Varför fick Hitler Järnkorset?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Varför fick Hitler Järnkorset?

Inlägg av scy7he » 23 november 2005, 13:06

I filmen "Hitler - The Rise of Evil" berättas att Hitler fick Järnkorset efter att mer eller mindre ha övertalat sitt judiska befäl. När jag såg det tänke jag att sådär lär det knappast gått till, men visst.. det passade bra i filmen så låt gå. Igårkväll när jag somnade till en BBC-serie om nazismen så såg jag att Hitlers bröstficka på 30-talet var prydd av Järnkorset av första graden, och han måste alltså ha blivit dekorerad två gånger under WW1. Mycket riktigt, lite googlande gav mig årtalen 1914 (andra graden) och 1918 (första graden), men vad hade han gjort för att förtjäna dem?

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 23 november 2005, 13:14

Hitler var vid fronten under hela första världskriget, vilket var ganska ovanligt. Större delen av tiden tjänstgjorde han dessutom som ordonnans ("skyttegravslöpare") som var ett extremt farligt jobb.

Vet ej om han gjorde något speciellt för att förtjäna medaljerna, men bara tjänstetiden borde räcka ganska långt.

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 23 november 2005, 13:18

Hittade en sajt med detaljer om Hitlers krigstjänstgöring. Verkar som om han fick medaljerna för lång och trogen tjänst.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 november 2005, 13:39

Med tanke på att järnkorset av 1:a och 2:a graden delades ut till 3,5 miljoner soldater så hade det varit mycket märkligare om Hitler, som ju var med under hela kriget, inte hade fått åtminstone en medalj. Ungefär som att han inte blev befordrad högre än han blev.

Fast att han fick det redan 1914 är intressant, det bör ha varit av någon särskild anledning.

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 23 november 2005, 13:58

Det står i länken att han tackade nej till en befordran för att han i så fall skulle förflyttas från sin tjänst som ordonnans. Hitler brukar ju omtalas som korpral, men det står att han tackade nej till att befordras till "full corporal" vilket jag tolkar som att han faktiskt var furir. Å andra sidan så hade den tyska armén en oändlig massa underofficersgrader, så det är svårt att veta.

Befordran till officer var dock inte att tänka på eftersom stor vikt lades vid "lämplig" bakgrund, vilket betydde att i princip ingen befordrades från menig eller underofficer till officer. Situationen blev lätt absurd när man istället införde speciella underofficersgrader typ "överbefälhavarsergeant" för att kunna befordra erfarna underbefäl, som givetvis var extremt viktiga.

Vad gäller medaljen 1914 så vet jag inte varför han fick den, men Hitlers regemente var ett av de som sattes in mot veteranerna i den brittiska expeditionsstyrkan och mer eller mindre slaktades. Så pass hårda strider borde ha generet en del medaljer.

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 23 november 2005, 15:54

Ankdamm skrev:Hitler brukar ju omtalas som korpral, men det står att han tackade nej till att befordras till "full corporal" vilket jag tolkar som att han faktiskt var furir.
Du måste väll ändå mena vicekorpral?
Furir är nämligen en högre gard än korpral.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 23 november 2005, 16:19

Albert skrev:
Ankdamm skrev:Hitler brukar ju omtalas som korpral, men det står att han tackade nej till att befordras till "full corporal" vilket jag tolkar som att han faktiskt var furir.
Du måste väll ändå mena vicekorpral?
Furir är nämligen en högre gard än korpral.
Att översätta grader mellan olika arméer är inte helt lätt, och inte blir det lättare av att det ligger mer än 80 år mellan dåtid och nutid. Hitler var Gefreiter, och blev inte befordrad till Hauptgefreiter (eller var det Obergefreiter?). Gefreiter brukar nuförtiden vanligen översättas med korpral, men är nog egentligen närmare den i Sverige numera försvunna befälsgraden vicekorpral.

Poängen är ju hursomhelst att Hitler var så lågt ner i hierarkin man övurhuvudtaget kan vara utan att vara vanlig Soldat, dvs menig.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 23 november 2005, 16:20

Ankdamm skrev:Hittade en sajt med detaljer om Hitlers krigstjänstgöring. Verkar som om han fick medaljerna för lång och trogen tjänst.

