lite hjälp kanske..?

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
brag0
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 6 januari 2004, 00:23
Ort: sthlm

lite hjälp kanske..?

Inlägg av brag0 » 6 januari 2004, 00:39

tja
i övermorgon ska ja en redovisning om första världskriget... behöver lite hjälp d e nåra saker jag inte riktigt fattat än..
Vilka var Italien med??
Varför hjälpte Ryssland Serbien var de allierade lr?
Nationernas förbund va hände me dt??
Varför blev det krig?? Jag vet allt om "skottet i Sarajevo" å allt sånt, men varför allierade sig länderna me varandra från början??
förutom "slaget i skagerack" var det några båt-fighter??
kan nån skicka en länk där man ser typ Europas karta före kriget och Europas karta efter kriget?

jävligt tacksam för svar
mvh Micke

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2004, 01:24

Hej!

Jag ser att du är ny här och vill inte verka taskig utan börjar med at säga välkommen. Men läxor får du göra själv...det du frågar efter står i varenda NE. Slå upp Första Världskriget och läs.

Låt inte min bryskhet avskräcka dig härifrån bara, har du frågor när du läst så välkommen med dem! :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 januari 2004, 02:32

Men man kan väl hjälpa till ändå, tycker jag.

Italien vet jag inte så mycket om men dom deltog på Ententens sida (altså frankrike och Storbrittanien och dom där) för att få områden i alperna av Österrike-Ungern.

Ryssland hjälpte Serbien eftersom Serbrien var Rysslands skydsling. Jag har för mig att det var efter som Serber var Slaver och Ryssarna (som också är slaver) ville ena alla slaver under Ryssland.

Nationernas förbund är jag inte heller den bäste på men jag vet att det var ungefär som FN och deras mål var att det aldrig skulle uppstå något sådant fruktansvärt krig igen, på 30talet så föll dock förbundet sönder och i slutet av samma årtionde så kom ju den anda världskriget.

Allianserna; När Tyskland enades så fann plötsligt Frankrike och Ryssland att dom gränser dom hade som tidigare bara hade gränsat mot småstater nu gränsade mot en ny stark militäristsik stat på rask frammarch. För att värja sig mot detta hotet så sökte dom allianer, Storbrittanien å sin sida ville absolut inte se ett allt för dominerande Tyskland i Europa och därför så slöt dom en inofficiell defensivpakt med Frankrike (officielt så gick dom med i kriget för att Tyskland krängte Belgiens neutralitet, en neutralitet som Britterna garanterade). Tyskland å sin sida kände sig inringade av alla stormakter på alla håll och sökte sig då till det sönderfallande imperiet Österrike-Ungern.

Sjöstrider; Vad jag vet så förekom inga sjöslag men Tyskarna praktiserade ett "totalt" ubåtskrig mot brittiska skepp på atlanten. Senare så anföll dom även andra skepp vilket var en utav anledningarna till att USA gick med på Ententens sida i slutet av kriget.

Kartan får du hitta själv. Det är inte alls svårt.
Men som Petter sa, slå upp lite här och var och läs i den historiabok du har i skolan, där måste ju allt stå!

- Palle

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 6 januari 2004, 11:37

Vidare ska du nog också vara lite mer eftertänksam i valet av källor. Att söka svaret på dessa frågor (vilka man skriver böcker om) genom att endast få några svar från anonyma personer på en hemsida för "historieintresserade" är väl inte idealet precis. Nu menar jag inte att de som skriver här ljuger eller är okunniga, men visst har det väl funnits exempel på när vissa är ute ock cyklar rejält (dvs rena sakfel). Vanligare är dock att det som sägs är i o f ej direkt fel men är endast en del av sanningen, d v s en mycket smal förklaring till ett fenomen.

Tipps läs i läroboken för historia, den täcker nog det mesta av det bästa. Om du sedan villl bygga ut läs kringlitteratur eller utnyttja detta forum men baskunskaperna fixar du bäst med läroboken. lycka till!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2004, 12:04

Palle, naturligtvis! Jag skulle gå och lägga mig precis, därför orkade jag inte skriva mer... :)

Men basic grejer som det där är sådant man måste lära sig att söka reda på själv, det är en del av lärandet. Allt finns inte serverat och klarar man inte av ens sånt här (obs Micke, inte riktat personligt) får man det svårt i livet.

Ibland undrar jag om inte skolan gav mer kunskap för livet före internets intåg...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 6 januari 2004, 16:59

Zjukov; Nej självklart så är inte jag den bästa källan. Detta var vad jag skrev från huvudet. Och Petter, jag förstår dig men när jag läste tråden så hade jag fruktansvärt lite att göra. :)

Patrick A
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 13 maj 2003, 20:48
Ort: Finland

Inlägg av Patrick A » 6 januari 2004, 22:23

SuperPalle skrev: Sjöstrider; Vad jag vet så förekom inga sjöslag men Tyskarna praktiserade ett "totalt" ubåtskrig mot brittiska skepp på atlanten. Senare så anföll dom även andra skepp vilket var en utav anledningarna till att USA gick med på Ententens sida i slutet av kriget.

