Hindenburgkatastrofen

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Hindenburgkatastrofen

Inlägg av Gatzu » 11 januari 2004, 07:55

Vad var egentligen orsaken till Hindenburgkatastrofen?

Joachim
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 16 mars 2003, 23:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Joachim » 11 januari 2004, 11:29

Det var länge ovisst vad som hände, men forskare tror att skinnet till ballongen och att det nya skyddande överdraget skapade statisk elektricitet i den månen att det skulle kunna flyga i luften i princip när som helst pga den högexplosiva gasen "hydrogen" som tyskarna använde.

Användarvisningsbild
snyde
Medlem
Inlägg: 122
Blev medlem: 1 juli 2003, 02:59
Ort: Stockholm

Inlägg av snyde » 11 januari 2004, 12:02

Hydrogen = väte.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 januari 2004, 13:20

Vätgas då då. :) Orsaken till att Hindenburg inte använde Helium istället (vilket inte var brandfarligt) var att USA inte ville exportera detta till Nazityskland.

Men enligt denna sida berodde antändningen inte på gasen i sig, utan på att tyget i höljet gjort brandfarligt pågrund av ett nytt skyddshölje, som brann som fnöske. Och när detta antändes av den statiska elektriska urladdningen från masten, så gick det som det gick. Även rörliga bilder finns tydligen på sidan:
http://www.vidicom-tv.com/tohiburg.htm

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 11 januari 2004, 13:36

Vetenskapens värld vissade en dokumentär kring teorin med det brandfarliga höljet för några år sedan. Den var IMHO väldigt övertygande, de testade tom ett par bitar av Hindenburgs hölje. De var extremt lättantändliga och brann väldigt våldsamt.
/Daniel

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 11 januari 2004, 13:37

Ville? Kunde inte.
Amerikanerna hade tillfrågats om hur mycket helium de hade och varje firma hade uppgivit det nationella förrådet av helium inte det egna.
Så man använde väte eftersom USA upptäckte att de inte alls hade så mycket helium som de trodde vid närmare undersökning.
Varför skulle USA vägra sälja något till tyskland? Man var inte särskilt anti-nazistisk vid den tidpunkten.

(Källa: program jag såg på Discovery för en oherrans massa år sedan)

Sedan skall man inte underskatta vätet. Hindenburg gjorde åtskilligabturer fram och tillbaka över atlanten, liksom flera andra passagerarzeppelinare. Jag har hört siffran 36000 passagerare som åkt med Hindenburg sammanlagt innan hon small.

(eller var det Graf Zeppelin? En av dem brann upp på din jungfruresa har jag för mig) och hursomhelst dog inte såvärst många när Hindenburg brann. Färre än när ett jetplan kraschar kan jag lova.

(Märks det att jag tycker om zeppelinare och vill förvara dem och deras rykte? :D )

Användarvisningsbild
Darius
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 februari 2003, 10:01
Ort: Härnösand

Inlägg av Darius » 11 januari 2004, 15:06

Den 6 maj 1936 är det dags att inviga den första kommersiella passagerarrutten mellan Europa och Nordamerika. Totalt går 10 turer under året med mer än 1 600 passagerare. Graf Zeppelin sköter trafiken på Sydamerika. Från hösten 1936 står nya hangarer klara i Frankfurt som nu blir europeisk ändstation. Flytten från Friedrichshafen (400 m ö h) till Frankfurt (100 m ö h) innebär att luftskeppen kan öka sin last vid starten med 8 ton. Göring har trots sin skepsis gentemot "ballongerna" flyttat över luftskeppstrafiken till ett nytt företag, ett dotterbolag till Lufthansa, och dessutom gett klartecken till att man i Friedrichshafen börjar bygga LZ 130, i princip ett systerskepp till Hindenburg.
Den 3 maj 1937 startar den nya säsongens första passagerarflygning över Atlanten. Planeringen omfattar 17 dubbelturer, men det blir inte ens en. Vid landningen strax före skymningen den 6 maj 1937 fattar ju Hindenburg eld och brinner upp.
Säg "luftskeppet Hindenburg" och vi tänker alla på Katastrofen som orsakade ond bråd död i ett ragnarök av förintande flammor. Vi får en döende dinosaurier för ögonen och hör en radioreporters gråtfyllda röst: "Oh, the Humanity and all ...".
Vi har glömt (eller aldrig hört talas om) att de flesta ombord på Hindenburg överlevde - inte mindre än 61 personer (23 passagerare och 38 besättningsmän). De som omkom - i och för sig illa nog - var 35 ombordvarande (13 passagerare och 22 besättningsmän) och en person på marken. Av de två svenskarna ombord dog en journalist, Stockholms-Tidningens flygreporter Birger Brinck, medan AGA-chefen, kammarherre Rolf von Heidenstam fanns bland de överlevande.
De dåtida luftskeppsentusiasterna vill förklara olyckan som orsakad av sabotage, men de två av varandra oberoende kommissionerna som utreder haveriet kommer bara fram till att inget säkert kan fastslås, men att en elektrisk urladdning från atmosfären i kombination med en gasläcka i aktern förefaller vara mest trolig orsak. Hindenburg sköt på landningen i väntan på att regnväder över Lakehurst skulle försvinna och gjorde några tvära (påfrestande) svängar på slutet. Den sista halvtimmen har luftskeppet varit ovanligt baktungt. Under 1990-talet har den alternativa teorin framförts att urladdningen i luften antänt höljets färg - vilken på Hindenburg hade en ny sammansättning. Detta är dock inget nytt - just det händelseförloppet diskuteras redan 1937. I en roman - filmad med George C. Scott - är orsaken en tidsinställd bomb utplacerad av en passagerare som tänkt sig att den skulle detonera senare.

