Första världskriget i färg
Första världskriget i färg
Blev tipsad om de här bilderna på ett annat forum (Hej Hans! ). De ligger tydligen på franska kulturministeriets sidor, men är lögn att komma åt dem därifrån. Någon som är slipad på franska språket och franska metoder för webplatskonstruktion *frustrerad* kan göra ett försök, jag skulle gärna vilja ha lite mer info om bilderna. Hursomhelst, vasågoda:
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=35524
Ett smakprov:
Tala om tusenmilablick hos den här poilun...
En annan intressant sida som jag också blev tipsad om är http://www.loc.gov/exhibits/empire/, med färgbilder från Ryssland 1907-1915.
Som alltid ger färgbilder en mycket kraftigare närvarokänsla, även om bilderna är förhållandevis blodlösa och statiska.
http://www.militaryphotos.net/forums/vi ... hp?t=35524
Ett smakprov:
Tala om tusenmilablick hos den här poilun...
En annan intressant sida som jag också blev tipsad om är http://www.loc.gov/exhibits/empire/, med färgbilder från Ryssland 1907-1915.
Som alltid ger färgbilder en mycket kraftigare närvarokänsla, även om bilderna är förhållandevis blodlösa och statiska.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Leta rätt på Populär Historia 11/2004, där har de ett uppslag om färgbilderna. Processen kallades autochrome, en exponering tog i genomsnitt tio sekunder. Mikroskopiska korn av potatisstärkelse (potatismjöl?) färgades röda, gröna och blåvioletta, blandades och ströks ut på en glasplåt som sedan täcktes med en svartvit emulsion. Under exponeringen fungerade kornen som filter, olika korn släppte igenom olika färger. Av den ljuskänsliga emulsionen gjorde man sedan en positiv transparens - som en stor diabild. Bilden måste alltså genomlysas när man ska titta på den. Tittar man noga så framträder kornigheten, PH jämför med pointillism, själv tycker jag det ser ut som en lite väl hårt jpeggad bild
Detta är, i korthet, vad PH skriver. Fem bilder visas, dock inte den ovan.
Detta är, i korthet, vad PH skriver. Fem bilder visas, dock inte den ovan.
Re: Första världskriget i färg
(Hej Sven ) Jag definierar mig som någorlunda kunnig i grodornas språk och kultur och jag försökte göra samma sak som du - men misslyckades. Jag skall göra ett nytt försök vid tillfälle men visst ger bilderna en extra känsla.Sarvi skrev:Blev tipsad om de här bilderna på ett annat forum (Hej Hans! ). De ligger tydligen på franska kulturministeriets sidor, men är lögn att komma åt dem därifrån. Någon som är slipad på franska språket och franska metoder för webplatskonstruktion *frustrerad* kan göra ett försök, jag skulle gärna vilja ha lite mer info om bilderna. Hursomhelst, vasågoda:
MVH
Hans
Re: Första världskriget i färg
http://www.mediatheque-patrimoine.cultu ... mes.html#2
Sök (recherche) på fotograferna (auteur de la photo) Cuville, Castelnau, Aubert och Albert Samama-Chikli här http://www.culture.gouv.fr/public/mistr ... 4%24%2534P
MVH
Hans
Sök (recherche) på fotograferna (auteur de la photo) Cuville, Castelnau, Aubert och Albert Samama-Chikli här http://www.culture.gouv.fr/public/mistr ... 4%24%2534P
MVH
Hans
Re: Första världskriget i färg
MVH
Hans
Re: Första världskriget i färg
Från Tunisien:
MVH
Hans
MVH
Hans
Utdrag från http://www.sksl.net/afk/cirkularfolder/cirk0401.pdf
Effekten är slående. Bilderna får en lyster som
man inte minns från papperskopior och Schohins
berömda färgbehandling kommer till sin rätt. Av
den melankoli som autokromens färgskala ofta
skapar finns inte mycket här. Trots Schohins på ett
sätt hypernaturalistiska grepp upplever betraktaren
i bilderna övertoner av än expressiv, än surrealisisk,
än kontemplativ art. Formspråket är ofta påfallande
modernt.
Anledningen till utställningen är att det är hundra år
sedan färgfotografin föddes i och med att bröderna
Auguste och Louis Lumière den 17 december
1903 sökte patent på autokromen - den första
praktiskt användbara metoden för färgfotografering.
Bröderna var skickliga på att skapa industriella
och kommersiella tillämpningar av upptäckter
i tiden, med cinematografen (bion!) som mest känt
exempel. Allbert Kahn-museets utställning har den
fyndiga titeln Lumière sur l’autochrome (lumière =
ljus).
En avdelning på utställningen presenterar åskådligt
autokromens tekniska historia. Vi får se hur de
fina grön-orange-violetta stärkelsekornen, det berömda
potatismjölet, spreds på glasplåtarna för att
utgöra ett raster av små filter för det inkommande
ljuset innan det nådde den bakomliggande svartvita
emulsionen. Samma korn färgade sedan ljuset
då den framkallade bilden genomlystes för betraktelse.
Autokromen dominerade färgfotografin i över
tjugofem år och existerade fram till 1955, mot
slutet på mjuk filmbas.
MVH
Hans
Effekten är slående. Bilderna får en lyster som
man inte minns från papperskopior och Schohins
berömda färgbehandling kommer till sin rätt. Av
den melankoli som autokromens färgskala ofta
skapar finns inte mycket här. Trots Schohins på ett
sätt hypernaturalistiska grepp upplever betraktaren
i bilderna övertoner av än expressiv, än surrealisisk,
än kontemplativ art. Formspråket är ofta påfallande
modernt.
Anledningen till utställningen är att det är hundra år
sedan färgfotografin föddes i och med att bröderna
Auguste och Louis Lumière den 17 december
1903 sökte patent på autokromen - den första
praktiskt användbara metoden för färgfotografering.
Bröderna var skickliga på att skapa industriella
och kommersiella tillämpningar av upptäckter
i tiden, med cinematografen (bion!) som mest känt
exempel. Allbert Kahn-museets utställning har den
fyndiga titeln Lumière sur l’autochrome (lumière =
ljus).
En avdelning på utställningen presenterar åskådligt
autokromens tekniska historia. Vi får se hur de
fina grön-orange-violetta stärkelsekornen, det berömda
potatismjölet, spreds på glasplåtarna för att
utgöra ett raster av små filter för det inkommande
ljuset innan det nådde den bakomliggande svartvita
emulsionen. Samma korn färgade sedan ljuset
då den framkallade bilden genomlystes för betraktelse.
Autokromen dominerade färgfotografin i över
tjugofem år och existerade fram till 1955, mot
slutet på mjuk filmbas.
MVH
Hans
Finns en hel tråd om det här http://krigsforum.se/forum/viewtopic.php?t=2202