Nyheter inom krigsföring?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
MBGIRL
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 februari 2005, 16:01
Ort: Malmö

Nyheter inom krigsföring?

Inlägg av MBGIRL » 19 april 2005, 09:47

Vilka nyheter inom krigsföringen kom under första världkriget?

Stridsvagnar och lite mer modifierade motorcyklar för ordonnanser har jag fått upp men fanns det något mer?

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 19 april 2005, 09:56

Ubåtar, Flygplan, Bepansrade tåg med befäpning, Gas, Gick ifrån att man anfall där de framryckande soldaterna gick axel mot axel, propaganda, skyttegravskrig. Listan kan göras lång

MBGIRL
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 februari 2005, 16:01
Ort: Malmö

Inlägg av MBGIRL » 19 april 2005, 10:02

Panaka skrev:Ubåtar, Flygplan, Bepansrade tåg med befäpning, Gas, Gick ifrån att man anfall där de framryckande soldaterna gick axel mot axel, propaganda, skyttegravskrig. Listan kan göras lång
Och alla dessa saker fanns inte innan första världkriget?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2005, 10:06

Men det var väl under första världskriget de effektiviserades och massanvändes. Kan också lägga till kulsprutan. Den gjorde liver surt i skyttegravarna...

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 19 april 2005, 10:06

Tja vissa utav dem användes innan, men inte alls i den skalan, Samt att vissa användes civilt innan.

MBGIRL
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 februari 2005, 16:01
Ort: Malmö

Inlägg av MBGIRL » 19 april 2005, 10:10

Ahh tack så mycket :)

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 19 april 2005, 10:16

kulsprutan uppfanns väl av mexicaner, som de använe under sitt inbördes krig i början av 1900 talet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2005, 10:19

Panaka skrev:kulsprutan uppfanns väl av mexicaner, som de använe under sitt inbördes krig i början av 1900 talet.
Jaha...(?)

Jag har ingen större koll på när kulsprutan uppfanns först. De enda namnen jag kan i kulsprutans barndom är Brittiska Maxim och amerikanska Browning. Fast Browning kanske är senare?

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33839
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 april 2005, 10:23

Påminner mig om ett prov jag hade i skolan där läraren ställde frågan: Vilka vapen fick sitt genombrott under första världskriget (1 poäng per vapen) - han hade i sin värld tänkt sig max 5 poäng på frågan - han fick förhandla med mig om att plocka ner mina dryga dussinet vapen eftersom jag kunde ju inte ha mer än maximalt möjliga antal poäng på provet.

Kulsprutor, kulsprutepistoler, kulsprutegevär, stridsvagnar, bepansrade trupptransportfordon, pansarbilar, ubåtar, flygplan, zeppelinare, lufttorpeder, rekyfria kanoner, dartpilar att kastas från flygplan och flygplansbomber och stridsgas är några jag kommer på på rak arm.

Dock skall man inte förglömma att nästan alla har använts i tidigare krig men fick sitt stora genombrott i det första världskriget.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33839
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 19 april 2005, 10:26

När det gäller tidiga kulsputor skall ni titta efter Nordenfeldt, Palmcrantz och Gatling - den första moderna konventionella fungerande kulsprutan skapades mycket riktigt av Maxim.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 19 april 2005, 10:35

Och användes väl först av britterna i Afghanistan/närliggande område i något av deras små kolonialkrig mot infödingarna? :)

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 19 april 2005, 10:50

Ja. Bortsett från flyget, uppfanns de flesta av "nyheterna" i 1VK på 1800-talet.

Användarvisningsbild
Panaka
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 26 maj 2004, 14:45
Ort: Borås (Tjörn)

Inlägg av Panaka » 19 april 2005, 11:02

Det skulle väll vara pansarvagnen som uppfanns då under självakriget. Hur förändrades själva stridstekniken ? vet att man började använda sig utav skyttegravar en allt större mening en det änvändes även under imbördeskriget i USA. Och jag har för mig att man inte gick på civilbefolkningen häller eller ?

MBGIRL
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 4 februari 2005, 16:01
Ort: Malmö

Inlägg av MBGIRL » 19 april 2005, 11:42

Panaka skrev:Det skulle väll vara pansarvagnen som uppfanns då under självakriget. Hur förändrades själva stridstekniken ? vet att man började använda sig utav skyttegravar en allt större mening en det änvändes även under imbördeskriget i USA. Och jag har för mig att man inte gick på civilbefolkningen häller eller ?
Civilbefolkningen drabbades inte mer än av svältkriget som var mellan stormakterna som krigade står det i läroböckerna.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 april 2005, 13:35

MBGIRL skrev:
Panaka skrev:Det skulle väll vara pansarvagnen som uppfanns då under självakriget. Hur förändrades själva stridstekniken ? vet att man började använda sig utav skyttegravar en allt större mening en det änvändes även under imbördeskriget i USA. Och jag har för mig att man inte gick på civilbefolkningen häller eller ?
Civilbefolkningen drabbades inte mer än av svältkriget som var mellan stormakterna som krigade står det i läroböckerna.
Det är en riktig tolkning. Civilbefolkningen i 1:a VK drabbades oerhört mycket mindre än i det 2:a. Sjukdomar och åkommor orsakade av nödtorftig eller undermålig näring grasserade hos millioner men de flesta tycks ha repat sig när freden bröt ut.

Skriv svar