Moskvaprocesserna

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Inlägg av Stilleben » 12 december 2005, 09:53

Gutekrigaren skrev:Att länka till revisionistiska texter är inte tillåtet, därav borttagandet av länken.

Mvh Petter
Det vill jag givetvis respektera, men artiklarna är alltså ett bra exempel på hur vissa försöker "revidera" historien, oavsett om det gäller Stalin eller Hitler samt ur den synpunkten värda att läsa!

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Mario Sousa

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 14 december 2005, 02:23

Som sagt, lägger snart ut min textanalys av Sousa på nätet, men tills jag köpt en plats kan de fås genom att kontakta mig. Skicka då ettt personligt meddelande
MVH

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 27 januari 2006, 12:25

Ett inlägg som delvis bröt mot foruemts regler har tillfälligt tagits bort för granskning.

Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 3 februari 2006, 19:11

Högst beklagligt.
Hoppas det inte var Sven Erics.
Jag är nyfiken på vad han kommer att säga härnäst, han tar god tid på sig

Sven-Eric
Utsparkad
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 september 2005, 08:31
Ort: Umeå

Inlägg av Sven-Eric » 15 februari 2006, 10:15

Jo det var det, Torbjörn. Eftersom det gått några veckor så är det tydligt att inlägget inte kommer tillbaka. Jag finner det rätt meningslöst att hålla på med någonting där man måste tassa på tå hela tiden. Då får det hellre vara.

Den som är intresserad av vad jag kommit fram till efter år av egen forskning i oberoende källor är välkommen att skriva ett PM till mig.

Ha det gott!
Sven-Eric

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 15 februari 2006, 22:39

När de delar av inlägget som bröt mot forumets regler var borttagna så var inlägget inte längre läsbart. Ett inlägg som inte är fyllt av invektiver, nedsättande uttryck och inlidnade förnekelser är helt och fullt välkomet här på forumet.
Det är lika förbjudet att sprida förnekelser av brott mot mänskligheten via PM som det är att göra det öppet här på forumet. Naturligtvis kontrollerar redaktionen att så inte sker när det behvös.

M Corleone
Medlem
Inlägg: 361
Blev medlem: 19 februari 2004, 11:54
Ort: Luleå

Inlägg av M Corleone » 16 februari 2006, 11:27

En av de märkligaste diskussionerna jag sett på skalman. Det är ju allmänt vedertaget att moskvarättegångarna var ett sätt för stalin att göra sig av med hans verkliga eller inbillade fiender och slutligen ta den absoluta makten i Sovjetuionen. Mådå såvara att det knappast var några korgossar som stod som anklagade men om de var skyldiga till några brott så var det knappast de brott de var anklagade för.

Sven-Eric
Utsparkad
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 september 2005, 08:31
Ort: Umeå

Inlägg av Sven-Eric » 16 februari 2006, 15:53

"Ett inlägg som inte är fyllt av invektiver, nedsättande uttryck och inlidnade förnekelser är helt och fullt välkomet här på forumet."

Inlägget var inte på något vis fyllt av någonting av det där, men det är ett bekvämt sätt då man inte vill ha någon diskussion och blir det inte så heller.

För övrigt kan du hålla på och kika i PM-en så mycket du vill. Jag har för avsikt att diskutera med de intresserade via epost.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 februari 2006, 11:13

Det var helt rätt av Kapten_Gars att ta bort inlägget. Nu ska inte det här inlägget handla om det var rätt eller fel att bort det, utan istället ska jag be Sven-Eric svara på lite frågor. Han har sagt att han svara på alla frågor och eftersom jag har givit honom bevis så är det hans tur. Det är så man gör i en diskussion, man hänvisar till bevis för sina påstående sedan kollar man vad som väger starkast. Det ska inte vara så att bara ena sidan rabblar upp bevis efter bevis som den andra sedan gör allt från att skjuta i sank.
Egentligen är det du Sven-Eric som borde ha börjat, jag och de andra på forumet företräder det som är allmängods. Vill du ifrågasätta det gör du det med konkreta källor som motbevisar det. Inga fler påstående som Chrusjtjov ljög, visa is ås fall hur Chrusjtjov ljög.

