Ödeläggelse WWI
Ödeläggelse WWI
Från samma tillfälle som bilden med signaltrupperna.
- Bilagor
-
- Nya Europa artikelbild 04.jpg (194.22 KiB) Visad 3524 gånger
"Europa behöver ett krig vart 50:tionde år för att överleva."
Vi har redan överskridit den tiden...
Jag skrev en gång:
------------------------------text begin---------------------------
"Händelser i vår historia ...
Vi yvas gärna över våra ”Swenske bedrifter”.
Jodå, vi hade mycken djävulskap för oss i vårt eget lilla EU, under både vikingatiden och senare under stormaktstiden under Gustav II Adolf, Karl X och Karl XII.
Men kom ihåg att för de senaste; tiden var kort; - bara 100 år.
Vikingatiden hade bara sin mäktigaste tid under 80–90 år.
Vi hann med att grunda Ryssland ... Bosätta oss i Skottland, England, Normandie och döpa platserna efter svenska orter: Yvertofta, Enskede osv.
Knut den Store, Kung över Danmark, Norge och Stora Britannien med säte i Lund, blir ännu kortare, bara 4 år.
Vidare i Amerikas historia spelar ”Cowboy”-tiden en väsentlig faktor i hela Hollywoods väldiga produktion av Cowboyäventyr.
Men finns det verkligen utrymme för alla äventyr?
Jag menar, det var ju bara under 1865-1880 som boskapsdriften var aktuell, en knapp mansålder.
De flesta unga, medelåldern på en Cowboy var bara 24 år, knappt en av tio var skrivkunnig. En av hundra kunde hantera ett vapen och 60 % var av latin eller afrikanskt ursprung.
Något haltar ...
Andra skrev historien om den glamourösa tiden, aldrig kom Cowboyens egen berättelse i fokus, den var för tråkig ... En Dollar om dagen, från ökenhetta till arktisk vinter i trasiga kläder.
Ponnyexpressen varade bara i 18 år.
Senare i Europa varade Hitlers makt i knappt 12 år.
Sovjetunionen varade i 70 år.
Man undrar redan nu om EU kan vara så länge ...
Ibland glömmer vi proportionerna ...
Men vi glömmer också bort att; - under allt djävulskap vi har haft för oss, vi måste bedöma ”hjältarna”; - Utefter deras förutsättningar! - Inget annat!
Inte lägga in våra moderna moralaspekter i historien. Då är vi ärligast.
Vi är lite okonsekventa i vårt historiearv. Vi firar Gustav II Adolfs död med små kaffekakor. Några firar Karl XII:s död ... han som berikade vårt land med dugliga invandrare; - av invandrarfienliga grupper!
Något har gått galet!
När ska vi fira Olof Palmes död? Om två eller trehundra år?
Men firar vi egentligen, eller är det så att vi vill minnas, som misstolkas till ett firande?
Egentligen skulle det göras en avhandling om svenskarnas seder och bruk.
Men låt ingen svensk göra den.
Den hade aldrig blivit trodd!"
Roland
----------------text end--------------------------
Vi har redan överskridit den tiden...
Jag skrev en gång:
------------------------------text begin---------------------------
"Händelser i vår historia ...
Vi yvas gärna över våra ”Swenske bedrifter”.
Jodå, vi hade mycken djävulskap för oss i vårt eget lilla EU, under både vikingatiden och senare under stormaktstiden under Gustav II Adolf, Karl X och Karl XII.
Men kom ihåg att för de senaste; tiden var kort; - bara 100 år.
Vikingatiden hade bara sin mäktigaste tid under 80–90 år.
Vi hann med att grunda Ryssland ... Bosätta oss i Skottland, England, Normandie och döpa platserna efter svenska orter: Yvertofta, Enskede osv.
Knut den Store, Kung över Danmark, Norge och Stora Britannien med säte i Lund, blir ännu kortare, bara 4 år.
Vidare i Amerikas historia spelar ”Cowboy”-tiden en väsentlig faktor i hela Hollywoods väldiga produktion av Cowboyäventyr.
Men finns det verkligen utrymme för alla äventyr?
Jag menar, det var ju bara under 1865-1880 som boskapsdriften var aktuell, en knapp mansålder.
De flesta unga, medelåldern på en Cowboy var bara 24 år, knappt en av tio var skrivkunnig. En av hundra kunde hantera ett vapen och 60 % var av latin eller afrikanskt ursprung.
Något haltar ...
Andra skrev historien om den glamourösa tiden, aldrig kom Cowboyens egen berättelse i fokus, den var för tråkig ... En Dollar om dagen, från ökenhetta till arktisk vinter i trasiga kläder.
Ponnyexpressen varade bara i 18 år.
Senare i Europa varade Hitlers makt i knappt 12 år.
Sovjetunionen varade i 70 år.
Man undrar redan nu om EU kan vara så länge ...
Ibland glömmer vi proportionerna ...
