Utveckling av Tyska vapen i Sverige?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Frogman
Medlem

Utveckling av Tyska vapen i Sverige?

Inlägg av Frogman » 5 januari 2004, 22:01

Såg att Stukas fick träna störtbombning i Sverige, dessutom har den
beryktade 88:an haft viss anknytning till Bofors. Dessutom så använde
sig Tyskarna av fjällvärlden till olovlig flygplans utprövning (s.k spökflygare) ifrån båt.
Finns det flera exempel på detta?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 januari 2004, 00:42

Detta har inte med Sverige att göra men man utvecklade även ubåtar i Holland, och när de blev klara så fick tyska sjömän åka dit och testa dem, Tyskland fick ju inte som sagt ha några ubåtar.

/Anno

varjag
Saknad medlem †

Re: Utveckling av Tyska vapen i Sverige?

Inlägg av varjag » 6 januari 2004, 04:38

Frogman skrev:Såg att Stukas fick träna störtbombning i Sverige, dessutom har den
beryktade 88:an haft viss anknytning till Bofors. Dessutom så använde
sig Tyskarna av fjällvärlden till olovlig flygplans utprövning (s.k spökflygare) ifrån båt.
Finns det flera exempel på detta?
Frogman - var i herrans namn har du fått detta tramset ifrån?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 januari 2004, 05:20

Vad gäller "spökflygarna" så har de väl aldrig blivit bekräftade som tyska "hemliga" prover, men det är ju en av teorierna.

88mm FlaK36 sprang fram ur den tidigare modellen FlaK18 som utvecklats av Krupp i samarbete med Bofors 1928.

Utvecklaren av Junkers-planen, professor Hugo Junkers arbetade i Sverige under mellankrigstiden, men jag vet inte om man fick träna i Sverige.

Annat:

Tornet till försöksstridsvagnen Leichte Traktor (VK 31) tillverkades av Bofors och Landsverk i Sverige i slutet av 30-talet.

Den svenska strv m/31 var ett Landsverk-projekt (delvis tyskägt) ursprungligen för Tyskland.

Strv m/41 var ett licensbygge av den tyska (ursprungligen tjeckiska) stridsvagnen PzKpfw 38(t). Man hade egentligen velat köpa 90 st, men dessa togs i beslag av den tyska armén 1940 och man fick istället en licens.

/Johan

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 januari 2004, 11:27

Varjag, du har uppenbarligen inte sett "militärflygets historia" som SVT sände, där visade man journalbilder på Stukas som tränade precisionsbombning i Sverige.
Så vitt jag kommer ihåg, så har man hittat dokument på att spökflygarna
var Tyskar som bröt emot Versaillefreden.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 6 januari 2004, 11:52

Lite OT kanske men det bör även påpekas i sammanhanget det mycket omfattande ekonomiska och tekniska samarbetet mellan tyskland och sovjet

Ironiskt nog så medförde Rappallopakten mellan tyskland och sovjet (1922 tror jag) att tyska militärer fick möjlighet att bygga upp och vidarutveckla en ny arme som de sedan kunde använda för att försöka krossa bolsjevismen. Tyskarna inrättade i flera ryska städer anläggningar för att tillverka och pröva vapen som enligt Versailesfreden var förbjudna för dem. Den viktigaste av anläggningarna var flygbasen i Lipetsk, där tyska piloter flög plan som smugglats in dit frågn Holland och övade den taktik som Wehrmacht sedan kom att tillämpa i andra världskriget.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 januari 2004, 12:31

Frogman skrev:Varjag, du har uppenbarligen inte sett "militärflygets historia" som SVT sände, där visade man journalbilder på Stukas som tränade precisionsbombning i Sverige.
Så vitt jag kommer ihåg, så har man hittat dokument på att spökflygarna
var Tyskar som bröt emot Versaillefreden.
Frogman, först ber jag lite om ursäkt för den kanske fräna tonen i min post 04.38am. Men om militärflygets historia är jag säker på att jag redan glömt mycket mera än SVT någonsin lärt sig. Jag föreslår att du, om du är intresserad av ämnet går med i Svensk Flyghistorisk Förening som kan ge dig en ytterst initierad och välforskad bild av verkligheten - inte de sensationer som TV älskar att servera.....Tyska Stukas övande störtbombning i Sverige är svammel...tyska 'spökflygare' från fartyg över Norrland - är svammel..men sånt svammel är säljbart till genomsnittlig TV-publik. Det innebär inte att det är sant. Dess uppgift är är att leverera SENSATION, inte att berätta verkligheten. TYVÄRR!

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2004, 12:36

Varjag, programmet i fråga var inget sensationsprogram utan inom ramen för vanligtvis välrenommerade "Vetenskapens Värld". Många flgprofiler i landet medverkade, bland andra Erik Bratt och Sven Stridsberg.

I sakfrågan är inte heller jag riktigt övertygad, men att avfärda det som sensationsjournalistik är inte rätt. Att tyskarna hade vissa kontakter med Sverige avseende störtbombning är ju inget okänt, beläggs bland annat i "Bjuggas" Bjuggrens memoarer.

