Tyskarnas hjälmar ww1
- Hardy Kruger
- Medlem
Tyskarnas hjälmar ww1
Vad var anledningen till att ha en spets ovanpå hjälmen för den tyska soldaten?
- Johan Elisson
- Medlem
Det är naturligtvis bättre att bli huggen i huvudet än i axeln. Dessutom så hade den tidens soldater (1800-talet) skydd på axlarna (iaf enl. Kn Korrekt i denna tråd viewtopic.php?t=13517)Luno skrev: Men då får man ju hugget i axeln?![]()
Pickelhauben introducerades 1842. Det var först 1916 som den karekteristiska tyska stålhjälmen introducerades för att ge skydd mot splitter. Orsaken till att man inte hade stålhjälmar innan dess var att de iaf inte kunde ge något skydd mot kulor.Luno skrev: En plåthjälm borde hålla för ett sabelhugg?
Man kan nog med all rätt säga att 1914 var pickelhauben en relik från en svunnen tid, kanske var spikens funktion vid denna tidpunkt mer symbolisk än praktisk.
Jag vet inte tillräckligt mycket om rustningsmakeri för att säga varför rustningsmakare skapade hjälmar med kammar (som conquistadorernas) och upphöjningar på mitten som skulle styra undan slag från hjässan, men jag antar att de hade goda skäl för det.Luno skrev: Hade det inte varit bättre att ha två horn då som fångar upp sabeln
Plåt kunde inte stoppa kulor så jag antar att man inte tyckte att den extra vikten var värd besväret. Kanterna på pickelhauben var iofs förstärkta med metall och så fanns det kindskydd på hakbandet.Luno skrev:tack för svaret Solitaire
då måste jag ju ställa en korkad fråga var inte Pickelhauben av plåt?
Men tydligen så hade inte de andra arméerna några hjälmar alls till sina soldater förrän fransmännen introducerade Adrianhjälmen i stål 1915.