tjänstgöring

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
basset
Ny medlem

tjänstgöring

Inlägg av basset » 11 mars 2004, 22:11

Hur lång tjänstgöring gick soldater igenom, från dessa länder:Tyskland, Frankrike, Storbritanien. Var det obligatoriskt för alla män att ta tjänstgöring och tvingas in i kriget.

Sedan har jag en annan fråga gällande Ingenmansland vid Somme, hur brett var Ingenmansland som mest och som minst mellan tyskarna och de allierade.

Sista frågorna gäller de granater som sköts mot Tyskarna en vecka innan Sommeanfallet 1 Juli1916. Hur många av de 1500000 granater var så kallade blindgångare? Sedan undrar jag var det var för typ av granater, om det var splitter eller något annat? Hur skydda sig tyskarna under det bombardemanget, befann de sig i skyddsrum eller stod de på lur för att se när det väntade anfallet skulle komma? Hur stor kraft hade granaterna, kunde de förstöra hela skyddsrum som befann sig 15 meter under marken?
Till sist användes det även stridsgas under de månader som anfallet pågick

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: tjänstgöring

Inlägg av Hans » 12 mars 2004, 10:23

Oj då, det var mycket på en gång. Vi får se vad jag kan spåna ihop...

Hur lång tjänstgöring gick soldater igenom, från dessa länder:Tyskland, Frankrike, Storbritanien. Var det obligatoriskt för alla män att ta tjänstgöring och tvingas in i kriget.

Före kriget hade britterna en frivillig arme, de införde värnplikt under kriget. Frankrike och Tyskland hade värnplikt från start. Jag gissar att den fredstida utbildningen (värnplikten) inte var så lång, definitivt under ett år. Den enskilde soldaten hade inte så mycket att lära sig som idag. Däremot var tjästgöringsplikten under krig troligen obegränsad.

Sedan har jag en annan fråga gällande Ingenmansland vid Somme, hur brett var Ingenmansland som mest och som minst mellan tyskarna och de allierade.

Utan att ha några källor om ingenmansland, som minst - drygt handgranatsavstånd och som mest - kanske någon kilometer eller två. Medelavståndet ett par hundra meter.

Sista frågorna gäller de granater som sköts mot Tyskarna en vecka innan Sommeanfallet 1 Juli1916. Hur många av de 1500000 granater var så kallade blindgångare?

Många, om vi bara spånar och säger att mellan en promille och en procent inte exploderade så har vi 1 500-15 000. En exakt siffra är förstås omöjlig att få fram. Men än i dag dör folk i Frankrike och Belgien av granater från första världskriget.

Sedan undrar jag var det var för typ av granater, om det var splitter eller något annat?

Granaterna var huvudsakligen sprängranater med eller utan fördröjd utlösning (för att tränga in i jorden innan explosionen - mot befästningar)

Hur skydda sig tyskarna under det bombardemanget, befann de sig i skyddsrum eller stod de på lur för att se när det väntade anfallet skulle komma?

De befann sig i skyddsrum, förutom enstaka stackars poster i observationsvärn.

Hur stor kraft hade granaterna, kunde de förstöra hela skyddsrum som befann sig 15 meter under marken?

Helt beroende på kalibern på kanonerna, huvudelen var av mindre kaliber (i detta sammanhang låt säga under 15cm) med en sprängämnesvikt på mindre än 10kg, de var effektivast med sitt splitter mot mer eller mindre oskyddad trupp. Men det fanns värre pjäser, värstingen var den franska Schneiders 52cm haubits med en granat på ~1,5 ton varav ~300kg sprängämne. Men 15 m under marken är man hyfsat säker, men alla var inte 15 m under. Britterna hade säkert pjäser på 30-40cm med vid Somme.

Till sist användes det även stridsgas under de månader som anfallet pågick

Jag är nästan säker, men du får leta efter källor. Googlar du på "Somme" och "1916" hittar du säkert massor.

MVH

Hans

edit - tips, beskriv i titeln på tråden vad du undrar över t.ex "Diverse frågor runt Sommslaget"

basset
Ny medlem

minor innan Somme slaget

Inlägg av basset » 12 mars 2004, 17:09

vad var det för 17 eller 19 minor man sprängde strax innan offensiven 1 Juli. Har hört att de var mycket kraftiga och hur fick man över de till de tyska skyttegravarna? Grävde man tunnlar eller?

