Lubyanka - fängelse, tortyrkammare, slakthus
Lubyanka - fängelse, tortyrkammare, slakthus
Jag promptades till denna tråd av Bagheera's kommentar i en annan,... 'stod framför KGB's Lubyanka med
Felix Dzerzhinsky's staty bakom mig......jag skakade rent fysiskt vid tillfället'
'Lubyanka - den bästa utsikten i Moskva...från alla våningar kan man se - hela vägen till Sibirien!'
Det finns troligen ingen bevarad fastighet i världen - med en mera fruktansvärd historia än denna. Högkvarter
för den fruktade Sovjetiska hemliga polisen, Tjekan - sedan 1920, blev 'Lubyanka' ett begrepp av fasa i många
millioner människors medvetande under fem eller sex årtionden. Rannsakningsfängelse, tortyrkammare, slakthus -
alltsammans fanns i denna byggnad. På 3:e våningen med utsikt över torget - låg 'chefens kontor...' där 'Järn'-
Felix Dzerzhinsky, Menzhinsky, Yagoda, Yezhov och Beria (bara e n dog en naturlig död..) - i tur och ordning ledde
terrorn över de sovjetiska folken. Det sägs ha funnits en hiss, direkt från den kontorsvåningen - ned i källarna, där
'slakthusen' befann sig. (Ngn som kan bekräfta?). Dom små fönstren i vindsvåningen - var rannsakningsceller,
'förhörsrummen' fanns överallt i byggnaden - de mest fruktade i källarvåningen, där cementgolv och tjocka väggar
dämpade skriken, sparkarna, avgrundsvrålen från de som torterades till att underteckna 'bekännelser'. Den 'tortyr'
vi hör om i Abu Ghraib eller Guantanamo Bay idag - är en kindergarten, jämfört med vad som pågick i Lubyanka.
Tusentals dog 'av hjärtattack' under 'förhören'. Avrättningarna..eller morden - är ett mera passande ord, skedde
med nackskott - med offret vanligen knäböjande på cementgolv vid en vägg som var skodd med grov blyplåt eller
tjock furuplank - som kulfång. Skyttarna bar fotsida slaktarrockar - då blod och hjärnsubstans skvätter omkring
vid sådana här aktiviteter. Vapnet var vanligast en Nagantrevolver och senare en TT-pistol. En serie TT-pistoler skall ha
framställts speciellt för NKVD i kaliber .22LR 'för att skona vittnenas öron' vid detta blodiga hantverk. Ingen
vet hur många olyckliga som fängslats, torterats och deporterats eller mördats i Lubyanka. Men det är ett misstag
att tro att GPU/OGPU/NKVD/MVD/MGB/KGB's verksamhet slutade med Stalins död 1953. Juri Andropov satt också
på samma kontor som Dzerzhinsky.
Jag var i Moskva i juni i år. Lubyanka - tillhör de 'fasta turistmålen' . Tre minuters stopp med 'Kodak-moment' över
torget mot Lubyanka.....Jag överaskade guiden med att vilja gå RUNT byggnaden - ' vadå för....där finns ingenting..
...Jag vill se 'Dödens Port'. Guiden - hade själv aldrig varit bakom Lubyanka...visste inte om Dödens Port.
Samstämmiga vittnesmål berättar att Svarta Majorna körde genom en port - in på innangården. På turistfronten - och
sidorna...finns ingen port....bara neutrala fasader. Men - på baksidan, där gatan var spärrad för biltrafik med bockar
och poliser...jojomensan, där - fanns Dödens Port! Svartmålad och enorm.....Jag hann inte ens dra kameran halvvägs
innan polisernas visselpipor ljöd.....Big No-No!
Liksom Bagheera - hoppas jag att turisterna - som begapar Lubyanka från framsidan som 'KGB's tillhåll - borde lära något om baksidan....där fler levande individer åkte in - än som någonsin kom ut.......Varjag
Felix Dzerzhinsky's staty bakom mig......jag skakade rent fysiskt vid tillfället'
'Lubyanka - den bästa utsikten i Moskva...från alla våningar kan man se - hela vägen till Sibirien!'
Det finns troligen ingen bevarad fastighet i världen - med en mera fruktansvärd historia än denna. Högkvarter
för den fruktade Sovjetiska hemliga polisen, Tjekan - sedan 1920, blev 'Lubyanka' ett begrepp av fasa i många
millioner människors medvetande under fem eller sex årtionden. Rannsakningsfängelse, tortyrkammare, slakthus -
alltsammans fanns i denna byggnad. På 3:e våningen med utsikt över torget - låg 'chefens kontor...' där 'Järn'-
Felix Dzerzhinsky, Menzhinsky, Yagoda, Yezhov och Beria (bara e n dog en naturlig död..) - i tur och ordning ledde
terrorn över de sovjetiska folken. Det sägs ha funnits en hiss, direkt från den kontorsvåningen - ned i källarna, där
'slakthusen' befann sig. (Ngn som kan bekräfta?). Dom små fönstren i vindsvåningen - var rannsakningsceller,
'förhörsrummen' fanns överallt i byggnaden - de mest fruktade i källarvåningen, där cementgolv och tjocka väggar
dämpade skriken, sparkarna, avgrundsvrålen från de som torterades till att underteckna 'bekännelser'. Den 'tortyr'
vi hör om i Abu Ghraib eller Guantanamo Bay idag - är en kindergarten, jämfört med vad som pågick i Lubyanka.
