Sanatorier

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Sanatorier

Inlägg av Sarvi » 2 november 2004, 15:59

För ett antal år sedan fick jag tillfälle att besöka ett gammalt sanatorium - Stora Ekebergs sanatorium utanför Skara. Numera är det ett vandrarhem (finns lite bilder), men på den tiden var det nästan helt öde. Det var en märklig känsla att vandra runt i den ekande tomma byggnaden med långa korridorer, övergivna rum och salar med jättelika fönster.

Sanatorierna hade ju sin storhetstid under första hälften av 1900-talet, och vad jag har sett av dem speglar deras arkitektur sin tid rätt väl. Finns det någon litteratur som behandlar svenska sanatoriers arkitektur? Har letat lite, men oftast rör det enskilda bokverket endast ett enskilt sanatorium, eller på sin höjd anläggningarna inom ett begränsat område. Vad har det blivit av alla dessa gamla stora åbäken till byggnader, förresten? Själva sanatorie-tanken medförde ju att de hamnade rätt avsides. Konferenscentrum, vandrarhem eller brandövningsobjekt?

Föralldel, även tips om allmän litteratur om sanatorier välkomnas. It interests me strangely. :)

Fubbik
Medlem

Inlägg av Fubbik » 3 november 2004, 14:28

Sanatoriet i Tullinge är övergångshem för alkoholister.
Sanatoriet i Ljunghusen är rivet.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 15 november 2004, 18:15

Utmärkt, Fubbik. Tack! :)

Verkar som det var ont om sanatorielitteratur överlag. Ämnet är kanske en aningens smalt...

Om jag omvandlar frågan till en allmänn efterlysning av sanatorier, undrar om det blir mer respons då? Alltså, bäste Skalman: känner du till något sanatorium i dina hemtrakter? Vilket? Var ligger det? Vad är det nu?

:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 15 november 2004, 20:45

Sarvi,

Klokt drag att omfråga frågan :lol:

Kurhotellen - är mycket vanliga i trakterna där jag bor, Spa, Vittel är ett stenkast härifrån, vi har till och med vårt eget "Bad" i form av Mondorf - faller dessa inom kategorien santorium eller inte?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem

Inlägg av Erik Hägerdal » 16 november 2004, 01:23

Många av de gamla sanatorierna gick "över" till att bli vanliga sjukvårdsinrättningar. De byggdes alla på antingen ett högt beläget ställe - Orup utanför Höör ligger på en stor kulle med utsikt över hela Ringsjön där TBCsjuka skulle andas friskare luft - eller nära havet som i fallet med Ljunghusen. Gemensamt var att de skulle ligga lite ensligt till men samtidigt inte isolerat eftersom det skulle gå snabbt och lätt att nå platsen inte långt ifrån en järnvägsstation. Målilla är ett annat sånt exempel. När det sista sanatoriet stängdes vet jag inte men de har alla gått över till att bli något annat.

De svenska sanatorierna verkar annars i mitt tycke ha inspirerats kraftigt av kurorternas uppbyggnad. Kurbad förekom även i Sverige i stor utsträckning förr i tiden men principen att det ska vara "frisk" luft från höga höjder eller havet samt att det ska vara lite ensligt beläget långt ifrån industrier och buller och vistelser som pågick i veckovis har de gemensamt.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2004, 11:44

Det fanns ett i Sandträsk ( förskräckligt namn...), NV om Boden längs järnvägen till Narvik. Min mor behandlades där 1949.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 16 november 2004, 11:52

I Hällnäs utanför Vindeln finns ett stort sanatorium. Likaledes utanför Solleftå.
:)

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 16 november 2004, 15:17

Jag bor granne med ett sanatorium. Där finns nu en friskola och... nåt annat :) . Det var delar av en gymnasieskola där i våras men nu har dom flyttat tror jag.

Maffiga byggnader iallafall, kanske tar ett kort nån dag och laddar upp.

Palio
Provmedlem

Sanatorier

Inlägg av Palio » 27 november 2004, 23:07

Söderby sjukhus, SV om Stockholm i Salems kommun, är ett gammalt sanatorium som nu ska omvandlas till bostäder. Där finns bl a en gammal liggveranda. Det finns rätt mycket dokumenterat om det, vilket du finner om du söker på t ex Google. Carl Danielsson heter en författare som skrivit om sanatorietiden. Lycka till!

Skriv svar