Mvh Petter

PS. Björn "Bjuggas" Bjuggren brukar betecknas som en av störtbombningens fäder. Prövade ut tekniken med B4, Hawker Hart. DS.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 januari 2004, 12:54

Varjag, vet inte om du har rätt, även om man anser sig vara expert på något område så får man var lyhörd och du bör nog försöka få tag på
detta TV program ifrån SVT innan du avfärdar Stukas träning i Sverige.
Spökflygningarna har jag ingen källa till, men jag tror mig minnas att
det var SVT det också.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 januari 2004, 13:02

Björn Bjuggrens svenska experiment med störtbombning med B 4:or är väl kända likasom försöken att använda den svenskbyggda Junkers K 47 fraan AB Flygindustri i Limhamn i 'dykbombningsförsök' (det gällde alltså inte störtbombning - utan en flackare vinkel - och ansågs misslyckade). Att Sven Stridsberg skulle ha lånat sig till en TV-uppgift 'att tyska Stukas övade i Sverige' - dvs tyska fpl/tyska piloter - anser jag uteslutet, men jag kollar gärna med honom om du insisterar. Den tyska störtbombstekniken lärde sig Ernst Udet i USA av US Navy som kom på idén i Guatemala 1928 eller 32 (?), köpte ett par Curtissplan och tog idén med hem till Tyskland. En 'billig' lösning på precisonsbombningens problem - men blanda inte in Sverige i den. Tyskarna behövde ingen svensk hjälp där.

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 6 januari 2004, 13:20

Men onekligen nånstans att träna, utanför Tyskland innan Spanska inbördeskriget..

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 6 januari 2004, 14:10

Varjag, det var inte Sven Stridsberg som påstod det här i programmet. Han var med i det däremot, vilket säger en del om att det knappast är sensations-TV, vilket du påstår. Den som påstod det här var likaledes flyghistoriker, men jag minns inte namnet. Lars någonting tror jag. Men avfärda inte hela programmet när du inte ens sett det utan bara gissar.

Som sagt är jag inte övertygad själv, han verkade inte den mest trovärdige direkt... Inte heller tror jag på att Stukas övade i Sverige, snarare var väl tyska piloter med bara.

Har du läst Bjuggas memoarer?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 6 januari 2004, 14:49

zjukov skrev:Lite OT kanske men det bör även påpekas i sammanhanget det mycket omfattande ekonomiska och tekniska samarbetet mellan tyskland och sovjet

Ironiskt nog så medförde Rappallopakten mellan tyskland och sovjet (1922 tror jag) att tyska militärer fick möjlighet att bygga upp och vidarutveckla en ny arme som de sedan kunde använda för att försöka krossa bolsjevismen. Tyskarna inrättade i flera ryska städer anläggningar för att tillverka och pröva vapen som enligt Versailesfreden var förbjudna för dem. Den viktigaste av anläggningarna var flygbasen i Lipetsk, där tyska piloter flög plan som smugglats in dit frågn Holland och övade den taktik som Wehrmacht sedan kom att tillämpa i andra världskriget.
Jag skulle påstå att en ännu viktigare anläggning i Sovjet var Kama (nära Kazan) där det tyska pansarvapnet fick sin grund. Utan det hade man inte kunnat utveckla stridsvagnarna på det sätt man gjorde. I princip alla prototyper och projekt mellan 1926 och 1933 testades på Panzertruppenschule Kama (Kazan-Malbrandt).

/Johan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 januari 2004, 11:49

Gute och Frogman, det tragiska med, ÄVEN s.k. seriösa TV-program idag är ju just detta - man blandar in seriösa forskare som Bratt och Stridsberg för att lägga 'tyngd' i showen och göra den vederhäftig. Men, alltid sneglande på den 'bredare publiken' vågar nästan aldrig producenten hålla fingrarna borta från pepparkornen som skall tjäna att göra produktionen kontroversiell och fånga andra medias attention. Det är den aspekten som, alltför ofta, kommit att prägla moderna media - men kanske mest TV. Från min fjärran utpost har jag givetvis inte sett 'Militärflygets Historia' men om programmet lyckats övertyga skickliga observatörer som Frogman - att tyska Stukas med tyska piloter övade i Sverige eller att tyska 'spökflygare' överflög Norrland på 30-talet så tvekar jag inte att beteckna programmet som 'sensations-TV' - en seriös producent marknadsför inte sådant nonsens.

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 7 januari 2004, 20:38

Johan Elisson skrev:
zjukov skrev:Lite OT kanske men det bör även påpekas i sammanhanget det mycket omfattande ekonomiska och tekniska samarbetet mellan tyskland och sovjet

Jag skulle påstå att en ännu viktigare anläggning i Sovjet var Kama (nära Kazan) där det tyska pansarvapnet fick sin grund. Utan det hade man inte kunnat utveckla stridsvagnarna på det sätt man gjorde. I princip alla prototyper och projekt mellan 1926 och 1933 testades på Panzertruppenschule Kama (Kazan-Malbrandt).

/Johan
Ja framförallt var kombinationen av synkade flyg och pansarattacker länkade till framryckande infanteri (två viktiga ingredienser i tyskarnas blixtkrigstaktik) förödande för fienden. Det var ju mångt och mycket revolutionerande taktik i krigföringen.

Skriv svar