker annars att det har talats förhållandevis lite om andra massakrer , som t.ex britternas massmord på irakier på 1920-talet , britternas koncentrationsläger under och efter Boerkriget , tyskarnas folkmord på Herero-stammen i Namibia 1904 och liknande.

Tror du att detta nedtystats medvetet eller omedvetet?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 28 januari 2006, 09:31

Hmm.. "utrensningen" av grekerna i mindre asien var väl inget folkmord utan snarare ett "folkomflyttnings"utbyte med grekland, då Grekland bytte sin turkiska minoritet mot den grekiska minoriteten i Turkiet..
Ja, jag sade ju att jag inte visste någonting alls om det... :)
Jag tycker annars att det har talats förhållandevis lite om andra massakrer , som t.ex britternas massmord på irakier på 1920-talet , britternas koncentrationsläger under och efter Boerkriget , tyskarnas folkmord på Herero-stammen i Namibia 1904 och liknande.
Det är sant, jag visste inte att britterna hade mördat irakier, det kan nog förklara en del irakiers hat mot Väst.


På frågan om det tystats ner medvetet eller omedvetet är väl svaret uppenbart...
Vad skulle de skyldiga ha att tjäna på om det kom ut?
Mvh Andreas

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 28 januari 2006, 13:00

Andreas K skrev:
Det är sant, jag visste inte att britterna hade mördat irakier, det kan nog förklara en del irakiers hat mot Väst.


På frågan om det tystats ner medvetet eller omedvetet är väl svaret uppenbart...
Vad skulle de skyldiga ha att tjäna på om det kom ut?
Mvh Andreas
Jag har skrivit om detta förr på skalman.
Det är lite ett ödets ironi att britterna säger sig ha befriat kurderna och shiamuslimerna från sunniarabernas styre i Irak när det faktiskt var britterna som ockuperade området efter första världskriget och skapade Irak genom att tillsätta en sunniarabisk marionettregim som förtryckte kurder och shiamuslimer.
När kurder och araber i Irak gjorde uppror mot britterna och deras marionetter var Winston Churchill kolonialminister och visade prov på sin rasism genom att försvara gasbombning av mörkhyade civila ickeeuropeér med det klassiska citatet: "I am strongly in favour of using poisoned gas against uncivilised tribes. The moral effect should be so good that the loss of life should be reduced to a minimum. It is not necessary to use only the most deadly gasses: gasses can be used which cause great inconvenience and would spread a lively terror and yet would leave no serious permanent effects on most of those affected."

Sir Arthur Harris fick redan då smak för terrorbombningar då han såg hur man på bara 45 minuters flygbombning kunde förinta irakiska byar och döda eller skada en tredjedel av dess befolkning utan att dom kunde göra motstånd.

Arthur Harris har gått till historien som mannen som bl.a brände upp en stor del av Dresden och dess invånare men Churchill däremot förknippas med det hjältemodiga försvaret mot Hitler.

Varför talas det inte mer om detta när man debatterar dagens krig i Irak?
Turkiets folkmord aktualiseras av debatten om deras EU-medlemskap och man kräver att dagens turkar ska be om ursäkt för dåtidens brott men vem kräver att Tony Blair ska be om ursäkt för britternas gärningar på tjugotalet i Irak?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 28 januari 2006, 13:22

Giancarlo skrev:Hmm.. "utrensningen" av grekerna i mindre asien var väl inget folkmord utan snarare ett "folkomflyttnings"utbyte med grekland, då Grekland bytte sin turkiska minoritet mot den grekiska minoriteten i Turkiet.. Resultatet blev stora förorter som t.ex Nea Smyrni i Athen eller stora delar av Izmir i Turkiet som utgörs av en invandrad befolkning.
Just Smyrna är ett exempel på där man rensade ganska friskt. De som opponerade sig emot förflyttningen sköts på skarpen. Varför skulle turkarna betett sig annorlunda mot grekerna än mot armenierna?

