Tyska Hochseeflotte och dess jagare.

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Tyska Hochseeflotte och dess jagare.

Inlägg av Confident » 30 maj 2004, 15:44

I andra världskriget benämndes ju tyska jagare passande nog med Z(Zerstörer), såsom Z 1, Z 4, Z36, etc, och i de fall de hade ett namn, exemplevis:Dieter von Roeder, Wolfgang Zenker, Anton Schmitt, Wilhelm Heidkamp, etc...

Under första världskriget har jag lagt märke till att de tyska jagarna ur Hochseeflotte benämndes med V eller G före. Jag antar/gissar att det kan ha med storleken att göra. De stora benämndes kanske med V, de mindre med G. Eller tvärtom...

Det är det jag är osäker på...

Jag undrar hur många tyska jagare som det fanns i Hochseeflotte under första världskriget, vad deras rätta benämning/namn var, deras konstruktioner, beväpning, skydd, bemanning,aktionsradie, med mera...

Jag vore tacksam om jag kunde få hjälp med detta. Jag har gjort smärre sökningar på google.com, men undrar om någon debattör här på forumet kan ge mig länkar, svar eller råd om mina frågor.

Det behöver inte vara väldigt mycket och jag vill inte vara någon till last, jag behöver egentligen bara utförlig och någorlunda korrekt och, gärna, detaljerad information.


Mycket tacksam för hjälp.


Vänligen, Dagwood. D.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 30 maj 2004, 17:48

http://www.german-navy.de/
Det verkar dock som om tyskarna inte hade några jagare under första världskriget utan istället begagnades sig av torpedbåtar.

Användarvisningsbild
Jan-Erik Karlsson
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: 25 mars 2002, 18:55
Ort: Sverige

Inlägg av Jan-Erik Karlsson » 30 maj 2004, 18:13

Fartyg av samma klass kan ha olika bokstäver framför numret för att bokstaven står för byggnadsvarvet. Om vi till exempel tar V 170 klassen så skulle V 170-V 177 och V 203 - V 210 byggas av AG Vulcan i Stettin, S 178 - S 185 och S 211- S 223 av F Schichau i Elbing och H 186 - H 202 av Howaltswerke i Kiel.

S 113- S 115 av F Schichau i Elbing, V 116- V 118 av AG Vulcan i Stettin, G 119-G 121 av Germania i Kiel, B 122- B 124 av Blohm och Voss i Hamburg.

Necros
Medlem
Inlägg: 1003
Blev medlem: 11 april 2003, 16:07
Ort: Värmland

Inlägg av Necros » 30 maj 2004, 22:39

Utifrån denna text så får jag intryck av att man hade både jagare och torpedbåtar, men att man inte särskiljde dem i någon större utsträckning.
German Destriyers or Zerstorer and Large Torpedo Boats or gross Torpedoboote were basically the same and had very little distinction between them. The term Destroyer did not come into effect witht he German navy7 until the B.97 class which was built in 1914/1915. Unto this time the Torpedo Boats and Destroyers were not named except with a consecutive number and a letter denoting the Naval yard it was built at.
Källa: Naval Ships of the Worlds Navies

/Mikael Sundholm

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 31 maj 2004, 03:07

Necros skrev:Utifrån denna text så får jag intryck av att man hade både jagare och torpedbåtar, men att man inte särskiljde dem i någon större utsträckning.
Jag vet inte hur det är med det men på german-navy.de så finns det ingen jagarkategori för hochseeflotte, bara torpedbåt.

Confident
Tidigare medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 23 april 2004, 15:27
Ort: Helsingborg

Tyska Hochseeflotte

Inlägg av Confident » 31 maj 2004, 17:36

Då har jag nog tagit fel. Så istället för jagare-som Kriegsmarine hade i andra världskriget-,hade Hochseeflotte istället torpedbåtar?
Antagligen ganska så stora och kraftfulla torpedbåtar då, antar jag...

Tack för svaren.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Re: Tyska Hochseeflotte

Inlägg av Solitaire » 31 maj 2004, 17:54

Dagwood D. Dusseldorf skrev:Då har jag nog tagit fel. Så istället för jagare-som Kriegsmarine hade i andra världskriget-,hade Hochseeflotte istället torpedbåtar?
Antagligen ganska så stora och kraftfulla torpedbåtar då, antar jag...
Jo:
german-navy.de skrev:The concept of the German Torpedo Boats in World War I was to execute torpedo attacks on bigger warships. While other nations like Britain started to increase the size and gun armament of their torpedo boats - or torpedo boat destroyers - and designed a ship that would later just be called "destroyer", the German Navy stayed with the idea of small crafts that were focus on their torpedo weapons.

Compared to the 1000t ships with 10,2 cm guns that were used in the Royal Navy at the outbreak of World War I, the biggest German torpedo boats were only about half the size and equipped with 8,8 cm guns as a secondary armamment to defend themselves against the British torpedo boat destroyers.

During the war, it got obvious that the artillery component of those boats had to be increased, therefore all torpedo boat classes laid down during wartime got more and larger guns - the climax were the large torpedo boats ("Große Torpedoboote") of the Design 1916 - with their four 15 cm guns and over 2000t in size they were the biggest and most powerful ships of their kind at the end of the war.

Its quite interesting that even those late designs officially never were called "destroyers", they were still labeled with the name "Torpedoboot".
http://www.german-navy.de/hochseeflotte ... index.html

Skriv svar