Tysklands bästa allierade

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Användarvisningsbild
Ungraren
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 december 2003, 00:39
Ort: Ungern

Tysklands bästa allierade

Inlägg av Ungraren » 8 januari 2004, 00:08

Vad jag vet och har hört så var Ungern, Tysklands bästa allierade under första världskriget...

Ngn som vet ngt om det?

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 8 januari 2004, 00:17

Tyskland var under Första världskriget allierade med Österrike-Ungern (vilket var en dubbelmonarki som styrdes av den habsburgska kejsaren), det Osmanska riket (dagens Turkiet) och senare med Bulgarien som anslöt sig senare i kriget. Denna allians kallas för "Centralmakterna" som stred mot nationer som Ryssland, Storbritannien, Frankrike m.fl. och denna allians kallas för "Ententen".

Vill du veta mer fakta om Första världskriget kan du kolla på skalman.nu:s faktasamling över detta krig, http://www.skalman.nu/ww1/

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 8 januari 2004, 00:21

Ett råd: Denna fakta du frågade efter är sådant som står i varje uppslagsverk om Första världskriget. Ett tips är att slå upp National Encyklopediae eller att du letar på nätet.
Eller för att, i brist på gid på att skriva det själv, citera vad en vis moderator sade alldeles nyss:
Robert Kropotkin skrev:Skalman är inte ett forum för läxhjälp, utan för debatt kring historiska fenomen och skeenden.
Det som det kunnig forumet skulle kunna bidra med till dig är snarare en liten hjälp på vägen med tanke på litteratur etc, grovarbetet får du dock göra själv (kanske med hjälp av dina skolböcker och förmodade bra skolbibliotek.)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Re: Tysklands bästa allierade

Inlägg av SuperPalle » 8 januari 2004, 00:28

Ungraren skrev:Vad jag vet och har hört så var Ungern, Tysklands bästa allierade under första världskriget...

Ngn som vet ngt om det?
Österrike-Ungern var nog Tysklands bästa allierade, ja. Men det säger inte så mycket eftersom dom nog var snarare dom minst dålig än dom bästa i den tyska alliansen.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Tysklands bästa allierade

Inlägg av Martin Lundvall » 8 januari 2004, 00:39

SuperPalle skrev:Österrike-Ungern var nog Tysklands bästa allierade, ja. Men det säger inte så mycket eftersom dom nog var snarare dom minst dålig än dom bästa i den tyska alliansen.
Mycket klok synpunkt. Hur många allierade hade överhuvudtaget Tyskland? Det blir också alltid problematiskt när man ska föra in ordet bäst eller liknande ord i en disskussion. Bäst på vilket sätt? Var det de som ställde upp mest helhjärtat, de som krigade bra eller de som gav värdefulla råvaror.

/Martin

Användarvisningsbild
Ungraren
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 december 2003, 00:39
Ort: Ungern

Inlägg av Ungraren » 8 januari 2004, 01:20

Helt fel...

Vad jag vet, så erkände Tyskland att Ungern var Tysklands bästa allierade under kriget...
Tyskland ville tom förklara Österrike krig 1917 av ngn anledning jag inte minns, så var dem oerhört besvikna på dem, samma sak på Turkarna som försökte ta Basra änu ett tyskt mål, samt var turkarna urusla soldater, Italien var förädare pga 1915
Ungern fick beröm av Tyskland för sinna insatser under kriget och erkänd som landets bästa allierade.
Ungern var också allierad med Nazi-Tyskland, Hitler gav tom tillbaka land till Ungern som gått förlorat under Versaille, tecken på tacksamhet och vänskap mot det ungerska riket.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 januari 2004, 01:28

Om du nu är så säker på att Ungern var Tysklands bästa allierade varför ställer du denna frågan då :
Vad jag vet och har hört så var Ungern, Tysklands bästa allierade under första världskriget...

Ngn som vet ngt om det?
Jag menar uppenbarligen så är du redan övertygad om att Ungern var Tysklands bästa allierad. Varför då fråga?

/Martin

Användarvisningsbild
Ungraren
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 december 2003, 00:39
Ort: Ungern

Inlägg av Ungraren » 8 januari 2004, 01:36

"Vad jag vet, så erkände Tyskland att Ungern var Tysklands bästa allierade under kriget"

Förstår du nu? "Vad jag vet"

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 8 januari 2004, 01:52

Ja jag förstår din fråga och det var därför som jag och (förhoppningsvis) de andra försökte besvara den. När vi har givit våra synpunkter så kommer du och säger att vi har fel. Varför fråga du är bensäker på att du kan svaret? Det är det jag menar. Vilket jag också skrev i mitt förra inläggt. Om du hade läst det lite nogrannare så hade du nog upptäckt det.

