Versaillesfreden

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
mjo
Ny medlem

Versaillesfreden

Inlägg av mjo » 17 mars 2004, 16:22

Mellan vilka länder gällde versaillesfreden, tyskland och frankrike eller tyskland - frankrike, storbritannien?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 mars 2004, 16:42

Versaillesfreden var ett fredsfördrag mellan Tyskland och dess fiender. [ Frankrike, Storbritannien, Serbien, Japan, Italien, Rumänien och USA] I detta fördrag ålades Tyskland att betala 138 miljarder guldmark i skadestånd, reducera armén till 100.000 man. Man fick inte ha stridsvagnar, ubåtar, flygplan, tungt artilleri eller gas. Flottan reglerades till sex pansarskepp och sex lätta kryssare. Resten av marinen skulle överlämnas till England. General- och marinstaberna upplöstes och militärskolor stängdes. Tyskland utestängdes ur NF.

Elsass-Lothringen avträddes till Frankrike, Nordschleswig/slesvig [Sønderjylland] till Danmark, Oberschlesien, Västpreussen och Posen till Polen, Eupen-Malmédy till Belgien och Saarlandet [Frankrike fick ekonomiskt utnyttja dess resurser] styrdes av FN och Danzig blev en fristad. Alla kolonier i Afrika [Östafrika, Kamerun, Togoland] och i Asien avträddes och Rhenlandet förklarades demilitariserat [inga trupper från tysk sida fick finnas där och inga gränsbefästningar fick byggas där] Tyskland fick ta det moraliska ansvaret för hela kriget. Därmed förlorade Tyskland:

13 % av dess forna yta, 10 % av dess befolkning och 15 % av produktionen.

/Martin

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 17 mars 2004, 20:52

Lite orättvisa vilkor egentligen. om de de vinnande stormakterna hade valt att inte totalt suga musten ur tyskland så hade vi kanske sluppit ww2...

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 18 mars 2004, 08:05

Gröfaz skrev:Lite orättvisa vilkor egentligen. om de de vinnande stormakterna hade valt att inte totalt suga musten ur tyskland så hade vi kanske sluppit ww2...
Jepp, vilken läxa det blev, så sen andravärldskriget så brukar fredsuppgörelserna bli mindre drakoniska.

Knivmakaren
Ny medlem

Inlägg av Knivmakaren » 18 mars 2004, 13:25

Martin Tunström skrev: Tyskland utestängdes ur NF.

/Martin
Hur var det med det egentligen....?? Tyskland utträdde ju ur Nationernas Förbund efter Hitlers maktövertagande 1933.
Segrarmakterna i 1:a världskriget och en del neutrala stater ingick i NF (bla Sverige) men när kom Tyskland in i NF ? Nån som vet ?

Ickx
Medlem

Inlägg av Ickx » 18 mars 2004, 13:44

Tyskland fick komma med 1926. Jag vill minnas att man lät Tyskland vänta lite med böterna någon gång i samma veva också,

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 18 mars 2004, 13:45

Knivmakaren skrev:
Martin Tunström skrev: Tyskland utestängdes ur NF.

/Martin
Hur var det med det egentligen....?? Tyskland utträdde ju ur Nationernas Förbund efter Hitlers maktövertagande 1933.
Segrarmakterna i 1:a världskriget och en del neutrala stater ingick i NF (bla Sverige) men när kom Tyskland in i NF ? Nån som vet ?
Tyskland blev medlem i NF, under utrikesminister Stresemann, år 1926.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 18 mars 2004, 14:01

Hans skrev:Jag vet inte om det är på plats här men i FN's arkiv i Genève finns en hel del om NF.

http://www.unog.ch/library/archives/lon/ovrvfset.html

Inklusive källförteckningar på sådana där "böcker" om nu någon har hört talas om dem

En bild på Saar kommissionen och en på Palais des Nations. NF flyttade in i palatset i våren 36, efter Saarhistorien. Det används fortfarande idag av FN's ekonomiska kommission för Europa (UNECE) och är väl värt ett besök om man har vägarna förbi Genève. Mer info här http://www.unog.ch/unog01/Files/011_visit/f11_main.html

MVH

Hans
Jag tillåter mig att citera en bra källa i ämnet, mig själv :lol: från Saartråden.