Användarvisningsbild
Hans

Re: minor innan Somme slaget

Inlägg av Hans » 12 mars 2004, 17:29

basset skrev:vad var det för 17 eller 19 minor man sprängde strax innan offensiven 1 Juli. Har hört att de var mycket kraftiga och hur fick man över de till de tyska skyttegravarna? Grävde man tunnlar eller?
Japp, tunnlar, men inte vid Somme:

The biggest blast behind or under enemy lines erupted in Belgium between Ypres and Warneton on June 7, 1917, when Australians and Canadians at 11 sites along an 8-mile (13-kilometer) stretch of Messines Ridge detonated 933,000 pounds of explosives (466 tons), mainly ammonol. No official estimate of German casualties ever was released, but 10,000 men were missing and 7,350 were prisoners of war when the battle was over

19 laddningar detonerade, en gick av på femtiotalet och dödade turligt nog bara en ko...och en, den sista, ligger där och väntar....

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 mars 2004, 17:53

Yup, men det fanns minor även vid Somme. På morgonen den 1:e juli sprängdes 17 stora minor när anfallet inleddes. Se film av krigsfotografen Geoffrey Malins här.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 15 mars 2004, 10:33

Sarvi skrev:Yup, men det fanns minor även vid Somme. På morgonen den 1:e juli sprängdes 17 stora minor när anfallet inleddes. Se film av krigsfotografen Geoffrey Malins här.
I stand corrected, så de var även använda där - fick jag lära mig något nytt igen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 15 mars 2004, 14:30

Britternas artilleri vid Somme borde ha bestått av bl.a. följande pjäser:

Ordnance QF 18pdr Gun

Kaliber: 84mm
Max elevation: 16 grader
Projektilvikt: 8.4 kg
Max skottvidd: 8'700m

Ordnance QF 4.5in Howitzer

Kaliber: 114mm
Max elevation: 45 grader
Projektilvikt: 15.9 kg
Max skottvidd: 6'400m

Ordnance QF 60pdr Mk1

Kaliber: 127mm
Max elevation: 21.5 grader
Projektilvikt: 27.2 kg
Max skottvidd: 11'245m

BL 6in 26-cwt Howitzer Mk1

Kaliber: 152mm
Projektilvikt: 39 kg
Max skottvidd: 10'425m

BL 8in Howitzer

Kaliber: 203mm
Projektilvikt: 91 kg
Max skottvidd: 11'250m

12in Railway Howitzer

Kaliber: 305mm
Projektilvikt: 340 kg
Max skottvidd: 13'000m

14in Railway Gun

Kaliber: 356mm
Projektilvikt: 719 kg
Max skottvidd: >22'000m (troligvis 35'000-40'000m)

Av dessa borde bara de fyra sista ha haft någon verkan mot djupt belägna skyddsrum
genom sin stora projektilvikt och höga elevation (och därigenom branta nedslagsvinklar),
samtidigt som de två sista borde vara för slagkraftiga för att sättas in mot de främsta fientliga linjerna.

Ordnance QF 18pdr Gun, som troligtvis var den vanligaste pjäsen hade försummbar verkan
mot en nedgrävd fiende, p.g.a. sin ringa projektilvikt och sin flacka projektilbana.

Användarvisningsbild
MrMR
Medlem

Inlägg av MrMR » 20 mars 2004, 19:16

Jag har för mig att värnplikten i Frankrike innan kriget var två eller tre år. Kom ihåg att snart nog alla kontinentala stater hade färska (mindre än 100 år gamla) erfarenheter av effektiviteten hos stora värnpliktsarmeer som slogs för ideal. Napoleonkrigen, Fransk-tyska Kriget och dessutom hade världen dessutom sett hur det gick i det Nordamerikanska inbördeskriget.

Man satsade på att ha stora välutbildade värnpliktsarmeer som dessutom kunde mobiliseras fort.

/Martin

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 mars 2004, 13:10

MrMR skrev: Jag har för mig att värnplikten i Frankrike innan kriget var två eller tre år. Kom ihåg att snart nog alla kontinentala stater hade färska (mindre än 100 år gamla) erfarenheter av effektiviteten hos stora värnpliktsarmeer som slogs för ideal. Napoleonkrigen, Fransk-tyska Kriget och dessutom hade världen dessutom sett hur det gick i det Nordamerikanska inbördeskriget.