Här är som jag har plockat i hop från tråden, det är endast sådant jag har undrat över och inte fått svar på.
.....sedan vill jag konkreta källor som stödjer ditt resonemang, moderna neutral litteratur. Protokoll eller litteratur från den tiden betackar jag mig från.
Moraliskt ansvarig. Vad innebär det?
Det är väl rätt otroligt att Lenins närmsta medarbetare skulle ha varit agenter till Japan, Tyskland och andra länder långt innan revolutionen. Ännu märkligare är att så många "terrorister" åstadkom så lite, om man väljer att tro att de var skyldiga så finns de två logiska svar. De umgick i flera år med Stalin men lyckades inte förgifta honom, antingen måste de varit a) väldigt dumma - och då kan man fråga sig om det är moraliskt rätt att döma och döda sådana idioter b) Stalin måste ha haft en väldigt stor portion tur. Listan kan göras lång. Logiken saknas helt.
Att de åtalade skulle haft otur och därför inte lyckades med att röja Stalin ur vägen är det roligast jag har hört idag, och då har jag ändå haft en bra dag. Lite bättre än så får du nog prestera.
För övrigt finns det också indirekta erkännanden från tysk och japansk sida.
Hittade detta när jag gick genom tråden. Vad menar du?
Lustigt att Chrusjtjov ljuger men inte rättegångsprotokollen. Mina källor är partiska men dina som är betydligt mer partiska eller påverkade citeras som sanningen
Var är mitt sannolikhetsresonemang. Det är ställt utom tvivel att de blev anklagade för många allvarliga brott och om de verkligen var så sluga som man anger så kan man undra över hur de inte lyckades genomföra så mycket.
/Martin

Sven-Eric
Utsparkad
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 september 2005, 08:31
Ort: Umeå

Inlägg av Sven-Eric » 17 februari 2006, 11:29

Tyvärr, ML. Jag kan inte hålla på och slösa tid med att skriva inlägg som bara försvinner helt utan grund. Ärligt talat är jag ganska trött på intoleranta moderatorer. Vill du ha svar på det här får du skicka PM, gärna med mailadress i det.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 17 februari 2006, 12:44

Ett inlägg togs bort, det tjänar inte till att förolämpa varandra.

/Martin

Sven-Eric
Utsparkad
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 september 2005, 08:31
Ort: Umeå

Inlägg av Sven-Eric » 23 februari 2006, 00:36

Jag tänker inte slösa mer tid på det här utan bara avsluta med att slå ett slag för min kommande artikel som har arbetsnamnet "Trotskij, Hotel Bristol och den skandinaviska periferin". Det handlar om det nedlagda hotellet Bristol i Köpenhamn som figurerade i den första Moskvaprocessen och som kommit att stå som symbol för det påstått falska i anklagelserna. Jag och min amerikanska kollega kan nu med hjälp av fullständigt odiskutabla primärkällor bevisa att det fanns ett Bristol exakt på det ställe där den åtalade i fråga sa att det fanns samt att de vittnen som vittnade i ämnet inför Dewey-kommissionen 1937 helt sonika ljög.

Torbjörn, jag hör av mig inom kort. Sköt om dig!

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 23 februari 2006, 08:11

Svaret på din fråga Sven-Eric är enkelt, Martin hann före då han var de förste moderatorn som såg inlägget i fråga

Lekmannen
Medlem
Inlägg: 120
Blev medlem: 24 september 2005, 14:28
Ort: Sollentuna

Inlägg av Lekmannen » 24 februari 2006, 11:18

Det här var ett intressant bevis på att de åtalade i Moskva-processerna var skyldiga:
Sven-Eric skrev: Det hävdas också i artikeln att Deweykommissionen la fram bevis för att rättegångarna var fejkade. Som exempel anges Pjatakovs (huvudman i den andra processen i januari 1937) påstådda resa till Norge i december 1935 och Smirnovs (trotskisternas huvudåtalade i den första processen i augusti 1936) erkännande att han skulle deltagit i mordet på Kirov 1934 trots att han vid den tiden satt i fängelse.

Artikeln hävdar att kommissionen bevisade att flygningen till Oslo inte ägt rum. Det består i ett intyg från de norska myndigheterna att inget utländskt flygplan landat på Kjellers flygplats utanför Oslo under december 1935. Problemet är bara att Pjatakov inte på något vis pekar ut Kjeller som den plats där hans flygplan landade. Det framgår klart om man läser rättegångsprotokollen.
Resonemanget är att det norska intyget inget bevisar eftersom det bara gäller Kjeller. Eftersom Pjatakov inte pekat ut Kjeller så skulle inte intyget vara relevant. Man får presumera att Sven-Eric menar att Pjatakov skulle ha landat på Fornebu istället.

Det är bara det att Fornebu inte invigdes förrän 1939, det vill säga fyra år efter att Pjatakov skulle ha landat på den.

Sven-Eric
Utsparkad
Inlägg: 74
Blev medlem: 17 september 2005, 08:31
Ort: Umeå

Inlägg av Sven-Eric » 24 februari 2006, 13:38

Vem har pratat om Fornebu? Det finns gott om indirekta bevis för den här flygningen. Men det går ju inte att lägga fram här då det försvinner.

Skriv svar