Men vi glömmer också bort att; - under allt djävulskap vi har haft för oss, vi måste bedöma ”hjältarna”; - Utefter deras förutsättningar! - Inget annat!
Inte lägga in våra moderna moralaspekter i historien. Då är vi ärligast.
Vi är lite okonsekventa i vårt historiearv. Vi firar Gustav II Adolfs död med små kaffekakor. Några firar Karl XII:s död ... han som berikade vårt land med dugliga invandrare; - av invandrarfienliga grupper!
Något har gått galet!
När ska vi fira Olof Palmes död? Om två eller trehundra år?
Men firar vi egentligen, eller är det så att vi vill minnas, som misstolkas till ett firande?
Egentligen skulle det göras en avhandling om svenskarnas seder och bruk.
Men låt ingen svensk göra den.
Den hade aldrig blivit trodd!"
Roland
----------------text end--------------------------
Ursäkta men det där med att vikingarna grundade ryssland är bara en teori som inte går att bevisa ... det finns inga klara bevis på att vikingarna har grundat ryssland... bara för en viking som hetter Rys eller nåt sånt var där betyder inte att det var han som grundade ryssland för Ryssland heter inte Ryssland på ryska utan det heter Rossija.Roland skrev:"Europa behöver ett krig vart 50:tionde år för att överleva."
Vi har redan överskridit den tiden...
Jag skrev en gång:
------------------------------text begin---------------------------
"Händelser i vår historia ...
Vi yvas gärna över våra ”Swenske bedrifter”.
Jodå, vi hade mycken djävulskap för oss i vårt eget lilla EU, under både vikingatiden och senare under stormaktstiden under Gustav II Adolf, Karl X och Karl XII.
Men kom ihåg att för de senaste; tiden var kort; - bara 100 år.
Vikingatiden hade bara sin mäktigaste tid under 80–90 år.
Vi hann med att grunda Ryssland ... Bosätta oss i Skottland, England, Normandie och döpa platserna efter svenska orter: Yvertofta, Enskede osv.
Knut den Store, Kung över Danmark, Norge och Stora Britannien med säte i Lund, blir ännu kortare, bara 4 år.
Vidare i Amerikas historia spelar ”Cowboy”-tiden en väsentlig faktor i hela Hollywoods väldiga produktion av Cowboyäventyr.
Men finns det verkligen utrymme för alla äventyr?
Jag menar, det var ju bara under 1865-1880 som boskapsdriften var aktuell, en knapp mansålder.
De flesta unga, medelåldern på en Cowboy var bara 24 år, knappt en av tio var skrivkunnig. En av hundra kunde hantera ett vapen och 60 % var av latin eller afrikanskt ursprung.
Något haltar ...
Andra skrev historien om den glamourösa tiden, aldrig kom Cowboyens egen berättelse i fokus, den var för tråkig ... En Dollar om dagen, från ökenhetta till arktisk vinter i trasiga kläder.
Ponnyexpressen varade bara i 18 år.
Senare i Europa varade Hitlers makt i knappt 12 år.
Sovjetunionen varade i 70 år.
Man undrar redan nu om EU kan vara så länge ...
Ibland glömmer vi proportionerna ...
Men vi glömmer också bort att; - under allt djävulskap vi har haft för oss, vi måste bedöma ”hjältarna”; - Utefter deras förutsättningar! - Inget annat!
Inte lägga in våra moderna moralaspekter i historien. Då är vi ärligast.
Vi är lite okonsekventa i vårt historiearv. Vi firar Gustav II Adolfs död med små kaffekakor. Några firar Karl XII:s död ... han som berikade vårt land med dugliga invandrare; - av invandrarfienliga grupper!
Något har gått galet!
När ska vi fira Olof Palmes död? Om två eller trehundra år?
Men firar vi egentligen, eller är det så att vi vill minnas, som misstolkas till ett firande?
Egentligen skulle det göras en avhandling om svenskarnas seder och bruk.
Men låt ingen svensk göra den.
Den hade aldrig blivit trodd!"
Roland
----------------text end--------------------------
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
- Ort: Sverige
Om du inte kan så mycket om detta... hur vet du då att det finns fler argument?Bad Mr. Frosty skrev:Att man tror så har inte bara med någon viking vid namn Rys att göra, jag kan inte så mycket om detta men det finns betydligt fler argument för detta vad gäller ortsnamn områdes namn osv. Någon annan kanske vet mer?
Om du inte har några argument varför ens svara?
Det oxå en massa argument som säger emot det...
Det är ingen tvekan att dem har varit i ryssland... men har dem verkligen grundat ryssland det e frågan.
Man hör och läser många teorier om Rys eller Ryssland.
En teori är att de som bildare "rorslagen" var upphobet till ordet ros/rys.
En skara roddare som mot ersättning förde över varor och folk till Finland och nuvarande Ryssland.