Man satsade på att ha stora välutbildade värnpliktsarmeer som dessutom kunde mobiliseras fort.

/Martin
Jag får nog backa från min första gissning och hålla med dig, i Tyskland (Elsass åtminstone) var värnplikten sju år fr.o.m. 1867, dock "bara" tre år aktivt.

La loi du 9 novembre 1867 (Gesetz, betreffend die Verpflichtung zum Kriegsdienste) stipule que dans tous les États de la Confédération, tout homme dès l'âge de 20 ans était astreint à un service militaire obligatoire dont la durée était de sept ans, dont trois ans de service actif ininterrompu et de quatre ans dans la réserve
http://www.nithart.com/servmial.htm

I Frankrike gick värnpliketen upp från två år till tre 1913.
Le 7 août 1913, la durée du service est augmentée de 2 à 3 ans pour faire face aux classes allemandes beaucoup plus nombreuses que les françaises. L’armée Impériale disposait de 850.000 hommes contre seulement 540.000 en France.
http://www.nithart.com/servmifr.htm

MVH

Hans

matte_a
Ny medlem

Inlägg av matte_a » 25 mars 2004, 10:02

"Sista frågorna gäller de granater som sköts mot Tyskarna en vecka innan Sommeanfallet 1 Juli1916. Hur många av de 1500000 granater var så kallade blindgångare? Sedan undrar jag var det var för typ av granater, om det var splitter eller något annat? Hur skydda sig tyskarna under det bombardemanget, befann de sig i skyddsrum eller stod de på lur för att se när det väntade anfallet skulle komma? Hur stor kraft hade granaterna, kunde de förstöra hela skyddsrum som befann sig 15 meter under marken?"

Finns uppgifter på att så många som 25% av de engelska granaterna var blindgångare under det inledande bombardemanget vid Somme. Det var tändröret det var fel på, när marken var mjuk och lerig som den var vid Somme så detonerade inte granaten utan "plumsade" bara ner i dyn. Efter Somme togs ett nytt anslagsrör fram som var betydligt känsligare.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 5 april 2004, 16:45

Intressant är att Storbritannien inte införde värnplikt förän 1916! Fram tills dess förlitade man sig på frivilliga. Efter 1918 återgick landet till att enbart ha en värvad frivillig armé.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 6 april 2004, 13:35

Lite mer om den tyska arméns tjänstgöringstider. I boken The German Army in World War 1 (1) 1914-15 av Nigel Thomas Osprey Men-at-Arms 394 skriver man att alla tyska män från 17 års ålder till 45 års ålder var förpliktade att tjänst göra i de väpnade styrkorna. Denna period på 29år var dock indelad enligt följande 17-20 år i Landsturm, 21-22 år i Stehendes Heer (den stående hären där den egentlig militär utbildningen ägde rum. Hälften av 21-22åringarna kom dock av olika skäl att aldrig tjänstgöra i den stående armén utan tilldelades Ersatzreserve (ersättningsreserven, ett begrepp som känns igen från min egen mönstring i början av 1990-talet). Från 23-27 var de tyska männen tilldelade reserven och därefter till 38års ålder Landwehr. Från 39-45års ålder tillhörde man åter Landsturm.

Vid sidan om det ordinarie värnpliktsystemets tjänstgöringstider fanns också möjligheten att anmäla sig som 1-års frivillig innan ens ordinarie tid var inne. Den 3 oktober 1914 avskaffades dock denna möjlighet.

Under kriget sattes dock denna rotation ur spel och även män över 45 behölls i tjänst för resten av kriget.

/MK

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 26 juli 2007, 09:50

Tydligen är blindgångare ifrån 1vk fortfarande ett problem i Makedonien, myndigheterna varnade att
dom kan smälla nu i den extrema värmeböljan i området.
Nån som har någon länk om blindgångare som är kvar sedan 1vk?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 26 juli 2007, 10:46

Kolla här viewtopic.php?t=29878

Det finns flera trådar om detta i mitärteknikavdelningen.

MVH

Hans

Skriv svar