Tack för länken.
Den var också intressant.
http://www.worldwar1.com/heritage/hitler2.htm

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 23 november 2005, 17:08

Har hört att Hitler inte befordrades eftersom han var utlänning- är det nonsens?

Användarvisningsbild
Ankdamm
Medlem

Inlägg av Ankdamm » 23 november 2005, 19:41

Du måste väll ändå mena vicekorpral? Furir är nämligen en högre gard än korpral.
Öhh, så ska det givetvis vara. Tack för rättelsen.
Har hört att Hitler inte befordrades eftersom han var utlänning - är det nonsens?
Det spreds en massa rykten om Hitlers krigsmeriter i syfte att misskreditera honom (vilket är ganska förståeligt eftersom han själv använde dem i sina valkampanjer). Ett av ryktena som spreds var att det var något skumt eftersom han inte hade blivit befordrad på fyra år.

Jag har läst att han det berodde på att han var en något udda figur, och man ville helst att befälen skulle vara någorlunda normala (jfr. uttagning till befäl i lumpen idag). I länken ovan så nämndes det också att han blev erbjuden befordran, men tackade nej eftersom han ville fortsätta som ordonnans.

Att det berodde på att han var utlänning tror jag inte på. Vi talar trots allt inte om befordran till general, eller ens officer, här.

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Franq » 23 november 2005, 21:00

I "Tredje rikets uppgång och fall" av William L Shirer står följande:

"Han dekorerades två gånger för tapperhet. I december 1914 fick han Järnkorset, andra klassen, och i augusti 1918 fick han Järnkorset, första klassen, som sällan utdelades till en vanlig soldat i den gamla kejserliga armén. En kamrat i hans förband har berättat att han tilldelades den eftertraktade utmärkelsen för att han på egen hand hade tagit femton engelsmän till fånga; en annan påstod att det handlade om fransmän. Listregementets officiella historia har ingenting att berätta om en sådan bravad; men den tiger beträffande åtskilliga av de bragder som utfördes av många av dess dekorerade medlemmar."

Användarvisningsbild
scy7he
Medlem

Inlägg av scy7he » 24 november 2005, 15:12

Tack för alla svar.

Att han skulle fått den andra utmärkelsen för någon obetydlig uppgift låter rimligt eftersom det var 1918.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 26 november 2005, 13:00

scy7he skrev:Tack för alla svar.

Att han skulle fått den andra utmärkelsen för någon obetydlig uppgift låter rimligt eftersom det var 1918.
Jag tror du har missuppfattat - 'den andra utmärkelsen' - 1:a Klassens Järnkors till en menig soldat, alldeles
oavsett '1918' - var en ovanligt hög dekoration och tydligen till en mycket effektiv och duktig soldat. Må vara 'för lång och trogen tjänst' i ytterst riskfyllda uppdrag som 'löpare'. Men låt dig inte svepas med av denigreringen och
demoniseringen av Hitler efter 2:a VK. INGEN av hans överlevande kamrater från skyttegravarna 1914-18
hade annat att säga om honom än att han var 'en mycket djärv, tapper och motiverad soldat'.
Han bar under sista kriget, stolt - alltid sitt 'Järnkors 1:e Klasse' på vapenrocken - kanske för att 'signalera' till
sina generalers medaljerade bröst - att 'här har ni grabben - som sett blod och järn' - inte helt omotiverat...
Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 26 november 2005, 13:15

Ska man tro Bullock så tyckte Hitlers överordnade att han var en udda figur och inte passade in i deras "sällskap".
Hitler kunde sitta djupt försjunken i tankar, för att plötsligt hoppa upp och börja tala om en plan för att erövra Norge!
Ett sådant beteende "accepterades" inte. :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 26 november 2005, 16:05

I tanke på gamla preussiska traditioner är det inte särskilt förvånande att inte Hitler 'passade' som officer. Det gjorde nog inte många som inte hade några "von" och "zu" att klämma in mellan sina namn.

Skriv svar