Det finns - har jag hört - runristningar så långt ner i Ryssland som till Kiev. Nere i Odessa har hittats en låg sten med en runrad i böjd båge lydande: "Granne gjorde detta valv för sin kamrat Karl."
På en lejonskuptur som fördes från Alexandra i Egypten till Venedig på 1200-talet hittades senare på 1800-talet en runslinga med inskriptionen: ."..Kare vid Dundee och död är Boe. Torkel ristade runorna..."
Så långt ner som till Alexandria kom det vikingar eller handelsmän av nordiskt/baltiskt ursprung.
Överintendenten Carl Hårlman skriver 1746: "- Utav alla folkslag är oemotsägligen intet något mera begifvet på resor och utfärd än de svenska, hvaruti som uti mucket annat de rölja deras härkomst från de genom deras flyttning och härfärd bekante och namnkunninge gamle Göter."
Om vi grundlade "Rusland/Rorslandet" är osäkert - men reste gjorde vi!
Vi lärde oss mycket och ödelade mer än vi någonsin kan reparera.
Vi lärde så småningom att inte slå isönder en kyrka bara för veta vad som finns inne i den. Vi öppnade den och steg in genom porten.
Det var lättare!
Men det tog några hundra år... vi lär oss fortfarande!
En teori är att de som bildare "rorslagen" var upphobet till ordet ros/rys.
En skara roddare som mot ersättning förde över varor och folk till Finland och nuvarande Ryssland.
Det finns - har jag hört - runristningar så långt ner i Ryssland som till Kiev. Nere i Odessa har hittats en låg sten med en runrad i böjd båge lydande: "Granne gjorde detta valv för sin kamrat Karl."
På en lejonskuptur som fördes från Alexandra i Egypten till Venedig på 1200-talet hittades senare på 1800-talet en runslinga med inskriptionen: ."..Kare vid Dundee och död är Boe. Torkel ristade runorna..."
Så långt ner som till Alexandria kom det vikingar eller handelsmän av nordiskt/baltiskt ursprung.
Överintendenten Carl Hårlman skriver 1746: "- Utav alla folkslag är oemotsägligen intet något mera begifvet på resor och utfärd än de svenska, hvaruti som uti mucket annat de rölja deras härkomst från de genom deras flyttning och härfärd bekante och namnkunninge gamle Göter."
Om vi grundlade "Rusland/Rorslandet" är osäkert - men reste gjorde vi!
Vi lärde oss mycket och ödelade mer än vi någonsin kan reparera.
Vi lärde så småningom att inte slå isönder en kyrka bara för veta vad som finns inne i den. Vi öppnade den och steg in genom porten.
Det var lättare!
Men det tog några hundra år... vi lär oss fortfarande!
-
Gutekrigaren
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
- Ort: Rom
Läs Per-Arne Bodins Ryssland och Europa, den är en lämplig introduktion till tidig rysk historia.
Vad gäller ryska ord som härstammar från nordiska finns det massvis. "Bröd" är ett exempel, "chleb" är detsamma som det svenska "(bröd)lev".
Ryssland och Rossija är samma ord, precis som att Göteborg och Gothenburg är samma...
Mvh Petter
Vad gäller ryska ord som härstammar från nordiska finns det massvis. "Bröd" är ett exempel, "chleb" är detsamma som det svenska "(bröd)lev".
Ryssland och Rossija är samma ord, precis som att Göteborg och Gothenburg är samma...
Mvh Petter
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 22 april 2002, 13:20
- Ort: Sverige
Vladimir_Ilich_Lenin skrev:Om du inte kan så mycket om detta... hur vet du då att det finns fler argument?Bad Mr. Frosty skrev:Att man tror så har inte bara med någon viking vid namn Rys att göra, jag kan inte så mycket om detta men det finns betydligt fler argument för detta vad gäller ortsnamn områdes namn osv. Någon annan kanske vet mer?
Om du inte har några argument varför ens svara?
Det oxå en massa argument som säger emot det...
Det är ingen tvekan att dem har varit i ryssland... men har dem verkligen grundat ryssland det e frågan.
Jag är rädd att du sjunker liga "lågt" som mig enligt dina normer, ditt inlägg skiljer sig i själva verket inte speciellt mycket från mitt. Du har inte heller något argument emot vad jag sa, så varför säga något? Du säger att det bara finns argument som säger emot det, vilka? Sedan så konstaterar du något. Ditt inlägg tillförde minst lika mycket som mitt om inte mindre.
Jag ska svara på frågan om varför jag svarade, tidigare i höstas när jag läste medeltiden så gick vi igenom vikingatiden lite hastigt, en lätt överblick sådär. Vad jag vill minnas så lade läraren fram en del argument som talade för det jag sa. Meningen med mitt inlägg var att väcka någon till liv som möjligen vet något, annars skulle konversationen avslutats där. Vilket kanske skulle vart lika bra ändå när vi nu ändå är off topic.
Du har fått svar på tal och jag ställde lika mycket en fråga som du nyss gjorde till mig.