Tusentals dog 'av hjärtattack' under 'förhören'. Avrättningarna..eller morden - är ett mera passande ord, skedde
med nackskott - med offret vanligen knäböjande på cementgolv vid en vägg som var skodd med grov blyplåt eller
tjock furuplank - som kulfång. Skyttarna bar fotsida slaktarrockar - då blod och hjärnsubstans skvätter omkring
vid sådana här aktiviteter. Vapnet var vanligast en Nagantrevolver och senare en TT-pistol. En serie TT-pistoler skall ha
framställts speciellt för NKVD i kaliber .22LR 'för att skona vittnenas öron' vid detta blodiga hantverk. Ingen
vet hur många olyckliga som fängslats, torterats och deporterats eller mördats i Lubyanka. Men det är ett misstag
att tro att GPU/OGPU/NKVD/MVD/MGB/KGB's verksamhet slutade med Stalins död 1953. Juri Andropov satt också
på samma kontor som Dzerzhinsky.
Jag var i Moskva i juni i år. Lubyanka - tillhör de 'fasta turistmålen' . Tre minuters stopp med 'Kodak-moment' över
torget mot Lubyanka.....Jag överaskade guiden med att vilja gå RUNT byggnaden - ' vadå för....där finns ingenting..
...Jag vill se 'Dödens Port'. Guiden - hade själv aldrig varit bakom Lubyanka...visste inte om Dödens Port.
Samstämmiga vittnesmål berättar att Svarta Majorna körde genom en port - in på innangården. På turistfronten - och
sidorna...finns ingen port....bara neutrala fasader. Men - på baksidan, där gatan var spärrad för biltrafik med bockar
och poliser...jojomensan, där - fanns Dödens Port! Svartmålad och enorm.....Jag hann inte ens dra kameran halvvägs
innan polisernas visselpipor ljöd.....Big No-No!
Liksom Bagheera - hoppas jag att turisterna - som begapar Lubyanka från framsidan som 'KGB's tillhåll - borde lära något om baksidan....där fler levande individer åkte in - än som någonsin kom ut.......Varjag
Re: Lubyanka - fängelse, tortyrkammare, slakthus
Det är viktigt att hålla minnet om terrorn vid liv, jag blir mycket illa berörd då jag ser ovetande ungdomar springa omkring med t-shirts dekorerade med CCCP, hammaren och skäran eller Lenins bild.
Jag tänkte fråga om FSB fortfarande använder huset - men en enkel tråling bekräftade att det gör de.
http://www.fas.org/irp/world/russia/kgb/lubyanka.htm
MVH
Hans
Jag tänkte fråga om FSB fortfarande använder huset - men en enkel tråling bekräftade att det gör de.
http://www.fas.org/irp/world/russia/kgb/lubyanka.htm
MVH
Hans
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Hinner inte skriva något mycket nu, men det är åtminstone två positiva saker som har ändrats runt Ljubljanka. Den ena är att statyn av Dzerzjinskij är borta, står på annan plats i Moskva som ett monument, det andra är att det vid torget finns ett minnesmärka över de som mördades i Moskva, detta i form av en sten från Solovetskijöarna.
Bara en kommentar, som jag är säker på att varjag vet men andra kanske missar, det var flera av Tjekans/OGPUs/NKVDs/KGBs med flera chefer som dog en naturlig död.
/Martin
Bara en kommentar, som jag är säker på att varjag vet men andra kanske missar, det var flera av Tjekans/OGPUs/NKVDs/KGBs med flera chefer som dog en naturlig död.
/Martin
Tack Martin. 'Felix' lär ha hamnat i någon monumentpark - korrekt? Lite oroande var att tydligen någon del av FSBMartin Lundvall skrev:Hinner inte skriva något mycket nu, men det är åtminstone två positiva saker som har ändrats runt Ljubljanka. Den ena är att statyn av Dzerzjinskij är borta, står på annan plats i Moskva som ett monument, det andra är att det vid torget finns ett minnesmärka över de som mördades i Moskva, detta i form av en sten från Solovetskijöarna.
/Martin
hade placerat en byst (?) av honom nyligen i sina lokaler......'zebra-syndromet'? Ljubljanka (notera STAVNINGEN!)
lär även ska hysa ett mindre museum - till åminnelse om Tjekisternas Outtröttliga Kamp mot Kontrarevolutionen.