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 28 januari 2006, 14:18

Carolus skrev:
Giancarlo skrev:Hmm.. "utrensningen" av grekerna i mindre asien var väl inget folkmord utan snarare ett "folkomflyttnings"utbyte med grekland, då Grekland bytte sin turkiska minoritet mot den grekiska minoriteten i Turkiet.. Resultatet blev stora förorter som t.ex Nea Smyrni i Athen eller stora delar av Izmir i Turkiet som utgörs av en invandrad befolkning.
Just Smyrna är ett exempel på där man rensade ganska friskt. De som opponerade sig emot förflyttningen sköts på skarpen. Varför skulle turkarna betett sig annorlunda mot grekerna än mot armenierna?
Antagligen för att grekerna hade en nation, en hel stat bakom sig.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem
Inlägg: 1052
Blev medlem: 2 augusti 2005, 18:31
Ort: Stockholm

Inlägg av Carolus » 29 januari 2006, 16:16

Giancarlo skrev:
Carolus skrev:
Giancarlo skrev:Hmm.. "utrensningen" av grekerna i mindre asien var väl inget folkmord utan snarare ett "folkomflyttnings"utbyte med grekland, då Grekland bytte sin turkiska minoritet mot den grekiska minoriteten i Turkiet.. Resultatet blev stora förorter som t.ex Nea Smyrni i Athen eller stora delar av Izmir i Turkiet som utgörs av en invandrad befolkning.
Just Smyrna är ett exempel på där man rensade ganska friskt. De som opponerade sig emot förflyttningen sköts på skarpen. Varför skulle turkarna betett sig annorlunda mot grekerna än mot armenierna?
Antagligen för att grekerna hade en nation, en hel stat bakom sig.
Nu betydde det tydligen ingenting, de hade just slagit grekerna och genomförde de facto en utrensning.

Ban_Kulin
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 27 oktober 2003, 18:47
Ort: sthlm

Inlägg av Ban_Kulin » 30 januari 2006, 02:49

Carolus skrev:Nu betydde det tydligen ingenting, de hade just slagit grekerna och genomförde de facto en utrensning.
Och därmed gick de samma öde till mötes som turkarna i Ungern, Serbien, Slavonien och även Grekland.. Efter turkarnas tillbakadragande från de här områdena rensades dessa fria på muslimer (turkar, albaner, bosniaker och lokalbefolkningen som konvertrerade till islam)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 2 februari 2006, 21:05

Ett OT-inlägg delades till ny tråd, ett OT-inlägg togs bort.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 9 februari 2006, 09:39

Ett inlägg som bröt mot forumets regler har tagits bort.

Lekmannen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 september 2005, 14:28
Ort: Sollentuna

Re: Turkiska mord nedtystade?

Inlägg av Lekmannen » 17 februari 2006, 17:57

wreezig skrev:Jag tycker annars att det har talats förhållandevis lite om andra massakrer , som t.ex britternas massmord på irakier på 1920-talet ...
Har du några intressanta källor om detta och en uppgift på hur många som dog? Jag frågar eftersom du flera gånger postat om det.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 30 april 2006, 02:39

Som kommande från Södertälje så har jag aldrig uppfattat det som att turkarnas förföljelser av assyrierna blivit nedtystade. Jag minns att en lärare på Täljegymnasiet blev hotad med avsked för att han inte hade samma uppfattning om förföljelsens storlek som assyriska företrädare. Detta var för ca tio år sedan.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 30 april 2006, 10:37

Wreezig, ännu en gång visar du prov på relativisering av allvarliga historiska händelser. Britternas teorrorbombningar i 20-talets Irak - hur brutala de än var - syftade just till att terrorisera befolkningen till lydnad, inte till att fördriva eller utrota det irakiska folket. Det kan möjligen jämföras med Vietnamkrigets bombningar och fransmännens teorror i Algeriet, men inte med veritabla folkmord såsom utrensningen av armenier och herero. Osmanernas/turkarnas folkmord på armenier syftade till en verklig utrensning av armenierna som folk, åtminstone 1 milj skalla ha mördats.

Skriv svar