Hindenburg blir det sista stora välkända luftskeppet före andra världskriget, men är det också det allra sista i världshistorien?
I slutet av mars 1936 genomför Graf Zeppelin och Hindenburg en tredagarstur runt hela Tyskland - die Deutschlandfahrt - som ett inslag i den nazistiska valpropagandan inför valet den 29 mars. Eckener är inte med. Miljoner flygblad och tusentals flaggor kastas ut, och högtalare skräller ut budskapet till alla att göra sin plikt, dvs rösta på Hitler.
Fastän Hindenburg bara är några meter längre än Graf Zeppelin rymmer det nya luftskeppet nästan dubbelt så mycket gas med kraftigt ökad lastförmåga som resultat.
Den 31 mars 1936 anträder Hindenburg sin första resa till Sydamerika. Eckener är ombord, men för inte befälet. Det säges att han råkat i onåd hos nazisterna och därför bara får vara passagerare.
Taget från : http://www.ungermark.se/boden.html

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Re: Hindenburg katastrofen

Inlägg av map358 » 11 januari 2004, 15:48

Det kan vara värt att påpeka att helium inte kan framställas utan utvinns ur naturgas eller ur luft. Detta gör att helium blir tämligen dyrt. Vätgas å andra sidan är förhållandevis enkelt och billigt att framställa (de flesta har säkert gjort det under någon kemilektion i skolan).
Helium är som bekant en inert gas och kan inte brinna, medan vätgas-luft-blandning är mycket explosiv. Vätgas ger i gengäld större lyftkraft än helium.
Balongerna i dåtidens zeppelinare läckte väl ut någon kubikmeter vätgas per timme och med tiden så samlades det säkert en hel del vätgas i zeppelinarens överdel. De som arbetade inne i zeppelinarens kropp hade speciella kläder och skor, tillverkade av material som inte kunde avge gnistor. Det samma gällde givetvis för deras verktyg. Jag antar att verktygen var tillverkade av brons eller mässing, kläder och skor troligen av linne och rågummi.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 11 januari 2004, 17:56

Har för mig läste nånstans, troligen i en fysiklärobok, att det var statisk elektricitet som gjorde de´t, när markbesättningen skickade upp/tog emot förtöjningsvajer. Man hade inte någon bra av-elekrtiferingsanordning. Om man adderar den uppgiften som sägs här, att ytterhöljet var oerhört brandbenägen...

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 11 januari 2004, 19:12

Helium är en ädelgas, stabil mao.
För prisutvecklingen så var prisfallet på den ungefär som Fermenta aktien,
kolla under "cost på följande länk
http://pearl1.lanl.gov/periodic/elements/2.html

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 januari 2004, 08:19

Nu hittade jag fysikläroboken. Ja. minnet stämde. De skulle alltså landa omedelbart efter ett åskväder. Det var givetvis väldiga elspänningar mellan luft- och mark. De kastar ner förtöjningsrep, som ju är våta pga regnet. elektriciteten leds lätt i dem. Under manövern rivs tydligen en av vätgasbehållarna upp. Normalt hade det inte varit någon fara med det, men:
Hindenburg var målat med ett nytt färg, som också var en utmärkt el-isolator. I det här läget uppstod det alltså väldiga spänningsskillnader inom själva skeppet. Normalt hade den avelektrifierats direkt iom förtöjningsrepen á la åskledare/jordning, men nu blev det ist ett slags konduktor, en gnistbildare...

Och som det skrevs på tråden: ytterhöljet var tydligen brandfarligt också...

Så vätgasen i sig vore ofarlig, men nu hade de en mängd andra olyckliga faktorer mot sig...

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 13 januari 2004, 16:27

Var det inte något om att materialet i "Skelettet" var någon konstigt härdad metall. Effekten blev att de kollapsade lättare. Eller blandar jag ihop det med nått program om Titanics undergång (mycket troligt)?

/Robert Sköld

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 16 januari 2004, 22:53

Lite reklam, illustrerad vetenskap har en intervju med en överlevande ifrån Hinderburg olyckan. Han lever fortfarande i Tyskland...

mjo
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 10 februari 2004, 19:20
Ort: Sverige

Inlägg av mjo » 10 februari 2004, 19:57

Frogman skrev:Lite reklam, illustrerad vetenskap har en intervju med en överlevande ifrån Hinderburg olyckan. Han lever fortfarande i Tyskland...
Mjo, ganska intressant läsning vill jag också påpeka.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 10 februari 2004, 20:33

Jag är inte säker på min källa men jag har för mig att jag såg på Vetenskapens värld just om detta. Man kom fram till att det var tack vara att Hindenburg var nymålad. Den här färgen var inte brandsäker så när det bildades en gnista av statisk elektricitet i aktern så antändes all färg och senare vätsgasen. Som sagt jag minns inte vars jag så det hära programmet men de "bevis" de lade fram ansåg jag som trovärdiga.

Skriv svar