Gerillakrig i Österrike

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Gerillakrig i Österrike

Inlägg av Anton Severin » 30 januari 2004, 19:00

Jag har en polare som många gånger har påstått att hans farfar/morfar tjänstgjorde i den österrikiska armén och att han där kämpade emot tyskarna när de invaderade. Jag har varje gång påpekat att införlivandet av Österrike i Det Tyska Riket genomfördes utan att ett enda skott avfyrades. Denna diskussion har rört om det rejält i mitt huvud.
Men så idag läste jag något intressant i boken POLAND AND SCANDINAVIA 1939-1940 av Will Fowler.
Där står följande:

The Austrian Nazis fronted by Arthur Seyss-Inquart had pressed for union with Germany and the Austrian Legion, the military arm of the Austrian Nazis, had waged a guerrilla war against the goverment i Vienna.

Kan detta förklara mitt mysterium eller var det bara sporadiska sabotöruppdrag, utförda av amatörer, som förekom? Eller var det så att det var en organiserad gerillagrupp på flera hundra man som orsakade den österrikiska regeringen stora problem.

Skulle bli glad om jag kunde ge min vän ett riktigt svar på vad det var hans farfar/morfar tjänstgjorde som och för vem han stred.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 31 januari 2004, 11:25

Det fanns ett österrikiskt fascistparti, som så vitt jag vet var tyskfientliga, och mer inriktade på samarbete med Mussolini. Det förekom till och med strider mellan pro-italienska fascister och pro-tyska nazister, om jag inte missminner mig.

Kan det vara detta du tänker på?

Skriv svar