- Palle

Jutlands-slaget 1916 var väl ett ganska stort sjöslag? Sen förekom det väl lite strider i medelhavet också, där Italienska slagskepp etc. råkade illa ut. Då jag inte är speciellt insatt i saken hänvisar jag till ett valfritt lexikon, som besvarar frågorna närmare och mer exakt.

/Patrik

Användarvisningsbild
Erik Hägerdal
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 2 januari 2004, 14:17

Inlägg av Erik Hägerdal » 6 januari 2004, 23:51

staraya.cjb.net skrev:

Jutlands-slaget 1916
Brukar inte detta slag kallas för "Skagerracksslaget"?

Ett sjöslag vid namn Jutlandsslaget (misstänker att du tänker på det engelska namnet eftersom Jutland = Jylland på eng.) som skulle ha inträffat 1916 har jag aldrig hört talas om, men däremot att ett stort sjöslag skulle ha skett utanför Jyllands kuster i Skagerrack 1916, i det s.k. Skagerracksslaget.

Skagerracksslaget var f.ö. ett av de få sjöslag som förekom under WW1, bortsett från u-båtskriget var sjökriget en relativt inaktiv front trots att båda sidorna åren innan krigsutbrottet satsat på en uppbyggnad av flottan.

/Erik

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 januari 2004, 01:57

På engelska kallas Skagerak-slaget 1916 för Jutland-slaget (eller ja, Battle of Jutland :) ), det är alltså samma slag ni talar om.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 7 januari 2004, 03:34

Jag instämmer med Gutekrigaren med fler. Skalman är inte ett forum för läxhjälp, utan för debatt kring historiska fenomen och skeenden.
Det som det kunnig forumet skulle kunna bidra med till dig bragO är snarare en liten hjälp på vägen med tanke på litteratur etc, grovarbetet får du dock göra själv (kanske med hjälp av dina skolböcker och förmodade bra skolbibliotek.)

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 7 januari 2004, 20:46

SuperPalle skrev:Zjukov; Nej självklart så är inte jag den bästa källan. Detta var vad jag skrev från huvudet. Och Petter, jag förstår dig men när jag läste tråden så hade jag fruktansvärt lite att göra. :)
Var ej meningen att få dig utpekad, syftade ej specifikt på någon utan det är ett allmännt resonemang. Och ska man vara ärlig så har man väl själv någongång trampat i getingboet, brukar dock vara noga med att skilja mellan faktakunskaper och väderingskunskaper, där värderingarna givetvis är mer av en subjektiv natur.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 7 januari 2004, 22:43

Det är ingen fara Sjukov, du har ju helt rätt. :)

Oceanic815
Tidigare medlem
Inlägg: 472
Blev medlem: 17 november 2003, 19:49
Ort: Göteborg

Inlägg av Oceanic815 » 31 januari 2004, 16:24

Gutekrigaren skrev:Ibland undrar jag om inte skolan gav mer kunskap för livet före internets intåg...
Det tror jag faktist inte - Skolan ger nog inte mindre kunskap i och med Internets intåg - Internet finns för att dela med sig av information och sedan får man själv sitta och bearbeta informationen till kunskap. För den som kan använda Internet Rätt är det ju bara ett stort Plus+! Jag håller med dig när det gäller "basics grejer" man får söka själv och lära sig.

Nationernas Förbund upplöstes för att Italien angrep Etiopien - NF hade tidigare haft bra start men då de inte kunde stoppa Italien tror jag att man inte längre trodde på idén om ett fredsbevarande förbund. Det var ju ett stort misslyckande att inte kunna stoppa Italien och med det försvann NF - En personlig tanke jag leker med är (dock inget med saken att göra) FN kommer en dag råka ut för samma öde.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 1 februari 2004, 13:16

Vad gäller Italien så hade de en allians med Tyskland och Österrike, men valde att vara neutrala i inledningsskedet. Sedan anslöt de sig till Ententen pga en gränskonflikt med Österrike.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 1 februari 2004, 15:12

bragO skrev:Nationernas förbund va hände me dt??
Nationernas Förbund grundades efter Första Världskriget, under Versailleskonferensen 1919. Så kriget hade de alltså inte något med att göra, det var däremot ett resultat av kriget. USAs president Wilson var den störste förespråkaren, men USA gick aldrig med.

Nationernas Förbund upplöstes i och med att det Andra Världskriget bröt ut 1939. Från första början var det aldrig kapabelt att hindra konflikter i stil med det senare Förenta Nationerna, eftersom NF inte hade möjlighet att ingripa militärt, många betydande stater var inte medlemmar (USA tillexempel), alla medlemmar kunde inlägga veto mot beslut. När det gällde så var NF alltså tämligen tandlöst, varken konflikten mellan Japan och Kina 1931, Abessinien 1935, eller världskriget kunde hindras. FN skapades 24 oktober 1945 som en mer kraftfull efterträdare, som dessutom hade alla stormakter som medlemmar.

Skriv svar