MVH

Hans

Knivmakaren
Ny medlem

Inlägg av Knivmakaren » 18 mars 2004, 14:03

Gröfaz skrev:Lite orättvisa vilkor egentligen. om de de vinnande stormakterna hade valt att inte totalt suga musten ur tyskland så hade vi kanske sluppit ww2...
Hitler hade nog bestämt sig för krig ändå. Versaillediktatet var bara en av många ursäkter han hade för att elda upp massorna med. Han var helt inställd sedan länge på att Tyskland måste expandera - genom krig.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 20 mars 2004, 19:05

Knivmakaren skrev:Hitler hade nog bestämt sig för krig ändå. Versaillediktatet var bara en av många ursäkter han hade för att elda upp massorna med. Han var helt inställd sedan länge på att Tyskland måste expandera - genom krig.
Om inte Tysklands läge hade varit så illa ställt som det var dels beroende av börskrachen dels beroende på det nyss nämnda skadeståndet är det inte alltför troligt att nationens befolkning hade gått på Hr Hitlers politiska svammel och därmed inte valt honom alternativt inte trott på hans genomskinliga bortförklaringar när han införde en enpartistat.

Det är iallafall möjligt att mildare fredsvillkor för tyskland hade mildrat effeketn av en tysk diktatur.

/Martin

matte_a
Ny medlem

Inlägg av matte_a » 25 mars 2004, 10:09

Det som verkligen fick de tyska förhandlarna att gå i taket i Versailles var väl det faktum att de allierade gav Tyskland skulden för krigsutbrottet.

Är det sant att den tyska delegationen "vallades" runt på de gamla slagfälten på västfronten innan förhandlingarna för att visa vad deras land ställt till med??

munk
Ny medlem

Inlägg av munk » 30 april 2004, 18:31

matte_a skrev:Det som verkligen fick de tyska förhandlarna att gå i taket i Versailles var väl det faktum att de allierade gav Tyskland skulden för krigsutbrottet.
Att Tyskland fick skulden krigsutbrottet. Använvände väll Adolf Hitler starkt i sin propaganda för sitt parti.

Jag har inga källor eller exempel, men jag är nästan säker på att så var fallet. Någon som har det?

Andreas

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 30 april 2004, 22:24

De var viktigt för de allierade att ge Tyskland skulden för första värdskriget, för enligt dåtidens synset/praxis kunde man först då kräva skadestånd av Tyskland.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 3 augusti 2004, 17:39

Martin Tunström skrev:Versaillesfreden var ett fredsfördrag mellan Tyskland och dess fiender. [ Frankrike, Storbritannien, Serbien, Japan, Italien, Rumänien och USA]
/Martin
Jag har för mig att USA aldrig ratificierade versailles freden utan gjorde egna förhandlingar med Tyskland. Detta kunde inte Frankrike eller Storbritannien förhindra då dem var allt för beroende av USA för kommande uppbyggnad. Det finns till och med amerikanska senatorer som avvisade Versailles freden. Ja, det var ju senaten som röstade ner ratificeringen

För övrigt håller jag med:
Lite orättvisa vilkor egentligen. om de de vinnande stormakterna hade valt att inte totalt suga musten ur tyskland så hade vi kanske sluppit ww2...

//Bedrettin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 augusti 2004, 19:49

Man kan väl inte blunda för att freden gentemot Tyskland var väldigt hård? Jag har alltid uppfattat det som att Tyskland fick bära hundhuvudet. Frågan fall ansvaret för kriget låg på deras sida är väl tämligen komplicerad.

Faktum är väl dock som du skriver Bedrettin, USA ville att Tyskland skulle få en mild fred, främst Wilson då.

/Robert Sköld

Skriv svar