Jag tolkar ditt första inlägg som en fråga och ditt andra inlägg som svar på din fråga i första inlägget. Frågan är då vad mitt och övrigas inlägg gör mellan dina två inlägg. Uppenbarligen är du ju inte intresserad av vad vi tror eller anser.
Ursäkta om jag låter brysk men nästa gång du känner för att ställa en fråga tänk då efter om du "vet" svaret redan. Om du är säker på att du vet svaret så behöver du ju inte ställa din fråga.

/Martin

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 januari 2004, 01:55

Vad menar du med att "Tyskland erkände" att Ungern varit "bäst". Genom en officiell not, uttalande från en minister eller annat? Har du en källa till det?

Vad menas med "bäst" förresten, som någon frågade? Och vad har det för betydelse egentligen? Historia är historia, vad man än tycker om den bör man inte utnyttja den för att ge vissa länder/personer/politiska inriktningar egenskaper (positiva som negativa) utifrån egna syften.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem
Inlägg: 225
Blev medlem: 10 april 2002, 15:21
Ort: Stockholm

Inlägg av Mikael Eklund » 9 januari 2004, 10:08

Ang tysklands "vilja" att förklara Österike krig. Detta var en vansinnes ide av Hindenburg som var rasande över att Österikarna hade kapat en tysk pråm med säd. Detta pga att man hade en stor matbrist i Wien har jag för mig.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 januari 2004, 12:58

Jag undrar vart denna historiska kunskap kommer ifrån?:
Ungraren skrev:så var dem oerhört besvikna på dem, samma sak på Turkarna som försökte ta Basra änu ett tyskt mål, samt var turkarna urusla soldater
Turkarna gjorde tillräckligt bra ifrån sig vid Gallipoli 1915 - 1916 för att det skulle bli en kännbar förlust för ententen.

Basra tillhörde Osmanska riket, och ockuperades av britterna i november 1914. Framryckningen mot Bagdad i slutet av 1915 slutade i en mindre katastrof eftersom de slogs tillbaka vid Ktesifon, retirerade till Kut-al-Imara, och kapitulerade i april 1916 efter att ha blivit belägrade där i fem månader. Nyanlända truppförstärkningar erövrade dock Bagdad från turkarna 1917, vilket inte var någon större prestation eftersom de turkiska trupperna hela tiden varit underlägsna i antal och inte prioriterade av den osmanska ledningen.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 9 januari 2004, 17:32

Durion A skrev:
Framryckningen mot Bagdad i slutet av 1915 slutade i en mindre katastrof eftersom de slogs tillbaka vid Ktesifon, retirerade till Kut-al-Imara, och kapitulerade i april 1916 efter att ha blivit belägrade där i fem månader.
För att förtydliga, det är alltså britterna som framrycker mot Bagdad och turkarna som försvarar sig rätt bra?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 9 januari 2004, 18:59

Ungraren skrev:
Helt fel...

Vad jag vet, så erkände Tyskland att Ungern var Tysklands bästa allierade under kriget...
Tyskland ville tom förklara Österrike krig 1917 av ngn anledning jag inte minns, så var dem oerhört besvikna på dem, samma sak på Turkarna som försökte ta Basra änu ett tyskt mål, samt var turkarna urusla soldater, Italien var förädare pga 1915
Ungern fick beröm av Tyskland för sinna insatser under kriget och erkänd som landets bästa allierade.
Ungern var också allierad med Nazi-Tyskland, Hitler gav tom tillbaka land till Ungern som gått förlorat under Versaille, tecken på tacksamhet och vänskap mot det ungerska riket.
Jag respekterar ditt intresse för Ungern och dess historia. Dock tycker jag att hela tråden bygger på felaktiga premisser. Gör inte detta i sig intressanta ämne till en ytterligare hyllning till den Ungersk-Österrikiska statsbildningen. Låt istället diskussionen vara så objektiv och respekterande för historiska skeenden, som möjligt är!

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 9 januari 2004, 19:32

Gutekrigaren skrev:Durion A skrev:
Framryckningen mot Bagdad i slutet av 1915 slutade i en mindre katastrof eftersom de slogs tillbaka vid Ktesifon, retirerade till Kut-al-Imara, och kapitulerade i april 1916 efter att ha blivit belägrade där i fem månader.
För att förtydliga, det är alltså britterna som framrycker mot Bagdad och turkarna som försvarar sig rätt bra?

Mvh Petter
Precis.

Mvh Dan

Skriv svar