Om för allmänheten - vet jag inte, men slår vad om att 'slakthusen' inte förevisas i originalskick - om inte spåren
sedan länge utraderats.
Du har helt rätt i att det fanns MVD/MGB och KGB-chefer som dog i sotsäng - men av dom fem jag räknade upp - var det
bara en. 'Organen' övertog ju enligt Montefiore & andra källor även byggnaderna tvärsöver gatan från 'Dödens Port'
där Yezhov tydligen byggde/inredde (?) en speciell slaktbunker med en vägg skodd med grovt råtimmer - då under
1937-38 antalet slaktdjur vida översteg, t.o.m. Ljubljanka's imponerande 'kapacitet'.....mvh, Varjag
Håller med - den byggdes av ett försäkringsbolag, 'Allryska Ngn-ting' - och hadeFerocius skrev:Måste säga att jag tycker byggnaden är vacker, om än på ett kusligt sätt. Däremot var den säkert inte så trevlig att passera en regnig kväll i slutet av 1930-talet...
finfina parkettgolv och 'milda pastellfärger i grönt' på innanväggarna, sägs det. Varjag
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Stämmer, jag tror jag har en bild på statyn på min dator hemma. Ska kolla.varjag skrev: Tack Martin. 'Felix' lär ha hamnat i någon monumentpark - korrekt? Lite oroande var att tydligen någon del av FSB
hade placerat en byst (?) av honom nyligen i sina lokaler......'zebra-syndromet'?
Att komma in på det museet är svårt, praktiskt möjligt endast med guide. Har dock hört att det inte är så bra. Jag har tänkt kolla in det andra ökända fängelset i Moskva Leforotovo, men det ännu inte blivit av.Ljubljanka (notera STAVNINGEN!)
lär även ska hysa ett mindre museum - till åminnelse om Tjekisternas Outtröttliga Kamp mot Kontrarevolutionen.
Om för allmänheten - vet jag inte, men slår vad om att 'slakthusen' inte förevisas i originalskick - om inte spåren
sedan länge utraderats.
/Martin
Ett skott i luften:
Kan väl vara så, första stavelsen, Lub, innebär väl ngt liknande lycklig, älskad, uppskattad? Janka är väl ett egennamn?
Huset var från början ett försäkringsbolag. Inte otroligt att ägaren uppkallade huset efter egen dotter eller hustru med vidhängande epitet.
Kontakta gärna vår man här på skalman som har valt livet i Moskva på Leninuniversitetet, dvs Martin Lundvall. Han borde veta definitivt.
Kan väl vara så, första stavelsen, Lub, innebär väl ngt liknande lycklig, älskad, uppskattad? Janka är väl ett egennamn?
Huset var från början ett försäkringsbolag. Inte otroligt att ägaren uppkallade huset efter egen dotter eller hustru med vidhängande epitet.
Kontakta gärna vår man här på skalman som har valt livet i Moskva på Leninuniversitetet, dvs Martin Lundvall. Han borde veta definitivt.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag är inte så bra på sådant här (läs inte så intresserad av språkhistoria) så jag vet inte. Jag ska ändå försöka ge ett svar. På ryska stavas det Лубянка alltså ett enkelt u i början, hade det däremot varit ett ю (som är en variant av u) så hade hade man kunnat spekulera i om det har något med Любить som är verbet älska. Jag har nu tillfälligt lämnat Moskva för att fira jul i Sverige så jag har inga lexikon i närheten, eventuellt kan jag fråga via internet imorgon. Annars ska jag kolla upp det (tillsammans med det andra lingvistiska problemet jag har att lösa i Moskva
) när jag kommer tillbaka till Moskva.
/Martin
/Martin
Medan Martin tillfälligtvis, sadlat om från Moskovskaya- till Absolut - VodkaMartin Lundvall skrev:Jag är inte så bra på sådant här (läs inte så intresserad av språkhistoria) så jag vet inte. Jag ska ändå försöka ge ett svar. På ryska stavas det Лубянка alltså ett enkelt u i början, hade det däremot varit ett ю (som är en variant av u) så hade hade man kunnat spekulera i om det har något med Любить som är verbet älska. Jag har nu tillfälligt lämnat Moskva för att fira jul i Sverige så jag har inga lexikon i närheten, eventuellt kan jag fråga via internet imorgon. Annars ska jag kolla upp det (tillsammans med det andra lingvistiska problemet jag har att lösa i Moskva) när jag kommer tillbaka till Moskva.
/Martin
samma fråga 8) . Agent -006, anser att 'Lubjanka' bara är ett ord - utan speciell mening.....Med tillägget - att ordet, som
Bagheera skrev, har 'rotlikheter' med vissa böjningar (poetiska?) om kärlek... mvh, Varjag