Versaillesfreden
Versaillesfreden
Mellan vilka länder gällde versaillesfreden, tyskland och frankrike eller tyskland - frankrike, storbritannien?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Versaillesfreden var ett fredsfördrag mellan Tyskland och dess fiender. [ Frankrike, Storbritannien, Serbien, Japan, Italien, Rumänien och USA] I detta fördrag ålades Tyskland att betala 138 miljarder guldmark i skadestånd, reducera armén till 100.000 man. Man fick inte ha stridsvagnar, ubåtar, flygplan, tungt artilleri eller gas. Flottan reglerades till sex pansarskepp och sex lätta kryssare. Resten av marinen skulle överlämnas till England. General- och marinstaberna upplöstes och militärskolor stängdes. Tyskland utestängdes ur NF.
Elsass-Lothringen avträddes till Frankrike, Nordschleswig/slesvig [Sønderjylland] till Danmark, Oberschlesien, Västpreussen och Posen till Polen, Eupen-Malmédy till Belgien och Saarlandet [Frankrike fick ekonomiskt utnyttja dess resurser] styrdes av FN och Danzig blev en fristad. Alla kolonier i Afrika [Östafrika, Kamerun, Togoland] och i Asien avträddes och Rhenlandet förklarades demilitariserat [inga trupper från tysk sida fick finnas där och inga gränsbefästningar fick byggas där] Tyskland fick ta det moraliska ansvaret för hela kriget. Därmed förlorade Tyskland:
13 % av dess forna yta, 10 % av dess befolkning och 15 % av produktionen.
/Martin
Elsass-Lothringen avträddes till Frankrike, Nordschleswig/slesvig [Sønderjylland] till Danmark, Oberschlesien, Västpreussen och Posen till Polen, Eupen-Malmédy till Belgien och Saarlandet [Frankrike fick ekonomiskt utnyttja dess resurser] styrdes av FN och Danzig blev en fristad. Alla kolonier i Afrika [Östafrika, Kamerun, Togoland] och i Asien avträddes och Rhenlandet förklarades demilitariserat [inga trupper från tysk sida fick finnas där och inga gränsbefästningar fick byggas där] Tyskland fick ta det moraliska ansvaret för hela kriget. Därmed förlorade Tyskland:
13 % av dess forna yta, 10 % av dess befolkning och 15 % av produktionen.
/Martin
-
Knivmakaren
- Ny medlem
Hur var det med det egentligen....?? Tyskland utträdde ju ur Nationernas Förbund efter Hitlers maktövertagande 1933.Martin Tunström skrev: Tyskland utestängdes ur NF.
/Martin
Segrarmakterna i 1:a världskriget och en del neutrala stater ingick i NF (bla Sverige) men när kom Tyskland in i NF ? Nån som vet ?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Tyskland blev medlem i NF, under utrikesminister Stresemann, år 1926.Knivmakaren skrev:Hur var det med det egentligen....?? Tyskland utträdde ju ur Nationernas Förbund efter Hitlers maktövertagande 1933.Martin Tunström skrev: Tyskland utestängdes ur NF.
/Martin
Segrarmakterna i 1:a världskriget och en del neutrala stater ingick i NF (bla Sverige) men när kom Tyskland in i NF ? Nån som vet ?
/Martin
Jag tillåter mig att citera en bra källa i ämnet, mig självHans skrev:Jag vet inte om det är på plats här men i FN's arkiv i Genève finns en hel del om NF.
http://www.unog.ch/library/archives/lon/ovrvfset.html
Inklusive källförteckningar på sådana där "böcker" om nu någon har hört talas om dem
En bild på Saar kommissionen och en på Palais des Nations. NF flyttade in i palatset i våren 36, efter Saarhistorien. Det används fortfarande idag av FN's ekonomiska kommission för Europa (UNECE) och är väl värt ett besök om man har vägarna förbi Genève. Mer info här http://www.unog.ch/unog01/Files/011_visit/f11_main.html
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Knivmakaren
- Ny medlem
Hitler hade nog bestämt sig för krig ändå. Versaillediktatet var bara en av många ursäkter han hade för att elda upp massorna med. Han var helt inställd sedan länge på att Tyskland måste expandera - genom krig.Gröfaz skrev:Lite orättvisa vilkor egentligen. om de de vinnande stormakterna hade valt att inte totalt suga musten ur tyskland så hade vi kanske sluppit ww2...
Om inte Tysklands läge hade varit så illa ställt som det var dels beroende av börskrachen dels beroende på det nyss nämnda skadeståndet är det inte alltför troligt att nationens befolkning hade gått på Hr Hitlers politiska svammel och därmed inte valt honom alternativt inte trott på hans genomskinliga bortförklaringar när han införde en enpartistat.Knivmakaren skrev:Hitler hade nog bestämt sig för krig ändå. Versaillediktatet var bara en av många ursäkter han hade för att elda upp massorna med. Han var helt inställd sedan länge på att Tyskland måste expandera - genom krig.
Det är iallafall möjligt att mildare fredsvillkor för tyskland hade mildrat effeketn av en tysk diktatur.
/Martin
Det som verkligen fick de tyska förhandlarna att gå i taket i Versailles var väl det faktum att de allierade gav Tyskland skulden för krigsutbrottet.
Är det sant att den tyska delegationen "vallades" runt på de gamla slagfälten på västfronten innan förhandlingarna för att visa vad deras land ställt till med??
Är det sant att den tyska delegationen "vallades" runt på de gamla slagfälten på västfronten innan förhandlingarna för att visa vad deras land ställt till med??
Att Tyskland fick skulden krigsutbrottet. Använvände väll Adolf Hitler starkt i sin propaganda för sitt parti.matte_a skrev:Det som verkligen fick de tyska förhandlarna att gå i taket i Versailles var väl det faktum att de allierade gav Tyskland skulden för krigsutbrottet.
Jag har inga källor eller exempel, men jag är nästan säker på att så var fallet. Någon som har det?
Andreas
-
Oceanic815
- Tidigare medlem
Jag har för mig att USA aldrig ratificierade versailles freden utan gjorde egna förhandlingar med Tyskland. Detta kunde inte Frankrike eller Storbritannien förhindra då dem var allt för beroende av USA för kommande uppbyggnad. Det finns till och med amerikanska senatorer som avvisade Versailles freden. Ja, det var ju senaten som röstade ner ratificeringenMartin Tunström skrev:Versaillesfreden var ett fredsfördrag mellan Tyskland och dess fiender. [ Frankrike, Storbritannien, Serbien, Japan, Italien, Rumänien och USA]
/Martin
För övrigt håller jag med:
Lite orättvisa vilkor egentligen. om de de vinnande stormakterna hade valt att inte totalt suga musten ur tyskland så hade vi kanske sluppit ww2...
//Bedrettin
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Man kan väl inte blunda för att freden gentemot Tyskland var väldigt hård? Jag har alltid uppfattat det som att Tyskland fick bära hundhuvudet. Frågan fall ansvaret för kriget låg på deras sida är väl tämligen komplicerad.
Faktum är väl dock som du skriver Bedrettin, USA ville att Tyskland skulle få en mild fred, främst Wilson då.
/Robert Sköld
Faktum är väl dock som du skriver Bedrettin, USA ville att Tyskland skulle få en mild fred, främst Wilson då.
/Robert Sköld